Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kartuzach
PP/443-P13/06/JK
z 18 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-P13/06/JK
Data
2006.04.18



Autor
Urząd Skarbowy w Kartuzach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
nieruchomość budowlana
odliczenie podatku od towarów i usług
podwykonawstwo
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
Czy w opisanym stanie faktycznym istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT - wystawionych przez podwykonawców zarejestrowanych na terenie Polski - dokumentujących usługi budowlane (lub remontowe) wykonane na terytorium Szwecji ?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:

  • art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

po rozpatrzeniu wniosku ....................... z dnia 19.01.2006 r. - uzupełnionego w dniu 13.02.2006 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT - wystawionych przez podwykonawców zarejestrowanych na terenie Polski - dokumentujących usługi budowlane (lub remontowe) wykonane na terytorium Szwecji

stwierdza

że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2006 r. ............... złożył w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się głównie świadczeniem usług budowlano - remontowych polegających na budowie nowych domów, garaży, itp. obiektów budowlanych oraz remoncie starego budownictwa - z wykorzystaniem materiałów własnych - wykonywanych na terytorium Szwecji. Przy wykonywaniu w/wym. usług Podatnik korzysta z pomocy innych firm budowlanych, tj. podwykonawców, którzy mają zarejestrowane swoje firmy na terytorium Polski i tutaj odprowadzają podatki. Podatnik wykonane na rzecz kontrahenta szwedzkiego usługi budowlane (lub remontowe) dokumentuje fakturami, bez naliczania podatku od towarów i usług, natomiast roboty wykonywane przez podwykonawców (poza terytorium kraju, na terenie Szwecji) dokumentowane są wystawianymi na jego rzecz fakturami z naliczonym podatkiem od towarów i usług. Zarówno Wnioskodawca, jak i kontrahent zagraniczny, posiadają numer identyfikacyjny dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez właściwe państwo członkowskie, jednakże podwykonawcy tych usług nie posiadają takiego numeru.

W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na gruncie powstałych wątpliwości, Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy w opisanym stanie faktycznym istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT - wystawionych przez podwykonawców zarejestrowanych na terenie Polski - dokumentujących usługi budowlane (lub remontowe) wykonane na terytorium Szwecji ?

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur wystawionych przez podwykonawców. Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym przypadku mowa jest o robotach budowlano - remontowych, zastosowanie znajduje treść art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. W związku z powyższym podwykonawcy, którzy wykonują przedmiotowe usługi na terytorium należącym do państwa członkowskiego i zarejestrują się dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, będą mieli prawo do wystawiania faktury na zasadach i według przepisów unijnych (czyli bez naliczania stawki podatku od towarów i usług), a wystawione w ten sposób faktury (bez podatku) wykazują w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) w pozycji nr 21.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Miejsce świadczenia usług zdefiniowane zostało w art. 27 ust. 1 w/cyt. ustawy, który stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Przy czym zgodnie z zasadą wynikająca z art. 27 ust. 2 pkt 1 w/cyt. ustawy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Zasady dotyczące miejsca opodatkowania transakcji mają kluczowe znaczenie dla określenia państwa uprawnionego do poboru podatku. Prawidłowe określenie miejsca świadczenia określonej usługi jest więc podstawowym kryterium oceny, czy dana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Dla prawidłowego określenia miejsca powstania obowiązku podatkowego, istotne znaczenie ma miejsce świadczenia usług określone w treści w/cyt. art. 27 ust. 2 pkt 1. Jak wynika z powyższego przepisu, miejsce opodatkowania usług związanych z nieruchomościami (a więc również usług budowlanych i remontowych, realizowanych na nieruchomości, której lokalizacja jest określona) jest ściśle związane z miejscem ich świadczenia. W przypadku świadczenia przez podatnika usług budowlanych (lub remontowych) związanych z nieruchomościami położonymi poza terytorium jednego z państw członkowskich, miejscem świadczenia usług, a w konsekwencji miejscem powstania obowiązku podatkowego, będzie więc kraj położenia nieruchomości. Zatem w/wym. usługi opodatkowane są zawsze w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od faktu, dla jakiego podmiotu są wykonywane usługi oraz niezależnie od tego, gdzie usługodawca posiada siedzibę.

Natomiast w art. 106 ust. 2 w/cyt. ustawy wskazano, iż przepis art. 106 ust. 1 - zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 - stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Przy czym szczegółowe warunki, jakie winna spełniać faktura wystawiona na podstawie art. 106 ust. 2 w/cyt. ustawy określone zostały w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). W myśl tego przepisu, faktura stwierdzająca dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności stanu faktycznego sprawy w zestawieniu z przepisami podatkowymi stwierdzić należy, że usługi budowlane (lub remontowe) wykonywane przez Podatnika, jak i stanowiące ich część składową usługi wykonywane przez podwykonawców, realizowane na terytorium Szwecji, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod rządami polskiego prawa podatkowego. Obowiązek podatkowy w tym zakresie, rozumiany jako obowiązek rozliczenia podatku należnego, nie powstanie więc po stronie firm polskich, które będą jedynie zobligowane do wystawiania faktur w terminie określonym w art. 19 w/cyt. ustawy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż opodatkowanie sprzedaży krajowej usług budowlanych (lub remontowych) realizowanych przez podmioty polskie, tj. przez podwykonawców na terytorium innego państwa członkowskiego UE (tj. Szwecji) jest nieprawidłowe, ponieważ usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, w którym jest świadczona, tj. na terytorium Szwecji, według stawek tam obowiązujących.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 w/cyt. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jednakże na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 w/cyt. ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana.

Pomimo, że sprzedaż usług budowlanych (lub remontowych), o których mowa w niniejszym wniosku, nie podlega opodatkowaniu w kraju, świadczące je podmioty - na podstawie w/cyt. art. 86 ust. 8 pkt 1 mają prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wartości towarów i usług służących wykonaniu usługi na terytorium Szwecji oraz rozliczania go na zasadach określonych w art. 86 w/cyt. ustawy. Powyższe prawo przysługuje w odniesieniu do wszystkich zakupów (dokonanych na terytorium Polski) związanych z wykonywaną, a nie podlegającą opodatkowaniu na mocy polskich przepisów usługą budowlaną (lub remontową), jednakże nie przysługuje ono na podstawie faktur wystawionych przez wspomnianych podwykonawców, bowiem faktury te dokumentują sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski. Skoro miejscem świadczenia usług budowlanych (lub remontowych) i zakupów ściśle z tymi robotami związanych (tj. usług wykonanych przez podwykonawców) jest Szwecja, to zdarzenie gospodarcze mające miejsce poza terytorium naszego kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, a podatek naliczony wynikający z zakupu tych usług również nie podlega odliczeniu w Polsce.

Na podstawie powyższego, w ocenie tut. Organu podatkowego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez podwykonawców usług budowlanych (lub remontowych), wykonanych na terytorium Szwecji.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj