Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-199/07/AF
z 19 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-199/07/AF
Data
2008.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Wydawanie zaświadczeń związanych z rejestracją środków transportu


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
deklaracje
informacja
obowiązek podatkowy
zapłata podatku


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość aby organ podatkowy wydał zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług na podstawie wyjaśnień podatnika, wydruków ewidencji VAT oraz faktury zakupu samochodu?



Wniosek ORD-IN 808 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych środków transportu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2007 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych środków transportu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży używanych pojazdów ciężarowych. Używane środki transportu kupuje w krajach Wspólnoty. W tym przypadku, tj. wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych środków transportu traktowanych jako towar handlowy, podatek należny z tego tytułu deklarowany jest w miesięcznej deklaracji VAT-7 z chwilą dokonania dostawy tego towaru, lecz nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej. Zadeklarowany w ten sposób podatek należny jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Sporadycznie Spółka jest jednak zmuszona rejestrować nabyte środki transportu, przy czym pomiędzy chwilą dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia a rejestracją środka transportu upływa kilka miesięcy. W tych sytuacjach Spółka składa we właściwym urzędzie skarbowym informację VAT-23 wraz z wyjaśnieniem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość aby w tym przypadku organ podatkowy wydał zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług na podstawie wyjaśnień podatnika, wydruków ewidencji VAT oraz faktury zakupu samochodu...


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku korygowania deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym zadeklarował wewnątrzwspólnotowe nabycie i nie ma obowiązku wpłaty podatku od towarów i usług wynikającego z informacji VAT-23 wraz z odsetkami od daty zakupu towaru.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspónotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przez wewnątrzwspónotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - art. 9 ust. 1 w/w. ustawy. Stosownie do zapisu art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 wspomnianego aktu prawnego przepis powyższy stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą), lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a, tj. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zgodnie z zapisem art. 20 ust. 5 cytowanej ustawy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspónotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. W ust. 6 wskazano, że w przypadku gdy przed wspomnianym terminem, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Odpowiednio w art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zaznaczono, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Oznacza to, że w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, podatnik obowiązany jest złożyć deklarację we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym. Wzory deklaracji określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług

(Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Stosowny załącznik nr 1 zawiera wzór deklaracji VAT-7, zaś załącznik nr 3 objaśnienia do tej deklaracji. W tym samym terminie, tzn. do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu podatkowego, do obliczenia i wpłacania podatku na rachunek urzędu skarbowego za okresy miesięczne – art. 103 ust. 1 cytowanej ustawy z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zgodnie z zapisem ust. 3 podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 9 i 10, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Przepis ten stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju – art. 103 ust. 4 tejże ustawy. Zgodnie z ust. 5 i 6 tegoż artykułu podatnicy w tym przypadku są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do tej informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika. Powyższa informacja wraz z kopią faktury i dowodem zapłaty stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1. Zgodnie z tym przepisem naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych środków transportu. Podatek należny z tego tytułu deklarowany jest przez niego w deklaracji VAT-7 w terminach przewidzianych przepisami prawa. Przy uwzględnieniu zapisów art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W tym kontekście kwota podatku należnego jest kwotą podatku naliczonego, a co za tym idzie, jak wskazał Wnioskodawca, nie powstają u niego żadne konsekwencje w zakresie płatności. Stosownie do brzmienia art. 103 ust. 1 wspomnianej ustawy podatnicy są obowiązani do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zgodnie z przytoczonymi przepisami (art. 20 ust. 5 i 6 w/w. ustawy), obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, a jeżeli przed tym terminem podatnik od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Na zasadzie wyjątku od określonej powyżej zasady płatności podatku ustanowiono, że wymienieni podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego – art. 103 ust. 3 cytowanej ustawy. W ust. 4 tegoż artykułu określono, że w ten sam sposób obowiązani są postępować podatnicy rozliczający się zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, którzy dokonali wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych, a więc używanych, środków transportu, jeżeli mają one być rejestrowane przez nabywcę na terytorium kraju lub jeżeli nie podlegają one rejestracji, a są użytkowane na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, że rejestruje na terytorium kraju niektóre samochody. Obowiązany jest więc w tych przypadkach do zapłaty tegoż podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Obowiązany jest również do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika – art. 103 ust. 5 przytaczanej ustawy. Zgodnie z ust. 6 tegoż artykułu, dopiero te dokumenty wraz z dowodem zapłaty stanowią podstawę do wydania przez naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie przez podatnika podatku. W przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty podatku po upływie tak określonego terminu, stosownie do treści art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, powstaje zaległość podatkowa. Stosownie do zapisu art. 53 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę. Po dokonaniu wpłaty podatnikowi przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwotę zapłaconego podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w bieżącej deklaracji VAT-7.

Reasumując, w przypadku gdy na terytorium kraju ma być rejestrowany używany środek transportu konieczne jest dokonanie wpłaty podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego związanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. W sytuacji gdy rejestracja tego środka transportu ma nastąpić po złożeniu deklaracji VAT-7 wymagane jest sporządzenie korekty przedmiotowej deklaracji, przedłożenie informacji VAT-23 oraz wpłacenie podatku wraz z odsetkami.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj