Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
II-2/423/3/2007/KS
z 17 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II-2/423/3/2007/KS
Data
2007.04.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność oświatowa
oświata
stowarzyszenia
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych działalność którą prowadzi, można zaliczyć do działalności w zakresie oświaty i co za tym idzie uzyskane dochody zaliczyć do dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych.


Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2000 r. Nr 8, poz.60 ze zm) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Tech z/s w Zielonej Górze wyrażone we wniosku z dnia 27.02.2007 r.

Zgodnie z zapisem art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach,w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 27.02.2007 r. Tech zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z zapytaniem czy można uznać, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych czy też od uzyskanego dochodu winno odprowadzić należny podatek dochodowy od osób prawnych.

Przedmiotem działania Tech jest działanie na rzecz przepływu informacji o funkcjonowaniu zakładów branży oczyszczania miast, informacji naukowo-technicznej i ofertowej promocji w zakresie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych, technologicznych oraz stworzenia branżowej doradczo-opiniodawczej reprezentacji krajowej wobec władz samorządowych oraz innych organizacji. Powyższe cele przedmiotowe Tech realizuje poprzez organizowanie cyklicznych spotkań informacyjno-szkoleniowych dla przedstawicieli firm branżowych, organizację wystaw i ekspozycji branżowych, organizowanie sesji wyjazdowych na obiekty gospodarki odpadowej rozwijanie edukacji ekologicznej, wydawanie biuletynu informacyjnego. Finansowanie tej działalności odbywa się ze składek członkowskich oraz dopłat na rzecz stowarzyszenia członków do sesji naukowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych działalność którą prowadzi, można zaliczyć do działalności w zakresie oświaty i co za tym idzie uzyskane dochody zaliczyć do dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się do powyższego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Gorze wyjaśnia: Zgodnie z art. 17 ust.1 pkt. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz.654 z ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest:- działalność naukowa, -naukowo-techniczna, -oświatowa,w tym również polegająca na kształceniu studentów, -kulturalna, -w zakresie kultury fizycznej i sportu, -ochrony środowiska, -wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, -dobroczynności, -ochrony zdrowia i pomocy społecznej, -rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, - kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Dokonując wykładni ww. przepisu pod kątem ustalenia co należy rozumieć pod pojęciem „oświata” organ podatkowy przyjął wykładnię literalną opierając się na potocznym znaczeniu słowa „oświata” zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN - pod pojęciem oświaty należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa.Zdaniem organu podatkowego za działalność oświatową należy rozumieć przekazywanie określonego zakresu wiedzy,który w sposób trwały podnosi poziom wiedzy beneficjenta, a nie tylko informuje go, bądź wspomaga go poprzez wykonywane przez niego jakichś czynności. Działania realizujące działalność oświatową muszą mieć określone,przyjęte formy kształcenia i być bezpośrednio związane z procesem podnoszenia poziomu wiedzy i kształcenia beneficjentów tj. trwałego przekazywania wiedzy, umiejętności, sprawności.

Z przytoczonych wyżej celów statutowych Stowarzyszenia takich jak organizowanie spotkań informacyjno-szkoleniowych oraz rozwijanie edukacji ekologicznej odnosząc się do ww. definicji należy stwierdzić, iż wskazane cele chociaż nie nazwane wprost działalnością oświatową można uznać za wyczerpujące przesłanki przytoczonego wyżej znaczenia słowa "oświata". Jednakże, pozostałe cele wymienione w statucie zdaniem organu nie wyczerpują powyższej definicji pojęcia oświata.

Promocja w zakresie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych, technologicznych i finansowo-księgowych, przepływu informacji o funkcjonowaniu zakładów branży oczyszczania miast i informacji naukowo-technicznej i ofertowej nie są procesami upowszechniającymi podnoszenie wiedzy i wykształcenia ww. rozumieniu słowa "oświata".

Zatem Stowarzyszenie może korzystać z ulgi określonej w art. 17 ust. 1 pkt. 4 tj. ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże zwolnienie to może dotyczyć jedynie tej części dochodu podlegającego opodatkowaniu, która będzie przeznaczona na cele statutowe określone w przepisie, tj. na prowadzenie działalności oświatowej. Jednakże nie jest tu istotne czy dochód przeznaczony na te działania będzie pochodził z działalności oświatowej czy też innej. Dla skorzystania ze zwolnienia istotne jest bowiem jego przeznaczenie i wydatkowanie, a nie źródło (z zastrzeżeniem poczynionym w art. 17 ust. 1a ustawy, gdzie wskazano wyjątki które jak wynika z opisanego stanu faktycznego nie dotyczą Stowarzyszenia). Oznacza to, iż jeżeli np. dochody z promocji w zakresie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych,technologicznych i finansowo-księgowych przeznaczone zostaną i wydatkowane na działania oświatowe, to będą podlegały przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania.

Ponieważ część z wymienionych w statucie celów i prowadzonych działań nie jest związana z działalnością w zakresie oświaty, to w sytuacji, gdy część dochodu Stowarzyszenia będzie przeznaczona na cele statutowe nie związane z działaniami oświatowymi, to dochód w tej części nie będzie zwolniony z opodatkowania. Zgodnie z obowiązującym w doktrynie prawa podatkowego poglądem, wszelkie ulgi przyznane przez ustawodawcę w prawie podatkowym stanowią odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej, zatem stosowanie zwolnień podatkowych nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej. Nie sposób uznać wszelkich działań wskazanych przez Stowarzyszenie w piśmie takich jak: promocja w zakresie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych technicznych, technologicznych i finansowo-księgowych, stworzenie branżowej doradczo-opiniodawczej reprezentacji krajowej wobec władz administracyjnych, samorządowych oraz innych organizacji za działalność oświatową. W związku z powyższym tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, że prowadzoną działalność przez Tech nie można uznać za działalność zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie może dotyczyć jedynie części zrealizowanego dochodu przeznaczonej bezpośrednio na realizację celów oświatowych w tym na organizację spotkań informacyjno-szkoleniowych.

Powyżej przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b cytowanej wyżej ustawy – Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu ich zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielona Góra w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia za pośrednictwem tut. organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj