Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-476/07/CJS
z 3 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-476/07/CJS
Data
2008.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
przeniesienie praw majątkowych
renta
sprzedaż
zbycie


Istota interpretacji
Czy przeniesienie własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego po upływie pięciu lat od jego nabycia w zamian za rentę dożywotnią spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych ?



Wniosek ORD-IN 827 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007r. (data wpływu do tut. Biura 03 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w zamian za rentę dożywotnią- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w zamian za rentę dożywotnią.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w grudniu 2006r. w formie aktu notarialnego przeniosła na rzecz osoby obcej własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego wraz z wkładem budowlanym, w zamian za co ustanowiono na rzecz wnioskodawczyni dożywotnią rentę w wysokości 1 000 zł miesięcznie, płatną do 10 każdego miesiąca, począwszy od stycznia 2007r. Wartość przedmiotowego prawa do lokalu wyniosła 248.000 zł. Wartość rocznego świadczenia z tytułu renty została ustalona na 12.000 zł, która to kwota zgodnie z art. 13 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn według stanu prawnego na grudzień 2006r. kapitalizuje się do kwoty 90.000 zł.Ponadto postanowiono w umowie, iż nowy właściciel obejmie w posiadanie lokal mieszkalny po wygaśnięciu ustanowionego na rzecz wnioskodawczyni dożywotniego nieodpłatnego prawa użytkowania tego lokalu na kwotę 9.920 zł, która to kwota zgodnie z art. 13 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn według stanu prawnego na grudzień 2006r. kapitalizuje się do kwoty 74.400 zł. Ponadto tytułem spisanej umowy notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości prawa do lokalu. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu wnioskodawczyni nabyła w 1995r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji ustanowiona na rzecz wnioskodawczyni dożywotnią rentę można zakwalifikować do przychodów z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (prawo nabyte w 1995r.), zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie jest zobowiązana do opodatkowania otrzymywanej renty dożywotniej...

Zdaniem wnioskodawczyni, ustanowiona renta dożywotnia w zamian za przeniesienie własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu nabytego przez wnioskodawczynię w 1995r. stanowi przychód z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zgodnie z art. 10 ust. 8 pkt b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ prawo to zostało nabyte w 1995r. Zbycie prawa następuje więc po upływie 5 lat od dnia nabycia. Ponadto wnioskodawczyni uważa, że ustanowiona renta nie może być kwalifikowana do przychodów z innych źródeł n podstawie art. 10 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ ustanowienie renty jest faktycznie formą zapłaty w ratach za przekazane prawo do lokalu, które w opisanym stanie faktycznym nie będzie podlegało opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z ze zm.) odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    - jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, stanowi źródło przychodów określone w ww. przepisie.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, o ile dokonana zostanie w czasie określonym w ustawie, powodować będzie skutek w postaci powstania obowiązku podatkowego. W myśl art. 903 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę renty jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.

Z przedstawionego staniu faktycznego wynika, że przedmiotem świadczenia ze strony podatniczki (zbywcy) było przeniesienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej w zamian za ustanowienie na rzecz wnioskodawczyni renty dożywotniej oraz dożywotniego nieodpłatnego prawa użytkowania ww. lokalu. Tym samym należy uznać, że celem zawartej umowy było odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa, a wypłata renty jest formą odpłatności za przeniesienie własności. Z uwagi na powyższe należy przyjąć, że w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawarta umowa renty dożywotniej mogłaby stanowić dla podatniczki podlegające opodatkowaniu źródło przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej, o ile jej zwarcie nastąpiłoby przed upływem określonego w tym przepisie 5-letniego terminu liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności stanu faktycznego i przywołane przepisy prawa uznać należy, że skoro wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej w 1995r., a jego sprzedaży dokonała w 2006r., to sprzedaż ta nastąpiła po upływie 5 lat od daty nabycia i nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawczyni stwierdzające, że otrzymana renta nie będzie kwalifikowana jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz jako przychód z odpłatnego zbycia zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy, niepodlegający opodatkowaniu z uwagi na upływ 5-letniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku podatniczka dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj