Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-159/12-4/AI
z 16 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-159/12-4/AI
Data
2012.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenia
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur VAT wystawionych przez agencje reklamowe z tytułu świadczenia usług marketingowych/promocyjnych i reklamowych na rzecz Spółki?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 21 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez agencje reklamowe z tytułu świadczenia usług marketingowych/promocyjnych i reklamowych na rzecz Spółki –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez agencje reklamowe z tytułu świadczenia usług marketingowych/promocyjnych i reklamowych na rzecz Spółki. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zajmuje się produkcją farb i lakierów. W celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów Spółka podejmuje różne działania promocyjne i marketingowe. Większość działań skierowana jest do hurtowników, sprzedawców, właścicieli sklepów. W celu zoptymalizowania działań promocyjnych i marketingowych, Spółka powierza przeprowadzenie tych działań firmom zewnętrznym i agencjom reklamowym.

Agencje reklamowe w ramach przeprowadzanych działań promocyjnych i marketingowych Spółki kupują we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie nieodpłatnie przekazują towary hurtownikom, sprzedawcom, właścicielom sklepów (oraz ewentualnie pracownikom wskazanych podmiotów), takie jak: prezenty, materiały poligraficzne (broszury informacyjne, plakaty, ulotki), bony towarowe, itp. Spółka w żadnym momencie nie staje się właścicielem i nie nabywa prawa do rozporządzania nabytymi przez agencje reklamowe towarami.

Spółka czasami zleca również wykonanie usług promocyjnych polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu konkursów/loterii dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W przypadku loterii/konkursów zdarza się, że wygrane mają znaczną wartość (np. są to samochody).

Agencje obciążają Spółkę fakturą VAT. Wysokość wynagrodzenia skalkulowana jest co do zasady jako koszt nagród przyznanych uczestnikom programu, koszt wykonania czynności związanych z realizacją akcji promocyjnej oraz marża Agencji. Faktura zawiera jedną pozycję, która obejmuje wszystkie działania wykonane na rzecz Spółki w ramach obowiązujących strony umowy.

Takie sytuacje miały miejsce w przeszłości, jak również będą miały miejsce w przyszłości.

Ponadto, pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r., uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem oraz zwolnione od podatku VAT;
  2. Nabywane usługi są związane tylko i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur VAT wystawionych przez agencje reklamowe z tytułu świadczenia usług marketingowych/promocyjnych i reklamowych na rzecz Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencje reklamowe, gdyż usługi te są ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę opodatkowaną podatkiem VAT działalnością gospodarczą, polegającą na sprzedaży farb i lakierów.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Należy zauważyć, że w przypadku gdy transakcja składa się z zespołu świadczeń i działań, w celu określenia czy chodzi o dwa lub więcej świadczeń odrębnych, czy też o jedno świadczenie złożone, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności w jakich transakcja jest dokonywana. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), między innymi w orzeczeniach: C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską, Trybunał stwierdził, że pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki: „Pojęcie usług reklamowych obejmuje wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług, w celu zwiększenia ich sprzedaży”. Co więcej, zdaniem TSUE usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

Z powołanych orzeczeń TSUE wynika, że usługa promocji produktów może polegać na wykonywaniu różnych czynności faktycznych, które mają na celu zwiększenie sprzedaży promowanych towarów, przy czym nadal wszystkie te czynności łącznie składają się na jednolitą usługę opodatkowaną podatkiem VAT. Niedopuszczalne jest zatem rozdzielanie tej usługi na elementy składowe w celu ich odrębnej oceny z punktu widzenia opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe wskazuje, iż nawet w przypadku, jeśli w ramach danej usługi promocji dochodzi do wydania materiałów promocyjnych, w tym prezentów promocyjnych, to stanowi to część składową świadczonej usługi.

Należy zauważyć, iż podstawowym kryterium stosowania wspólnego systemu podatku VAT jest uwzględnianie rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (orzeczenia TSUE z dnia 20 lutego 1997 r. w sprawie C- 260/95 DFDS, z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie C-73/06 Planzer Luxembourg, z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie C-185/01 Auto Lease Holland). Spółka podkreśla, że rzeczywistym zdarzeniem gospodarczym jest w niniejszej sprawie świadczenie kompleksowych usług promocyjnych i marketingowych produktów Spółki. Celem ekonomicznym transakcji zawieranej z agencjami reklamowymi jest sprzedaż przez agencje reklamowe i nabycie przez Spółkę usługi promocji produktów Spółki, składającej się z tak dobranych poszczególnych czynności (elementów), aby jak najskuteczniej wpływać - poprzez oddziaływanie na hurtowników, sprzedawców, właścicieli sklepów (oraz ewentualnie pracowników wskazanych podmiotów) - na wzrost sprzedaży produktów Spółki. Istotą usług promocyjnych i marketingowych nabywanych przez Spółkę od agencji reklamowych jest zachęcenie do stosowania produktów oferowanych przez Spółkę, mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki.

Za wszystkie podejmowane przez agencje reklamowe działania w ramach świadczonych usług promocyjnych i marketingowych produktów Spółki, płaci ona ustalone wynagrodzenie. Wynagrodzenie to obejmuje koszty własne agencji reklamowych, a także koszty ponoszone na rzecz dostawców zewnętrznych, jeśli w celu świadczenia usług promocyjnych i marketingowych produktów Spółki agencje reklamowe nabywają towary lub usługi od zewnętrznych dostawców. A zatem koszty nabycia przez agencje reklamowe towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług marketingowych i promocyjnych wkalkulowane są w cenę sprzedaży tych usług. Oznacza to, że ww. koszty są elementem składowym podstawy opodatkowania podatkiem VAT usługi promocji produktów Spółki świadczonej przez agencje reklamowe, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Treść powołanego przepisu art. 86 ust. 1 wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podkreślenia wymaga fakt, iż związek między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem sprzedaży - bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek występuje, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika, a tym samym z osiąganymi przez niego przychodami. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, promocji, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa. Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Kwestie te były również przedmiotem analiz TSUE, który wielokrotnie w podjętych orzeczeniach definiował rodzaj zależności podatku naliczonego i czynności podlegających opodatkowaniu. Wskazując na tę zależność (np. wyrok z dnia 6 kwietnia 1995 r. Sprawa C-4/94 BLP Group plc v. Commisioners of Customs Excise), Trybunał nie kwestionował np. prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony dotyczący bezpośrednio czynności niepodlegającej opodatkowaniu (emisja akcji), lecz związany z całością opodatkowanej działalności podatnika (wyrok Sprawa C-456/03, Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz). Należy podkreślić, iż wydatki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem akcji reklamowych i promocyjnych są związane z działalnością opodatkowaną Spółki. Celem przeprowadzonych akcji promocyjnych jest bowiem zintensyfikowanie sprzedaży produktów Spółki, zwiększenie grona nabywców, poszerzenie rynku zbytu, zainteresowanie hurtowników, sprzedawców, właścicieli sklepów (oraz ewentualnie pracowników wskazanych podmiotów) nowymi produktami Spółki, zwiększenie rozpoznawalności marki, czy też przedstawienie informacji o nowych produktach. Działania te ukierunkowane są na zwiększenie obecnych oraz przyszłych dochodów Spółki, a zatem wydatki związane z akcjami promocyjnymi wywierają wpływ na wysokość uzyskiwanego przez Spółkę obrotu, który podlega opodatkowaniu. Wskazać ponadto należy, że ograniczenia w prawie do odliczenia stanowią wyjątek i dopuszczalne są tylko w przypadkach ściśle określonych przepisami ustawy o VAT. Wyjątki te zawiera art. 88 ustawy o VAT. Jakikolwiek inny przypadek nie wymieniony wprost w przepisach ustawy o VAT nie może pozbawić podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. TSUE w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia VAT naliczonego zostało wprowadzone po to, aby uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. W orzeczeniu w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV TSUE stwierdził, iż: „Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi”. Nie ulega zatem wątpliwości, iż zasadą jest odliczalność podatku VAT. Zasada ta powinna znaleźć zastosowanie do opisu sprawy zawartego we wniosku o interpretację, tj. do podatku VAT naliczonego z tytułu świadczenia usług marketingowych i promocyjnych, w ramach których świadczące usługi agencje reklamowe podejmują szereg działań skierowanych do hurtowników, sprzedawców, właścicieli sklepów (oraz ewentualnie pracowników wskazanych podmiotów), tj. do podmiotów mających wpływ na sprzedaż produktów oferowanych przez Spółkę, składających się na kompleksową usługę o charakterze promocyjno-reklamowym, a także w przypadku, gdy agencja reklamowa organizuje konkurs na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Reasumując należy stwierdzić, że działanie promocyjne przeprowadzane przez agencje na rzecz Spółki służą zwiększeniu sprzedaży opodatkowanej, istnieje zatem pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane przez Ministra Finansów m. in. w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2011 r. (nr IPPP1/443-1339/11-2/MP) oraz interpretacji indywidualnej z dnia 7 września 2011 r. (nr IPPP3/443-814/11-4/JK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Natomiast nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zajmuje się produkcją farb i lakierów. W celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów Spółka podejmuje różne działania promocyjne i marketingowe. Większość działań skierowana jest do hurtowników, sprzedawców, właścicieli sklepów. W celu zoptymalizowania działań promocyjnych i marketingowych, Spółka powierza przeprowadzenie tych działań firmom zewnętrznym i agencjom reklamowym. Agencje reklamowe w ramach przeprowadzanych działań promocyjnych i marketingowych Spółki kupują we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie nieodpłatnie przekazują towary hurtownikom, sprzedawcom, właścicielom sklepów (oraz ewentualnie pracownikom wskazanych podmiotów), takie jak: prezenty, materiały poligraficzne (broszury informacyjne, plakaty, ulotki), bony towarowe, itp. Spółka w żadnym momencie nie staje się właścicielem i nie nabywa prawa do rozporządzania nabytymi przez agencje reklamowe towarami.

