Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-3/423/4-P/07/EM/3
z 10 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-3/423/4-P/07/EM/3
Data
2007.04.10



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
gaz
moment powstania przychodów
ryczałt miesięczny
usługi ciągłe


Pytanie podatnika
Zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy w wysokości przekraczającej wartość opłaty ryczałtowej ustalonej ze Spółką, Spółka powinna rozpoznać w dniu otrzymania zapłaty?


Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem M Spółka z o. o., z dnia 11 stycznia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych -

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze podziela stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, w części dotyczącej bieżących rozliczeń z klientami taryfowymi dokonującymi zapłaty za gaz w kwotach wyższych niż kwoty opłat ryczałtowych ustalonych ze Spółką.

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny sprawy: Spółka dokonuje sprzedaży gazu ziemnego do tzw. klientów taryfowych. Do klientów taryfowych Spółki należą m. in. przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej (gospodarstwa domowe).Zdarza się, że klienci taryfowi na podstawie prognozowanego przez siebie zużycia gazu dokonują płatności miesięcznych za zużycie gazu w kwotach wyższych niż kwoty ryczałtowe ustalone ze Spółką.

Zgodnie z umowami zawartymi z tzw. klientami taryfowymi: a) - klienci dokonują zapłaty za zużycie gazu w okresach miesięcznych, b) - wysokość płatności miesięcznych określana jest ryczałtowo na podstawie prognozowanego zużycia gazu.

Rozliczenia z klientami taryfowymi innymi niż gospodarstwa domowe: -Sprzedaż gazu rozliczana jest w formie płatności ryczałtowych, dokumentowana jest fakturami VAT, wystawianymi za okresy miesięczne.

Rozliczenia z gospodarstwami domowymi: -Zgodnie z umowami zawartymi ze Spółką, zapłata ryczałtowa za dostawy gazu na rzecz Spółki powinna zostać dokonana pierwszego dnia po zakończeniu miesiąca, którego dotyczy.

W związku z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym wątpliwości Podanika dotyczą przepisów art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Podatnika w sprawie: -Zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy w wysokości przekraczającej wartość opłaty ryczałtowej ustalonej ze Spółką, Spółka powinna rozpoznać w dniu otrzymania zapłaty. Przykładowo, jeżeli płatność należna Spółce za marzec 2007 r. wynosi 1220 zł brutto (w tym 220zł VAT), a Spółka otrzyma na poczet tej płatności 1342 zł brutto w kwietniu 2007 r., kwota w wysokości 1000 zł netto będzie stanowić przychód podatkowy miesiąca marca 2007 r., natomiast nadpłata w wysokości 100 zł netto powinna zostać zaliczona do przychodów podatkowych kwietnia 2007 r.

Zdaniem Spółki, w przypadku dokonania przez klientów płatności w wysokości przekraczającej wartość opłaty ryczałtowej ustalonej ze Spółką, zasady wskazane w art. 12 ust. 3a, 3c i 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdują zastosowania.

Dostawy gazu są rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych, jednakże w momencie dokonania nadpłaty przez klienta nie jest możliwe stwierdzenie, którego okresu rozliczeniowego ta nadpłata dotyczy. W konsekwencji nie jest możliwa alokacja przychodu, który Spółka osiąga w wyniku nadpłat dokonywanych przez klientów, do miesięcznych okresów rozliczeniowych przyjętych w Spółce (zgodnie z art. 12 ust. 3c lub ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Również art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określający podstawowe zasady rozpoznawania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku CIT, nie znajdzie w omawianej sytuacji zastosowania. W przypadku dostaw gazu wykonywanych przez Spółkę, zastosowanie tego przepisu zostaje bowiem wyłączone przez przepisy szczególne – art. 12 ust. 3e oraz ust. 3c i ust. 3d ustawy o CIT, zgodnie z zasadą „lex specialis derogat legi generali”. Mając zatem na uwadze, że w omawianej sytuacji zasady określone w art. 12 ust. 3a, 3c oraz 3d ustawy o CIT nie znajdą zastosowania. Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy dla celów CIT w wysokości netto nadpłaty dokonanej przez klienta zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o CIT, tj. w dniu jej otrzymania przez Spółkę.

Ponadto Spółka pragnie zauważyć, że definitywne określenie, czy dana nadpłata stanowi należność na poczet przyszłych dostaw gazu i powinna być traktowana jako zaliczka (na podstawie art. 12 ust.4 pkt 1 ustawy o CIT) jest możliwe dopiero w sytuacji, gdy rozliczenie roczne wskaże, że nadpłata efektywnie miała miejsce. Z tego względu, zdaniem Spółki, do chwili dokonania rozliczenia rocznego przychody podatkowe z tytułu tych nadpłat powinny być rozpoznawane na zasadach opisanych powyżej. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do sytuacji, w której faktycznie należna Spółce część zapłaty za dokonane już dostawy gazu, zostałaby potraktowana jako zaliczka na poczet przyszłych płatności, a Spółka nie zapoznałaby przychodu podatkowego od takich płatności w chwili ich dokonania.

Dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje:

W myśl art. 12 ust. 3a – za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust.3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: 1)wystawienia faktury albo, 2)uregulowania należności. Odstępstwo od powyższej zasady unormowane w art. 12 ust. 3c i 3d ww ustawy stanowi m.in., że wyłączeniem objęte zostały tzw. usługi ciągłe, w tym przychody z tytułu dostaw energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego.

Art. 12 ust.3c ww ustawy wskazuje, iż jeżeli strony ustalają, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Z kolei art. 12 ust. 3d ww ustawy wskazuje, iż przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego. Natomiast art. 12 ust. 3e ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. W związku z powyższym w sytuacji przedstawionej przez Podatnika, gdy klient dokonuje zapłaty za miesięczne dostawy gazu w wysokościach wyższych niż kwoty ryczałtowe ustalone ze Spółką, płatność przekraczająca wysokość opłaty ryczałtowej stanowi przychód podatkowy w dniu otrzymania zapłaty, zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze zaprezentowany stan faktyczny, w kontekście obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji. Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, ustalono że w stosunku do Wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie Podatnikowi przysługuje prawo wniesienia zażalenia za pośrednictwem Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj