Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-727/a/07/AW
z 7 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-727/a/07/AW
Data
2008.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
emerytura
miejsce zamieszkania
opodatkowanie dochodów
płatnik


Istota interpretacji
Czy bank ma prawo potrącać podatek w wysokości 20%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z emerytury – jest prawidłowe, o ile jest Pani polskim nierezydentem.


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2007 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów wypłacanych przez grecki urząd emerytalny. Pismem z dnia 25 stycznia 2008 r. Nr ITPB1/415-727/07/AW wezwano Panią o uzupełnienie stanu faktycznego i zajęcie stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego. Powyższe zostało dokonane w dniu 18 lutego 2008 r. (data wpływu).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Polska w porozumieniu z Grecją przyznała Pani emeryturę za przepracowane 26 lat w Polsce i 6,5 roku w Grecji (383 miesięcy łącznej pracy w tym 314 miesięcy pracy w Polsce). Wniosek składała Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Od emerytury wypłacanej w Polsce jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy i składka na ubezpieczenie zdrowotne. Za okres pracy w Grecji otrzymuje Pani emeryturę wypłacaną w euro. Od tego świadczenia w Grecji jest potrącana składka na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 4% od sumy emerytury. Nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy, gdyż w Grecji tak niska suma dochodu nie podlega opodatkowaniu.

Od 1993 r. posiada Pani stałe miejsce zamieszkania i zezwolenie na pobyt w Grecji. Emerytura z greckiego urzędu emerytalnego przesyłana jest do banku w Polsce, po pomniejszeniu o składkę na ubezpieczenie zdrowotne w Grecji. W urzędzie skarbowym w Grecji, w którym rozlicza się Pani od 10 lat z dochodów tam uzyskanych, złożyła Pani oświadczenie, że nadal rozliczenie podatku dokonywane będzie w Grecji.

Zazwyczaj przebywa Pani w Grecji, gdzie – jak Pani twierdzi – zgodnie z prawem greckim nie ma obowiązku meldunku. Mimo zameldowania w Polsce przebywała tu Pani najwyżej 4 miesiące przez ostatnie 15 lat. W Grecji od 1991 r. żyje i mieszka Pani syn. W Polsce natomiast pozostała tylko dalsza rodzina (mąż i rodzice nie żyją). Jest Pani obywatelem Polski.

W wieku 44 lat, po przepracowaniu 29 lat, wyjechała Pani do Grecji do syna. Tam zatrudniono Panią do pracy w hotelu w charakterze pokojówki. Otrzymała Pani zezwolenie na legalny pobyt w Grecji i została Pani ubezpieczona.

Od 2004 r. z uwagi na to, iż nie mogła Pani podjąć pracy po operacji usunięcia nerki, pozostawała Pani na zasiłku przedemerytalnym w Grecji. Następnie została Pani przyznana emerytura. Obecnie Bank zablokował konto do czasu wyjaśnienia przez Panią, czy powinien pobierać zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne od greckiej emerytury.

W tym roku zamierza Pani złożyć rozliczenie dochodu (emerytury) uzyskanej w Grecji w greckim urzędzie skarbowym dla osób mieszkających za granicą. Natomiast dochód z emerytury wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń w Polsce zamierza Pani rozliczyć w Urzędzie Skarbowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy bank ma prawo potrącać podatek w wysokości 20%...
  2. Czy bank ma prawo potrącać składkę ubezpieczeniową, skoro już jest potrącana...
  3. Jeżeli bank potrąci zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie, to kto ma wydawać roczne zestawienie podatku...


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Pani w zakresie pozostałych pytań zostanie rozstrzygnięty odrębnymi postanowieniami.


Zdaniem Wnioskodawcy, Bank nie powinien potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne od emerytury wypłacanej przez grecki urząd emerytalny. Powinien wypłacić całą sumę emerytury wraz z odsetkami za zwłokę. Blokując pobieranie emerytury bank – jak twierdzi Wnioskodawca – pozbawił go środków do życia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, w zakresie braku obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przez bank, o ile Wnioskodawca jest polskim nierezydentem.


W myśl z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. – osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przy czym – stosownie do art. 4a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. – art. 3 ust. 1, 1a i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W rozumieniu natomiast art. 4 ust. 1 umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Greckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej dnia 20 listopada 1987 r. (Dz. U z 1991 r. Nr 120, poz. 524) określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, albo gdy stosuje się wobec niej inne kryteria o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają obowiązkowi podatkowemu w tym Państwie tylko w zakresie dochodu ze źródeł położonych w tym Państwie albo znajdującego się w nim majątku.

W myśl art. 18 niniejszej umowy emerytury oraz inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej zatrudnienia w przeszłości – z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ust. 2 – będą opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ich odbiorca ma stałe miejsce zamieszkania.

Z powyższego przepisu wynika wprost, iż dochody z emerytur (wypłaty z tytułu zatrudnienia w przeszłości) podlegają opodatkowaniu w Państwie, gdzie odbiorca ma stałe miejsce zamieszkania.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie zasadniczą kwestią do rozstrzygnięcia jest Pani rezydencja podatkowa.

Z definicji pojęcia „miejsce zamieszkania” zawartej w polskim prawie podatkowym wynika, iż aby uznać daną osobę za zamieszkałą w Polsce muszą być spełnione przesłanki wynikające z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. osoba ta powinna posiadać w Polsce ośrodek interesów osobistych lub gospodarczych lub przebywać na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Wynika z tego, że jeżeli dana osoba będzie przebywała w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, to będzie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jeżeli natomiast przebywa w Polsce krócej, to w celu ustalenia rezydencji podatkowej rozpatruje się, czy ma w Polsce „ośrodek interesów życiowych”. Polskie przepisy podatkowe nie definiują jednak tego pojęcia. Celem ustalenia miejsca zamieszkania na podstawie ośrodka interesów życiowych należy więc brać pod uwagę posiadanie w danym kraju centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Przez „interesy osobiste” należy rozumieć powiązania rodzinne i towarzyskie danej osoby. W praktyce chodzi tutaj o sytuację, w której w danym państwie znajduje się najbliższa rodzina danej osoby (małżonek i dzieci). Przez „interesy gospodarcze” należy natomiast rozumieć miejsce wykonywania pracy, prowadzenia działalności gospodarczej, czy też posiadanie majątku.

W sytuacji opisanej przez Panią w stanie faktycznym w Polsce przebywa Pani rzadko (łącznie około 4 miesięcy w ciągu 15 lat). Obecnie nie łączą Pani z Polską żadne więzi rodzinne (mąż i rodzice nie żyją, dzieci w Polsce nie mieszkają). W Grecji natomiast przebywa Pani od 1993 r. Zamieszkuje tam także Pani syn. Od dłuższego czasu posiada Pani pozwolenie na legalny pobyt w Grecji. Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego należy zatem wnioskować, że nie przebywała Pani w Polsce powyżej 183 dni w roku podatkowym. Nie można także powiedzieć, iż ma Pani w Polsce ośrodek interesów życiowych, o którym mowa w art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszystkie elementy stanu faktycznego wskazują na to, że Pani „miejsce zamieszkania” stanowiące podstawę do określenia rezydencji podatkowej znajduje się w Grecji. W Polsce natomiast posiada Pani ograniczony obowiązek podatkowy.

Biorąc pod uwagę zapis art. 18 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Greckiej, o ile jest Pani greckim rezydentem podatkowym, dochód z emerytury powinna Pani opodatkować w miejscu zamieszkania, tj. w Grecji.

Nadmienić jednakże należy, iż elementy stanu faktycznego wynikające z treści przedstawionej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pozostają w sprzeczności z zawartymi w tym wniosku danymi identyfikacyjnymi. W części B.3 i B.4 wniosku ORD-IN podaje Pani adres zamieszkania w Polsce. W większości dokumentów, których kserokopie załączono do wniosku (pismo z banku, legitymacja emeryta-rencisty) figuruje Pani także pod adresem zamieszkania w Polsce. Dodatkowo, podała Pani, że w Grecji rozlicza się Pani w urzędzie skarbowym dla nierezydentów, co wskazuje na to, iż nie uzyskała Pani statusu rezydenta greckiego. Ponadto, w sytuacji, gdyby była Pani greckim rezydentem podatkowym całość dochodu z emerytury (zarówno greckiej, jak i polskiej) podlegałaby opodatkowaniu w Grecji, a w opisie stanu faktycznego sama Pani wskazała, iż dochód z emerytury wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych opodatkowany jest w Polsce.

Organ dokonujący interpretacji indywidualnej nie ma możliwości rozstrzygnięcia rezydencji w oparciu o greckie przepisy wewnętrzne. Powyższe informacje natomiast mogą wskazywać na to, iż jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W takim przypadku zarówno Zakład Ubezpieczeń Społecznych (w zakresie polskich dochodów z emerytury), jak i Bank (w zakresie emerytury wypłacanej przez grecki urząd emerytalny), jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych prawidłowo pobiera zaliczkę na podatek. W myśl bowiem art. 34 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych oraz rent socjalnych. Jednocześnie, zgodnie z art. 35 ust. 1 ww. ustawy obowiązane do poboru zaliczek miesięcznych, jako płatnicy są osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent. Przy czym – jak stanowi ust. 3 niniejszego przepisu – zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Nadmienić przy tym należy, iż zarówno dla banku, jak i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentem potwierdzającym Pani zamieszkanie na terenie Grecji mógłby być grecki certyfikat rezydencji, wydany zgodnie z greckimi przepisami prawa wewnętrznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj