Interpretacja Prezydenta Miasta Starogardu Gdańskiego
Fn.II-3110/191/2006
z 23 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn.II-3110/191/2006
Data
2006.05.23



Autor
Prezydent Miasta Starogardu Gdańskiego


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
amortyzacja
modernizacja
obowiązek podatkowy
odpisy amortyzacyjne
podatek od nieruchomości
wartość początkowa


Pytanie podatnika
Czy obowiązek podatkowy w przypadku modernizowanych budowli powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończono modernizację, czy od 1 stycznia roku następnego po roku w którym nastąpiło zwiększenie ich wartości?


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Starogardu Gdańskiego działając na podstawie art. 14a i art. 14b oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.04.2006 r (data wpływu: 14.05.2006 r.) rozszerzonego pismem z dnia 27.04.2006 r. (data wpływu: 02.05.2006 r Spółki z o.o.

postanawia

uznać, że obowiązek podatkowy przy nie zmienionym sposobie wykorzystania budowli, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 9 poz. 84 ze zmianami) skutkuje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zakończono jej modernizację.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2006 r. do Prezydenta Miasta Starogardu Gdańskiego wpłynął wniosek z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy obowiązek podatkowy w przypadku modernizowanych budowli powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończono modernizację, czy od 1 stycznia roku następnego po roku w którym nastąpiło zwiększenie ich wartości.

Wniosek ten został uzupełniony w dniu 2 maja 2006 r. informacją, że podatnik z celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony środowiska jest zobowiązany do okresowej modernizacji budowli, a co za tym idzie do ulepszenia środka trwałego, zmieniając przynajmniej jeden z jego początkowych parametrów technicznych oraz zwiększając jego wartość początkową.

Zdaniem wnioskodawcy, obowiązek podatkowy przy nie zmienionym sposobie wykorzystania budowli skutkuje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zakończono jej modernizację. Natomiast z treści art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że mowa jest o zdarzeniu mającym wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku. Zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania jest przy tym jednym z takich zdarzeń, a katalog sytuacji, o których mowa w art. 6 ust 3 jest otwarty.

Po rozpatrzeniu wniosku Prezydent Miasta Starogardu Gdańskiego zważył, co następuje:

Ustawodawca w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wskazał, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego" wskazuje, że chodzi tu o "wartość dokonywania odpisów amortyzacyjnych" na potrzeby podatkowe, którą obecnie określają w identyczny sposób ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.). Za podstawę opodatkowania budowli, należy zatem uważać wartość początkową budowli, stanowiącą podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ustaloną na dzień 1 stycznia roku podatkowego (w razie kupna - cena nabycia, w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia, w razie modernizacji - koszt modernizacji). Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają również budowle całkowicie zamortyzowane, a podstawą opodatkowania w tym przypadku jest wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Reasumując należy stwierdzić, że zmiana wartości budowli w trakcie roku podatkowego nie skutkuje obniżeniem lub podwyższeniem podstawy opodatkowania na dany rok. Do końca roku dla opodatkowania podatkiem od nieruchomości właściwa jest wartość na dzień 1 stycznia. Zmiana wartości amortyzacyjnej budowli nie ma znaczenia dla jej opodatkowania, ale tylko w danym roku podatkowym. Nowa wartość budowli winna być uwzględniona przy obliczaniu podatku od nieruchomości na nowy rok podatkowy.

Organ podatkowy pragnie również wyjaśnić, że zapis art. 6 ust 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w przypadku budowli ma zastosowanie wówczas, gdy następuje zmiana sposobu wykorzystania budowli na prowadzenie działalności gospodarczej (opodatkowanie), bądź wyłączenie z prowadzonej działalności gospodarczej (brak opodatkowania).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj