Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-466/IV/2006/JW
z 15 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-466/IV/2006/JW
Data
2006.02.15



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
statek
stawka preferencyjna podatku
świadczenie usług
wyładunek
załadunek


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy posiadane przez niego pisemne zlecenie wykonania usługi zawierające nazwę statku z którego/na który jest wyładowany/załadowany towar i informacje potwierdzające jego pobyt w porcie gdyńskim jest wystarczającym dokumentem umożliwiającym zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika znak: FK/34/2005 z dnia 15.11.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.11.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki VAT w wysokości 0% - w oparciu o dane zawarte w zleceniu - w odniesieniu do usług portowych, polegających na wyładunku i załadunku towarów, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik świadczy usługi portowe, głównie przeładunku i składowania towarów, na terenie portu krajowego.

Usługa portowa może być świadczona bezpośrednio na rzecz ładunku (w związku z potrzebą zmiany środka transportu) lub na rzecz środka transportu przewożącego ten ładunek i najczęściej występuje w postaci zespołu czynności.

W praktyce nie można wyznaczyć granicy pomiędzy grupą czynności wykonywanych na rzecz towaru od czynności wykonywanych na rzecz statku.

Do katalogu usług portowych zalicza się między innymi: przeładunek, składowanie, manipulacje wykonywane na rzecz środka transportu oraz ładunku (sortowanie, ważenie, etykietowanie, workowanie, przemieszczanie, bandowanie).

Podstawą do wykonania usługi:

  • wyładunku ze statku - jest pisemne zlecenie z załączonym do niego manifestem wyładunkowym (zbiorem konosamentów morskich),
  • załadunku na statek - jest pisemne zlecenie z załączoną do niego cargo-listą (wykazem ładunków "zabukowanych" na statek),
  • pozostałych usług przeładunkowych i manipulacyjnych dotyczących ładunku - jest pisemne zlecenie złożone przez kontrahenta.

Ww. dokumenty: manifest wyładunkowy i cargo-lista (w sytuacji, gdy statki obsługiwane są przy nabrzeżach znajdujących się na terenie działalności Podatnika) są przedstawiane do większości wykonywanych przez Podatnika usług (ok. 95%).

Zdarzają się sytuacje, gdy ładunek trafiający do portu obsługiwany jest przez kilka spółek portowych, a Podatnik jest wykonawcą jednego etapu usługi związanej z ładunkiem. W takich przypadkach podstawą wykonania usługi przez Podatnika jest jedynie pisemne zlecenie złożone przez kontrahenta.

Zgodnie z warunkami "Taryfy za usługi Podatnika", zleceniodawca zobowiązany jest do wypełnienia formularza zleceń na obsługę ładunków zgodnie z wymaganą treścią. Zleceniodawca odpowiada za prawidłowość danych zawartych w zleceniu oraz za wszelkie szkody spowodowane błędnymi lub niedostatecznymi danymi zawartymi w zleceniu.

Zdarza się, że usługa świadczona przez Podatnika rozpoczyna się od przywiezienia pustego kontenera na plac składowy na terenie portu (teren, który zajmuje Podatnik) z przeznaczeniem pod obładunek towarem (pochodzenia krajowego, unijnego lub międzynarodowego, który był przyjęty, a następnie składowany przez Podatnika). W przypadku, gdy towar w kontenerze jest przedmiotem transportu międzynarodowego w rozumieniu ustawy o VAT, kontener jest odprawiany i plombowany przez Urząd Celny jeszcze na terenie Podatnika. W przypadku, gdy towar jest przedmiotem transportu wewnątrzwspólnotowego nie ma procedury oclenia, a jedynie adnotacja w zleceniu o przeznaczeniu unijnym towaru (np. port przeznaczenia - Helsinki). Następnie obładowany kontener transportowany jest na nabrzeże (które znajduje się na terenie działalności innej spółki portowej), gdzie zostaje on załadowany na statek i wysłany do kraju członkowskiego Wspólnoty lub do kraju trzeciego. Jednak jeszcze przed załadowaniem na statek, taki towar w kontenerze może oczekiwać na załadunek kilka dni lub kilka tygodni. Często Podatnik nie posiada wiedzy, co dzieje się dalej z towarem już po dostarczeniu go na teren działalności innej spółki portowej. Czasami zdarza się, że obładowany kontener zmienia swoje miejsce przeznaczenia i zamiast do kraju Unii Europejskiej przewożony jest do kraju trzeciego. Wtedy procedura celna odbywa się na terenie innej spółki portowej, czyli tam, gdzie obładowany kontener (przygotowany do załadunku na statek) jest składowany. Wszystkie dokumenty dotyczące załadunku na statek posiada spółka portowa, która obsługuje załadunek statku przy swoim nabrzeżu. Podatnik uczestniczy jedynie w pewnej części obejmującej cały cykl wysłania towaru poza granice Polski.

Występują też zdarzenia gospodarcze, w których Podatnik otrzymuje zlecenie dotyczące rozładunku towaru z kontenera, który uprzednio przybył statkiem obsługiwanym przez inną spółkę portową na terenie jej działalności, a następnie przetransportowany przez Podatnika na teren jego działalności. Towar (pochodzenia wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego) zostaje składowany na terenie Podatnika, skąd zostaje odebrany (w różnych terminach) przez spedytorów krajowych. Puste kontenery po towarze odwożone są przez Podatnika na depot (skład pustych kontenerów) poza teren portu. Czynność ta kończy całość usługi portowej związanej z obsługą ładunku. W pisemnych zleceniach dotyczących poszczególnych etapów związanych z obsługą ładunków zawarte są informacje na temat statku, którym przybył ładunek do portu w Gdyni.

Opisane powyżej usługi wykonywane przez Podatnika mają bezpośredni związek z przywozem lub wywozem towarów drogą morską statkami wymienionymi w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy posiadane przez niego pisemne zlecenie wykonania usługi zawierające nazwę statku z którego/na który jest wyładowany/załadowany towar i informacje potwierdzające jego pobyt w porcie gdyńskim jest wystarczającym dokumentem umożliwiającym zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

Zdaniem Podatnika posiadane przez niego pisemne zlecenie wykonania poszczególnych czynności z opisem podającym nazwę statku jest wystarczające do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% dla każdego z poszczególnych etapów danego zdarzenia gospodarczego na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, ponieważ Podatnik spełnia dyspozycje podane w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.

W opinii Podatnika, wymienione w stanie faktycznym czynności są związane z usługami służącymi bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, a przede wszystkim ich ładunkom.

Podatnik podkreśla, iż ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do niej, nie jest precyzyjnie określone, jakie dokumenty są odpowiednie i wystarczające do stworzenia dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem Podatnika dla spółki portowej, taką dokumentacją są wystawiane przez kontrahentów zlecenia wykonania usługi.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi portowe, takie jak: przeładunek, składowanie, manipulacje wykonywane na rzecz środka transportu oraz ładunku (sortowanie, ważenie, etykietowanie, workowanie, przemieszczanie, bandowanie) na terenie portu krajowego na zlecenie kontrahentów.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wśród wykonywanych przez Podatnika usług znajdują się usługi załadunku i rozładunku, które Podatnik kwalifikuje jako usługi portowe, służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, iż dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie natomiast z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1.

W związku z powyższym, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług służących bezpośrednim potrzebom następujących środków transportu morskiego i ich ładunkom:

  1. statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

W tym przypadku stawka 0% ma zastosowanie do wszelkich usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego oraz ich ładunków bez względu na to, kto jest usługodawcą i usługobiorcą.

Jest to bowiem odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i ich ładunków, a nie odesłanie w zakresie świadczenia usług na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe).

A zatem dla możliwości zastosowania stawki VAT 0% na podstawie ww. przepisów decydujące znaczenie ma rodzaj środka transportu morskiego, dla którego to świadczona jest usługa. Natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, na rzecz jakiego podmiotu będzie świadczona przedmiotowa usługa.

Mając na uwadze powyższe przepisy, tut. Organ stwierdza, iż ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 0% w odniesieniu do czynności, które są niezbędne dla funkcjonowania określonych środków transportu morskiego i służą bezpośrednim potrzebom m.in. ładunków tych środków, a za takie należy niewątpliwie uznać świadczone przez Podatnika usługi załadunku i rozładunku towarów.

Jednakże w art. 83 ust. 2 ustawodawca określił warunek konieczny do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w stosunku do usług, opisanych w złożonym przez Podatnika wniosku.

Przepis ten stanowi, iż opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie określił natomiast rodzaju dokumentów, jakie winien posiadać usługodawca chcąc skorzystać z preferencyjnej stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT. Prawo to uzależnił jedynie (co wskazano powyżej) od warunku, że usługi te winny służyć bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1 tego artykułu.

W analizowanej sprawie Podatnik posiada pisemne zlecenie wykonania usługi zawierające nazwę statku, z którego/na który jest wyładowywany/załadowany towar oraz informacje potwierdzające jego pobyt na terenie portu.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu podatkowego w analizowanej sprawie przedmiotowe pisemne zlecenie usługobiorcy, zawierające dane określone w formularzu zleceń za obsługę ładunków, stanowi dokument umożliwiający zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT (przy założeniu - co Podatnik oświadczył przedstawiając stan faktyczny - że przedmiotowe usługi dotyczą środków transportu morskiego wymienionych w pkt 1 powołanego przepisu).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj