Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piszu
PD-415/P/15/2006
z 28 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/P/15/2006
Data
2006.07.28
Autor
Urząd Skarbowy w Piszu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
stypendia
urząd pracy
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy stypendium wypłacane przez Powiatowy Urząd Pracy z tytułu kontynuowania nauki podlega opodatkowaniu?
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2006 r w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania stypendium, wypłacanego przez Powiatowy Urząd Pracy z tytułu kontynuowania dalszej nauki. W dniu 23.05.2006 r podatnik zwrócił się do tutejszego organu z prośbą o udzielenie interpretacji prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania stypendium, wypłacanego przez Powiatowy Urząd Pracy z tytułu kontynuowania dalszej nauki. Do wniosku dołączona została kserokopia decyzji Starosty Powiatu z dnia 07.02.2005 r o przyznaniu, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001), prawa do stypendium od dnia 01.09.2004 r. Od powyższego stypendium płatnik nie pobierał zaliczki na podatek a po zakończeniu roku podatkowego wystawił informację PIT 8C. W opinii wnioskodawcy stypendium za kontynuowanie nauki, które przyznawane jest pod warunkiem nieprzekraczania wysokości dochodu na osobę w rodzinie, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej jest zwolnione z opodatkowania i płatnik w tej sytuacji winien wystawić PIT-8S. Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego, tutejszy organ zważył, co następuje. Stosownie do treści art. 55 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) bezrobotnemu, o którym mowa w art. 49 pkt 1, będącemu jednocześnie bezrobotnym, o którym mowa w art. 49 pkt 4, który w okresie 6 miesięcy od dnia zarejestrowania w powiatowym urzędzie pracy podjął dalszą naukę w szkole ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej dla dorosłych albo w szkole wyższej w systemie studiów wieczorowych lub zaocznych, starosta na wniosek bezrobotnego, przyznaje stypendium w wysokości 50% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1, wypłacane przez okres 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia nauki. Zgodnie zaś z art. 108 ust. 1 pkt 17 stypendia, o których mowa w art. 52, 53 i 55 finansowane są ze środków Funduszu Pracy. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U z 2000 r nr 14, poz. 176 z późn. zm) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 40 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są "świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki". Zgodnie zaś z dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt. 40 b) w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundację lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10. Aby zwolnienie miało miejsce, beneficjent takiego świadczenia przed pierwszą wypłatą winien złożyć płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru ( PIT-2C ), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż płatnik stypendium zobowiązany jest sporządzić informację PIT-8S na zasadach określonych w art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik jako osoba bezrobotna nie posiadająca kwalifikacji zawodowych, podjęł dalszą naukę w szkole wyższej, w związku z czym po spełnieniu kryteriów socjalnych, na podstawie decyzji Starosty Powiatu otrzymał stypendium w wysokości 201,70zł miesięcznie. Wysokość, zasady przyznawania i finansowania tego typu stypendiów wynikają wprost z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W opinii tutejszego organu wypłacone przez Powiatowy Urząd Pracy stypendium stanowi przychód o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy "za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach". W związku z powyższym stosowanie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik od w/w wypłat obowiązany jest wystawić informację PIT- 8C. W tym stanie sprawy postanowiono jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Stronie służy prawo wniesienia zażalenia na postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje jego wykonania. Należna opłata skarbowa od zażalenia wynosi 5,00zł natomiast od każdego załącznika po 0,50zł. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.