Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-253A/07/JK
z 3 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-253A/07/JK
Data
2008.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
badania naukowe
praca naukowa
prace badawczo-rozwojowe
usługi naukowo-badawcze


Istota interpretacji
Usługi naukowo- badawcze wykonywane przez akademię jako współwykonawca projektu na rzecz MN i SW nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 14.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług naukowo-badawczych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 10 stycznia 2008 r. i 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług naukowo-badawczych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zasady i tryb finansowania badań naukowych zakwalifikowanych do finansowania z budżetu państwa na naukę określa ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.). Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznaje środki finansowe m.in. jednostkom naukowym, prowadzącym w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe. Szkołom wyższym przydzielane są środki na badania własne, natomiast jednostkom naukowym reprezentującym sieć naukową przydzielane są środki na badania wspólne.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznacza także środki na realizację tzw. projektów badawczych zamawianych. Projekt taki realizowany jest przez jednostkę naukową kierującą realizacją całego projektu (koordynatora) i jednostki naukowe będące wykonawcami poszczególnych zadań objętych projektem. W przypadku projektu zamawianego zarówno koordynatora jak i współwykonawców określa Ministerstwo. Koordynator zawiera umowę z MNiSW, a następnie z poszczególnymi współwykonawcami projektu (także z Akademią). Środki finansowe na realizację badań przyznawane są w drodze decyzji koordynatorowi projektu, który następnie przekazuje środki poszczególnym wykonawcom na podstawie zawartych umów. Umowa określa warunki płatności i zobowiązuje zleceniobiorcę do wykonania oraz rozliczenia projektu zgodnie z harmonogramem wykonania zadania i kosztorysem projektu. Kosztorys wyznacza wysokość środków przyznanych na finansowanie projektu w kolejnych latach jego realizacji. Projekt w trakcie trwania umowy rozliczany jest przez współwykonawcę na podstawie raportu rocznego z koordynatorem (zleceniodawcą). Po jego zakończeniu Akademia jako współwykonawca składa do koordynatora raport końcowy, który rozlicza projekt pod względem merytorycznym i finansowym, zawiera rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników. Czynności związane z wykonywaniem usług naukowo-badawczych w ramach przyznanych środków nie są realizowane na rzecz Ministerstwa, które nie jest odbiorcą usług, dysponentem ani zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych.

Właścicielem uzyskanych wyników1) badań w ramach zawartych umów jest Akademia. Publikacje wyników prac naukowych zgodnie z zwartą umową powinny być opatrzone informacją „Praca naukowa finansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w latach … jako projekt badawczy”. Wyników tych Akademia nie sprzedaje, lecz wykorzystuje je do celów naukowych. W razie konieczności zgodnie z zawartą umową Akademii przysługuje prawo do przychodów ze sprzedaży wyników badań. Akademia wskazuje jednak, że w odniesieniu do projektów zamawianych, które wykonała jako podwykonawca, nie wystąpiła sytuacja sprzedaży uzyskanych wyników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy usługi naukowo-badawcze wykonywane w ramach umów zawartych po 19 września 2005 r., na podstawie których Akademia jest współwykonawcą będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem wnioskodawcy umowy zawarte z inną uczelnią, jako koordynatorem projektu zamawianego przez MNiSW nie będą podlegały opodatkowaniu, gdyż nie stanowią usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest dokonywane świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Do 31 grudnia 2005 r. prace naukowo-badawcze oznaczone symbolem PKWiU 73 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwolnione były od podatku (poz. 5 załącznika nr 4 do ustawy). Od 1 stycznia 2006 r. usługi naukowo-badawcze opodatkowane zostały wg. stawki podstawowej w wysokości 22 % co wynikało z treści art. 27 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484) zgodnie, z którym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w załączniku nr 4 skreśla się poz. 5. Jednocześnie w dniu 29 grudnia 2005 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 29 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239), zgodnie z którym zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r. , usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie :


  1. w odniesieniu do usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz
  2. pod warunkiem, że umowa o której mowa w pkt 1, zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r.


Z przedstawionego opisu stanu faktycznego z uwzględnieniem ww. regulacji prawnych wynika, że Akademia jako współwykonawca (nie koordynator) podpisała umowy na wykonanie zadań badawczych w okresie obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym umowy te zostały zawarte po dniu 19 września 2005r. Przedmiotem zapytania są projekty zamawiane i finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a nie przez podmioty gospodarcze lub inne uczelnie lub jednostki badawcze. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym należy zatem rozstrzygnąć, czy opisane wyżej czynności są świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu w stawce 22% czy też nie są świadczeniem usług i wyłączone są z zakresu powołanej ustawy.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują warunki zawartych umów.

W opisanej wyżej sytuacji kluczowe znaczenie ma fakt, iż cel i wyniki badań nie są adresowane do konkretnego odbiorcy (dysponenta) lecz służą do ogólnego wykorzystania (publikacja otrzymanych wyników) lub do dalszych badań prowadzonych przez Akademię.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi w czasie realizacji projektu przysługuje wyłącznie wykonawcy. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Z uwagi na sposób wykorzystania rezultatów badań nie jest świadczeniobiorcą koordynator projektu, który z ostatecznie uzyskanych wyników rozlicza się z MNiSW. Świadczeniobiorcą nie jest także Ministerstwo, które finansowało wykonanie prac badawczych i zleciło je w celu realizacji polityki naukowej państwa. Z warunków określonych w umowach wynika, że w okresie realizowania badań środki finansowe przekazywane są w częściach zgodnie z zaplanowanym harmonogramem kolejnych etapów prac badawczych. Środki te nie mają charakteru wynagrodzenia współwykonawcy, lecz są tak skalkulowane aby umożliwić wyłącznie wykonanie przez Akademię czynności badawczych co jest ściśle monitorowane przez stosowne raporty okresowe. Uzyskanych kwot nie można zatem utożsamiać z obrotem (lub elementami pokrewnymi) w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko twierdząc, że wykonane prace naukowo-badawcze przez Akademię jako współwykonawcę nie mają charakteru usługi i nie podlegają opodatkowaniu przy założeniu, że uzyskane wyniki badań nie zostaną sprzedane i nie będą stanowiły źródła dodatkowego przychodu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj