Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423- 29/97/06/PK
z 4 kwietnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423- 29/97/06/PK
Data
2006.04.04
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
darowizna
ewidencja przychodów
pieniądze
Pytanie podatnika
czy proponowany tryb postępowania dotyczący sposobu przeprowadzenia zbiórki, ewidencjonowania zebranych pieniędzy i dokumentowania ich wykorzystania jest zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego?
POSTANOWIENIE
Spółka pyta: czy proponowany tryb postępowania dotyczący sposobu przeprowadzenia zbiórki, ewidencjonowania zebranych pieniędzy i dokumentowania ich wykorzystania jest zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego? W ocenie Spółki w powyższej sprawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) a z zastosowania tych przepisów wynikają skutki podatkowe w postaci obowiązku ujawnienia tych przychodów w księgach rachunkowych Spółki i ewentualnego odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zauważa co następuje: Przepisy szczegółowe Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2003 r. "W sprawie sposobu przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami" nie przewidują trybu zwolnienia z podatku dochodowego zebranych podczas publicznej zbiórki pieniędzy". W przedmiotowej sprawie zastosowanie mają ogólne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W podatku dochodowym od osób prawnych obowiązek podatkowy związany jest z uzyskaniem dochodu, którym według art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Elementami konstrukcji dochodu będącego podstawą opodatkowania są więc przychody oraz koszty uzyskania przychodów. Stosownie do postanowień przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Dokumenty księgowe prowadzone według obowiązujących przepisów o rachunkowości powinny być zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz powinny odzwierciedlać ich sens ekonomiczny. Urząd Skarbowy nie jest jednak zobowiązany do interpretacji przepisów regulujących techniczny sposób ewidencji przychodów i kosztów podatkowych. Ustawa o podatku dochodowy od osób prawnych odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.) Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wobec czego darowizny w postaci datków wrzucanych do skarbony będą stanowiły dla Spółki przychód w momencie ich otrzymania. Z kolei art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi, że Podatnicy są obowiązani bez wezwania składać deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast art. 27 ust. 1 w/w ustawy stanowi, że podatnicy, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Wobec powyższego jest zobowiązana wykazać zebrane podczas zbiórki pieniądze jako przychody otrzymane oraz odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami prawa podatkowego. Natomiast sposób ewidencjonowania w księgach rachunkowych kwot zebranych podczas zbiórki regulują przepisy ustawy o rachunkowości i tutejszy organ nie może wypowiadać się w tej kwestii w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej - dotyczącym interpretacji wyłącznie przepisów prawa podatkowego. Podobnie jak i przepisów przedmiotowego rozporządzenia MSWiA z dnia 06.03.2003 r. Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.