Spółka czasami zleca również wykonanie usług promocyjnych polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu konkursów/loterii dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W przypadku loterii/konkursów zdarza się, że wygrane mają znaczną wartość (np. są to samochody). Agencje obciążają Spółkę fakturą VAT. Wysokość wynagrodzenia skalkulowana jest co do zasady jako koszt nagród przyznanych uczestnikom programu, koszt wykonania czynności związanych z realizacją akcji promocyjnej oraz marża Agencji. Faktura zawiera jedną pozycję, która obejmuje wszystkie działania wykonane na rzecz Spółki w ramach obowiązujących strony umowy. Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem oraz zwolnione od podatku VAT. Świadczone przez agencje usługi marketingowe/promocyjne i reklamowe są związane tylko i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie przesłanka ta jest spełniona, ponieważ wydatki Spółki związane z usługami nabywanymi od firm zewnętrznych i agencji reklamowych, mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej.

Zatem, Spółka jest uprawniona do odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur VAT wystawionych przez agencje reklamowe z tytułu świadczenia usług marketingowych/promocyjnych i reklamowych, ze względu na fakt, iż poniesione przez Spółkę wydatki służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, przy uwzględnieniu ograniczeń z art. 88 ustawy.

Informuje się ponadto, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez agencje reklamowe z tytułu świadczenia usług marketingowych/promocyjnych i reklamowych na rzecz Spółki. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w tym samym zakresie została załatwiona w dniu 16 maja 2012 r. interpretacją nr ILPP1/443-159/12-5/AI.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj