Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-3/423/20-P,N/07/EM
z 6 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-3/423/20-P,N/07/EM
Data
2007.07.06



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
przychód podlegający opodatkowaniu
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy wartość świadczeń związanych z nieodpłatnym używaniem przez Spółkę wykonującą zadania o charakterze użyteczności publicznej, składników majątkowych stanowiących oczyszczalnię ścieków, będzie stanowiła dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem nr NK 323/49/2007 z dnia 18 kwietnia 2007 r. (sporządzonym w dniu 16 kwietnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym,

- podziela w części dotyczącej środków trwałych,

- nie podziela w części dotyczącej wyposażenia nie będącego środkami trwałymi

WK Sp. z o. o. jest spółką prawa handlowego, której udziałowcami są wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego. Zakres działalności spółki obejmuje zadania o charakterze użyteczności publicznej takie jak dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków i oczyszczanie ścieków. Na podstawie umowy użyczenia nr 03/07 z 30 marca 2007r. Miasto Zielona Góra oddało WK Sp. z o. o. do używania na okres od 31 marca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. stanowiące dotychczas oczyszczalnie ścieków: budynki i budowle, pozostałe środki trwałe, środki trwałe w budowie, wyposażenie nie będące środkami trwałymi, nieruchomości gruntowe, oraz suszarnie osadów.

Pytanie Podatnika dotyczy następującej kwestii - czy wartość świadczeń związanych z nieodpłatnym używaniem przez Spółkę wykonującą zadania o charakterze użyteczności publicznej, składników majątkowych stanowiących oczyszczalnię ścieków, będzie stanowiła dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Stanowisko Podatnika w sprawie - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość świadczeń związanych z nieodpłatnym używaniem wyżej wymienionych składników majątku służących ochronie środowiska, użyczonych Spółce przez Miasto Zielona Góra na podstawie umowy użyczenia nr 03/07 z dnia 30 marca 2007 r., nie stanowi dla Spółki przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Powyższy przepis wskazuje, że przychodem osoby prawnej jest m.in. wartość otrzymanych przez nią nieodpłatnych świadczeń. Przepis ten określa jednak wyjątki od tej zasady, tj. przypadki, kiedy takie uzyskanie przez niektórych podatników nieodpłatnych świadczeń nie skutkuje u tych podatników przychodu. W szczególności nie stanowi przychodu wartość świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, i przez spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od SP, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy użyczenia nr 03/07 z 30 marca 2007 r. Miasto Zielona Góra oddało Spółce do używania na okres od 31 marca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. stanowiące dotychczas oczyszczalnie ścieków:budynki i budowle,pozostałe środki trwałe,środki trwałe w budowie,wyposażenie nie będące środkami trwałymi,nieruchomości gruntowe,oraz suszarnie osadów.Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, której udziałowcami są wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego. Zakres działalności spółki obejmuje zadania o charakterze użyteczności publicznej takie jak dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków i oczyszczanie ścieków. Zatem, jeżeli wnioskująca Spółka prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej, a jej udziałowcami są wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego i otrzymała w nieodpłatny zarząd lub używanie środki trwałe, to są spełnione przesłanki z art. 12 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwalające na niezaliczenie do przychodów Spółki wartości otrzymanych środków trwałych. W konsekwencji, wyłączenie o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie będzie miało natomiast zastosowania do wyposażenia, nie będącego środkiem trwałym.

Mając na uwadze zaprezentowany stan faktyczny, w kontekście obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze postanowił jak w sentencji. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że załączona do wniosku kserokopia umowy nr 03/07 nie podlegała ocenie w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji. Interpretację, stosownie do przepisów art. 14 a § 2 Ordynacji podatkowej oparto wyłącznie na stanie faktycznym zaprezentowanym przez Spółkę w złożonym wniosku.

Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, ustalono że w stosunku do Wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie Podatnikowi przysługuje prawo wniesienia zażalenia za pośrednictwem Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj