Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-142/3/06/GW
z 30 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-142/3/06/GW
Data
2006.06.30



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
energia elektryczna
odliczenie podatku od towarów i usług
świadectwo pochodzenia
umorzenie


Pytanie podatnika
Czy umorzenie świadectw pochodzenia energii stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz czy Spółce przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem świadectw pochodzenia, które zostały umorzone?


Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie obrotu energią elektryczną, w tym energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych (dalej zwanymi: ŹO), oraz jej sprzedażą do odbiorców końcowych. Z dniem 1 października 2005r., nastąpiła zmiana przepisów Prawa energetycznego w zakresie obrotu energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. W efekcie tej zmiany świadectwa pochodzenia, stanowiące dotychczas jedynie dokument potwierdzający pochodzenie energii z ŹO, stały się towarem giełdowym w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych. Zgodnie z art. 9e ust. 3 Prawa energetycznego w brzmieniu obowiązującym od 01 października 2005r., Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej zwanym: URE) wydaje podmiotom produkującym energię z ŹO świadectwa pochodzenia, które następnie są zapisywane w rejestrze prowadzonym przez Towarową Giełdę Energii. Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia powstają wraz z zapisem na koncie ewidencyjnym w rejestrze. Prawo energetyczne nie przewiduje odpłatności za wydanie przedmiotowych świadectw przez Prezesa URE, a jedynie wpis oraz wszelkie zmiany w rejestrze świadectw podlegają opłacie o charakterze administracyjnym za prowadzenie rejestru. Na podstawie art. 9a Prawa energetycznego, przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się m.in. obrotem energią elektryczną i sprzedające ją odbiorcom końcowym, są zobowiązane do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia Prezesowi URE. W przypadku umorzenia świadectwa, wygasają prawa majątkowe z niego wynikające. Spółka posiada świadectwa pochodzenia z konwersji oraz nabyte po 1 października 2005r.

Zdaniem Spółki umorzenie świadectw pochodzenia nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT i nie ma wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust.1 w/w ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ocenie naczelnika tut. Urzędu Skarbowego umorzenie świadectw pochodzenia energii, w wyniku którego następuje wygaśnięcie praw majątkowych z nich wynikających, stanowi czynność administracyjną i nie wyczerpuje przesłanek wynikających z wyżej cytowanych przepisów określających zakres przedmiotowy ustawy od podatku od towarów i usług. Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z §3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 19 grudnia 2005r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii (Dz. U. Nr 261, poz. 2187) obowiązek uzyskania i przedstawienia Prezesowi URE do umorzenia świadectw pochodzenia albo uiszczenia opłaty zastępczej uznaje się za spełniony, jeżeli za dany rok udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej ze świadectw pochodzenia, które przedsiębiorstwo energetyczne przedstawiło do umorzenia, lub z uiszczonej przez przedsiębiorstwo energetyczne opłaty zastępczej, w wykonanej całkowitej rocznej sprzedaży energii elektrycznej przez to przedsiębiorstwo odbiorcom końcowym, wynosi nie mniej niż określony w kolejnych punktach cytowanego przepisu udział procentowy. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu decyzja w sprawie "umorzenia" świadectwa pochodzenia jest swoistym "potwierdzeniem wykorzystania" tego świadectwa mającym na celu uniemożliwienie jego ponownego użycia w celu wykazania przez przedsiębiorstwo energetyczne wywiązania się z obowiązku zakupu lub wytworzenia energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii.

Fakt umorzenia świadectwa pozostaje bez wpływu na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej jego zakup z uwagi na to, iż otrzymanie przedmiotowego świadectwa oraz jego zaewidencjonowanie w odpowiednim rejestrze, a co za tym idzie uzyskanie praw do dysponowania towarem w nim określonym jest bezsprzecznie związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę oraz stanowi istotny element i warunek sprzedaży energii elektrycznej.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj