Interpretacja Urzędu Celnego w Suwałkach
313000-PA-055-34/06
z 18 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
313000-PA-055-34/06
Data
2006.04.18



Autor
Urząd Celny w Suwałkach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
olej opałowy
opodatkowanie
podatek akcyzowy
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy wykorzystanie przez XXXXXX plastyfikatora PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 na cele opałowe będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz jaka obowiązuje stawka podatku akcyzowego?


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia I997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku XXXXXX z dnia 27.01.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Suwałkach postanowił uznać stanowisko XXXXXX stwierdzające że plastyfikator PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 zużywany przez niego do celów opałowych, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz że stawka podatku akcyzowego wynosi 60,00 zł/1000kg - za prawidłowe.

Uzasadnienie: W dniu 27.01.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego l w Warszawie wpłynął wniosek XXXXXX, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, który dnia 29.03.2006r. na podstawie art. 15 ustawy Ordynacja podatkowa oraz § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie akcyzy na terytorium kraju (Dz. U. Nr 82, poz. 751 z późn. zm.) został przekazany do Naczelnika Urzędu Celnego w Suwałkach.

We wniosku XXXXXX przedstawił następujący stan faktyczny:

Należący do XXXXXX zakład produkcyjny w Suwałkach zamierza kupić plastyfikator PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 i wykorzystać go do celów opałowych. Sprzedaż plastyfikatora PG-12, który nie jest zaliczany do wyrobów akcyzowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Posiada on jednak właściwości zbliżone do olejów opałowych i w specyficznych procesach spalania może zostać użyty jako olej opałowy. XXXXXX zamierza go użyć w celu produkcji energii cieplnej na potrzeby prowadzonej działalności.

Parametry produktu są następujące: lepkość kinematyczna w temp. 100 °C - nie więcej niż 12 mm 2/s, temperatura zapłonu - nie mniej niż 210 °C, temperatura płynięcia - nie więcej niż +21 °C, zawartość wody - nie więcej niż 0,1 % (m/m), zawartość siarki - nie więcej niż 2,1 %, skład frakcyjny - w temperaturze 350° C destyluje nie więcej niż 10%t gęstość -w temperaturze 15 °C - 960-1000 kg/m3.

Pytanie Podatnika:

Czy wykorzystanie przez XXXXXX plastyfikatora PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 na cele opałowe będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz jaka obowiązuje stawka podatku akcyzowego?

Stanowisko Podatnika:

Zdaniem XXXXXX, plastyfikator PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 wykorzystywany do celów opałowych, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych. W związku z tym na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 oraz art. 4 ust. 3 ww. ustawy zużycie wyrobu do celów prowadzonej działalności gospodarczej (w celu produkcji energii cieplnej na potrzeby prowadzonej działalności) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym, że przy temperaturze 350 °C destyluje mniej niż 30% ww. produktu oraz jego gęstość w temperaturze 15 °C jest wyższa niż 890 kg/m3 - stawka akcyzy określona w poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) ma zastosowanie do opisywanego produktu i wynosi 60.00 zt/1000kg.

XXXXXX oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego w Suwałkach udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z art. 62 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu j innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych. Natomiast ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 %.

Stosownie do poz. 2 lit a załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825, z późn. zm.) stawka akcyzy na oleje opałowe (bez wzglądu na symbol PKWiU) przeznaczone na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy temperaturze 350° C lub których gęstość w temperaturze 15° C jest niższa od 890 kg/m3 , w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem wynosi 232.00 zł/1 000 l. Natomiast na pozostałe oleje opałowe (bez względu na symbol PKWiU), przeznaczone do celów opałowych, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych, stawka akcyzy, zgodnie z poz. 2 lit b załącznika nr 1 wynosi 60,00 zł/1000kg.

Plastyfikator PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 w przypadku jego użycia do celów opałowych mieści się w definicji art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (art. 4 ust. 2 pkt 9 cytowanej ustawy).

Dla ww. produktu o następujących parametrach: lepkość kinematyczna w temp. 100 °C - nie więcej niż 12 mm 2/s, temperatura zapłonu - nie mniej niż 210 °C, temperatura płynięcia - nie więcej niż +21 °C, zawartość wody - nie więcej niż 0,1 % (m/m), zawartość siarki - nie więcej niż 2,1 %, skład frakcyjny - w temperaturze 350° C destyluje nie więcej niż 10%t gęstość -w temperaturze 15 °C - 960-1000 kg/m3 właściwe są stawki akcyzy wskazane w poz. 2 lit b załącznika nr 1 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Plastyfikator PG -12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 przeznaczony do produkcji energii cieplnej na potrzeby prowadzonej działalności podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w wysokości 60,00 zł/1000 kg.

Dokonując interpretacji prawa podatkowego w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Celnego w Suwałkach kierował się ponadto uregulowaniami Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Zapis art. 62 ust. 2 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie do art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy i stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwa silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlega podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według sławki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie: Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Suwałkach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z treścią art. 239 w zw. z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj