Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piszu
PD-415/P/15/2006
z 28 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/P/15/2006
Data
2006.07.28



Autor
Urząd Skarbowy w Piszu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
stypendia
urząd pracy
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy stypendium wypłacane przez Powiatowy Urząd Pracy z tytułu kontynuowania nauki podlega opodatkowaniu?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2006 r w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania stypendium, wypłacanego przez Powiatowy Urząd Pracy z tytułu kontynuowania dalszej nauki.

W dniu 23.05.2006 r podatnik zwrócił się do tutejszego organu z prośbą o udzielenie interpretacji prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania stypendium, wypłacanego przez Powiatowy Urząd Pracy z tytułu kontynuowania dalszej nauki. Do wniosku dołączona została kserokopia decyzji Starosty Powiatu z dnia 07.02.2005 r o przyznaniu, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001), prawa do stypendium od dnia 01.09.2004 r.

Od powyższego stypendium płatnik nie pobierał zaliczki na podatek a po zakończeniu roku podatkowego wystawił informację PIT 8C.

W opinii wnioskodawcy stypendium za kontynuowanie nauki, które przyznawane jest pod warunkiem nieprzekraczania wysokości dochodu na osobę w rodzinie, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej jest zwolnione z opodatkowania i płatnik w tej sytuacji winien wystawić PIT-8S.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego, tutejszy organ zważył, co następuje. Stosownie do treści art. 55 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) bezrobotnemu, o którym mowa w art. 49 pkt 1, będącemu jednocześnie bezrobotnym, o którym mowa w art. 49 pkt 4, który w okresie 6 miesięcy od dnia zarejestrowania w powiatowym urzędzie pracy podjął dalszą naukę w szkole ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej dla dorosłych albo w szkole wyższej w systemie studiów wieczorowych lub zaocznych, starosta na wniosek bezrobotnego, przyznaje stypendium w wysokości 50% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1, wypłacane przez okres 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia nauki. Zgodnie zaś z art. 108 ust. 1 pkt 17 stypendia, o których mowa w art. 52, 53 i 55 finansowane są ze środków Funduszu Pracy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U z 2000 r nr 14, poz. 176 z późn. zm) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 40 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są "świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki".

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt. 40 b) w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundację lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10. Aby zwolnienie miało miejsce, beneficjent takiego świadczenia przed pierwszą wypłatą winien złożyć płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru ( PIT-2C ), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż płatnik stypendium zobowiązany jest sporządzić informację PIT-8S na zasadach określonych w art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik jako osoba bezrobotna nie posiadająca kwalifikacji zawodowych, podjęł dalszą naukę w szkole wyższej, w związku z czym po spełnieniu kryteriów socjalnych, na podstawie decyzji Starosty Powiatu otrzymał stypendium w wysokości 201,70zł miesięcznie. Wysokość, zasady przyznawania i finansowania tego typu stypendiów wynikają wprost z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Uwzględniając zatem wyżej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywane przez Panią stypendium nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych.

W opinii tutejszego organu wypłacone przez Powiatowy Urząd Pracy stypendium stanowi przychód o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy "za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach". W związku z powyższym stosowanie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik od w/w wypłat obowiązany jest wystawić informację PIT- 8C.

W tym stanie sprawy postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Stronie służy prawo wniesienia zażalenia na postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje jego wykonania.

Należna opłata skarbowa od zażalenia wynosi 5,00zł natomiast od każdego załącznika po 0,50zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj