Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423- 29/97/06/PK
z 4 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423- 29/97/06/PK
Data
2006.04.04



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
darowizna
ewidencja przychodów
pieniądze


Pytanie podatnika
czy proponowany tryb postępowania dotyczący sposobu przeprowadzenia zbiórki, ewidencjonowania zebranych pieniędzy i dokumentowania ich wykorzystania jest zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 30.01.2006 r. (wpłynęło do tut. Urzędu 07.02.2006 r.), uzupełnionej pismem z dnia 28.03.2006r


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w zakresie obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych.


Uzasadnienie


Spółka z siedzibą w Warszawie w zakresie swojej działalności zajmuje się m.in. opieką nad zabytkami. Własnością Spółki jest Zespół Pałacowo Parkowy w B.... wpisany do rejestru zabytków prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W celu pozyskania środków na wykonanie prac konserwatorskich i renowacyjnych na w/w obiekcie Spółki zamierza przeprowadzić publiczną zbiórkę pieniędzy wśród osób zwiedzających Zespół Pałacowo Parkowy poprzez wystawienie zaplombowanej skarbony na dziedzińcu zamku, do której mogą być składane datki. Po upływie każdego miesiąca zawartość skarbony będzie komisyjnie otwierana, jej zawartość będzie przeliczana i ewidencjonowana w księgach rachunkowych Spółki, a z dokonanych czynności sporządzony będzie protokół. Kwoty zebrane w powyższy sposób przeznaczone będą - jak wyżej napisano - na wykonanie prac konserwatorskich, a ich wydatkowanie zostanie udokumentowane fakturami wystawionymi przez wykonawców tych prac. W uzupełnieniu wniosku Spółka dodała, że zbiórka pieniężna będzie przeprowadzona na mocy Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2003 r. "W sprawie sposobu przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami" (Dz. U. z dnia 24 listopada 2003 r.)

Spółka pyta: czy proponowany tryb postępowania dotyczący sposobu przeprowadzenia zbiórki, ewidencjonowania zebranych pieniędzy i dokumentowania ich wykorzystania jest zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego?

W ocenie Spółki w powyższej sprawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) a z zastosowania tych przepisów wynikają skutki podatkowe w postaci obowiązku ujawnienia tych przychodów w księgach rachunkowych Spółki i ewentualnego odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zauważa co następuje:

Przepisy szczegółowe Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2003 r. "W sprawie sposobu przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami" nie przewidują trybu zwolnienia z podatku dochodowego zebranych podczas publicznej zbiórki pieniędzy". W przedmiotowej sprawie zastosowanie mają ogólne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W podatku dochodowym od osób prawnych obowiązek podatkowy związany jest z uzyskaniem dochodu, którym według art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Elementami konstrukcji dochodu będącego podstawą opodatkowania są więc przychody oraz koszty uzyskania przychodów. Stosownie do postanowień przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Dokumenty księgowe prowadzone według obowiązujących przepisów o rachunkowości powinny być zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz powinny odzwierciedlać ich sens ekonomiczny. Urząd Skarbowy nie jest jednak zobowiązany do interpretacji przepisów regulujących techniczny sposób ewidencji przychodów i kosztów podatkowych. Ustawa o podatku dochodowy od osób prawnych odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.)

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wobec czego darowizny w postaci datków wrzucanych do skarbony będą stanowiły dla Spółki przychód w momencie ich otrzymania. Z kolei art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi, że Podatnicy są obowiązani bez wezwania składać deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast art. 27 ust. 1 w/w ustawy stanowi, że podatnicy, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wobec powyższego jest zobowiązana wykazać zebrane podczas zbiórki pieniądze jako przychody otrzymane oraz odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami prawa podatkowego. Natomiast sposób ewidencjonowania w księgach rachunkowych kwot zebranych podczas zbiórki regulują przepisy ustawy o rachunkowości i tutejszy organ nie może wypowiadać się w tej kwestii w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej - dotyczącym interpretacji wyłącznie przepisów prawa podatkowego. Podobnie jak i przepisów przedmiotowego rozporządzenia MSWiA z dnia 06.03.2003 r.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj