Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-406/08/06
z 6 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-406/08/06
Data
2006.06.06



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
informacja
korekta
obowiązek płatnika
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek od wynagrodzeń
wynagrodzenia
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek dokonania korekty deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 w związku z zaniżeniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłat wynagrodzeń za lata 2004-2005 ?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.216 par.1, art.14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 03.03.2006 r. (data wpływu 06.03.2006r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z dnia 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) stwierdza, iż stanowisko Jednostki w kwestii konieczności korekty deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 w związku z zaniżeniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłat wynagrodzeń za lata 2004-2005 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.14a par.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach,w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl art.14a par.3 i 4 w/w ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par.1, następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W dniu 03.03.2006 r. ..................... sp. z o.o. zwrócił się z wnioskiem do tut. organu jako płatnik o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W okresie od stycznia 2004 do sierpnia 2005 jednostka jako płatnik pobierała pracownikowi zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w nieprawidłowej wysokości. Przy ustalaniu ich wysokości obliczoną kwotę zaliczki pomniejszono za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, mimo nie złożenia przez pracownika oświadczenia PIT-2.

Jednostka w oparciu o przedstawiony stan faktyczny wnosi zapytania:

-czy trzeba złożyć korekty deklaracji PIT-4 za poszczególne miesiące oraz dopłacić zaległą kwotę podatku i odsetek, czy tylko zapłacić odsetki,

-czy dokonać korekty PIT-11 za 2004 i 2005 rok (pracownik pracował do sierpnia 2005 r. i otrzymał PIT-11).

Zdaniem ........................ sp. z o.o. zobowiązania podatkowe z tytułu zaliczek oraz z tytułu samego podatku są niezależne od siebie. Zobowiązania z tytułu zaliczek trwają wyłącznie do momentu w którym zobowiązanie z tytułu podatku rocznego staje się wymagalne , jest to albo moment złożenia zeznania rocznego albo moment upłynięcia terminu do jego złożenia. Zdaniem jednostki, zaliczki za 2004 rok już wygasły, nie ma więc czego dopłacać. Niemniej jednak w terminach ich płatności zaliczki były uiszczane w zaniżonej wysokości, w związku z tym powstały odsetki za zwłokę od zaległości z tego tytułu. Nie należy składać PIT-4 za poszczególne miesiące 2004 roku. Jednostka uważa, że powinna zapłacić same odsetki za zwłokę , korekty PIT-11 za 2004 r. nie można składać, gdyż zaliczki zostały już pobrane od pracownika w określonej wysokości. Płatnik nie ma obowiązku dopłaty zaliczek ponieważ podatnik miał obowiązek rozliczyć się za 2004 rok.

Odnośnie rozliczenia za 2005 rok jednostka stoi na stanowisku, że z uwagi , iż termin rozliczenia rocznego upływa 02-05-2005 r. trzeba dokonać korekty PIT-11 oraz złożyć korekty PIT-4 za okres styczeń - sierpień 2005 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku ustosunkowując się do powyższego stwierdza, że stosownie do art.31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) Spółka, dokonując wypłaty wynagrodzeń ze stosunku pracy, była zobowiązana jako płatnik do obliczenia i poboru w ciągu roku (na zasadach określonych w art.32 powyższej ustawy) zaliczek na podatek dochodowy, a następnie w trybie art.38 ust.1 tejże ustawy do przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny można stwierdzić, że płatnik w ciągu roku pobierał i wpłacał na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłat ze stosunku pracy w nieprawidłowej wysokości ( zaniżone ).

Zgodnie z art.30 par.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.60 z późn. zm.) płatnik, który nie wypełnił obowiązków na nim ciążących, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany, a nie wpłacony. Z kolei, organ podatkowy zobowiązany jest do wydania decyzji o odpowiedzialności podatkowej płatnika w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku (par.4 wskazanego powyżej przepisu). Na płatniku spoczywa również, na podstawie przepisu art.53 par.1 , par.3 i par.4 Ordynacji podatkowej obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę należnych od dnia następnego po dniu w którym podatek powinien być zapłacony. Odpowiedzialność podatkowa płatnika jest wyłączona w przypadku gdy pracownik na podstawie prawidłowo sporządzonych informacji PIT-11 złoży do organu podatkowego odpowiednie rozliczenie całości ciążących na nim zobowiązań podatkowych poprzez złożenie zeznania podatkowego. W przypadku wskazanym przez Spółkę w zapytaniu, podatnik-pracownik nie złożył oświadczenia PIT-2 jak również zobowiązany był do samodzielnego rozliczenia się za lata 2004 i 2005. Informacje podatkowe PIT-11 zostały sporządzone w oparciu o istniejący w tych latach stan faktyczny. Tym samym brak podstaw prawnych do dokonania i złożenia korekt deklaracji PIT-4 zarówno za rok 2004 jak i za rok 2005. Jednostka nie może również złożyć korekt informacji PIT-11 za powyższe lata, zobowiązana jest jednak, na podstawie przepisu art.53 Ordynacji podatkowej do samodzielnego naliczenia odsetek za zwłokę należnych od terminów płatności zaliczek do dnia złożenia zeznania podatkowego przez podatnika.

Reasumując należy uznać za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w kwestii dochodów podatnika uzyskanych w roku 2004, natomiast nieprawidłowe jest stanowisko Jednostki odnośnie konieczności złożenia korekty informacji PIT-11 za 2005 rok oraz złożenia korekt deklaracji za okres styczeń-sierpień 2005r.

Jednocześnie tut. organ informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że zgodnie z przepisem art.14b par.1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji i trybie określonym w par.5 wskazanego powyżej przepisu.

Zgodnie z przepisem art.14 par.4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które w myśl przepisu art.223 par.1 w związku z art.239 wskazanej powyżej ustawy należy wnieść do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu - w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 par.2 pkt 1 powołanej ustawy).

Zażalenie stosownie do przepisu art.222 w związku z art.239 w/w ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit.a) ustawy z dnia 9 września 2000 r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek opłaty określona została w załączniku do w/w ustawy i wynosi 5 zł od podania i 50 gr. od załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj