Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
BP/423-0015/07
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-0015/07
Data
2007.08.16



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki Spółki poniesione na udział w spotkaniu towarzyskim biznesu morskiego - wykupienia stolika, zakup poczęstunku i napojów - są wydatkami na reklamę i czy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 25 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia czy poniesione przez Podatnika wydatki na udział w spotkaniu towarzyskim biznesu morskiego stanowią koszt uzyskania przychodu

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25 czerwca 2007r. podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka corocznie bierze udział w spotkaniu towarzyskim biznesu morskiego wybrzeża, na którym spotykają się przedstawiciele największych polskich firm morskich – portów, przedsiębiorstw żeglugowych, spedycyjnych, stoczni remontowych i produkcyjnych, a także firmy współpracujące, agenci, maklerzy, brokerzy, rzeczoznawcy i ubezpieczyciele morscy. Gośćmi na spotkaniu są również lokalni i regionalni politycy, reprezentanci władz samorządowych i państwowych. Podczas spotkania omawiane są interesy, przyznawane są nagrody za najbardziej spektakularne osiągnięcia w polskiej gospodarce morskiej w minionym roku. W ramach spotkania serwowane są potrawy i napoje, również alkoholowe. W spotkaniu w roku 2006 wzięło udział 1800 osób.

Udział firm w spotkaniu polega na wykupieniu własnego stolika, przy którym prezentowana jest Spółka i oferowane przez nią usługi. Ponadto zawierane są nowe znajomości biznesowe, omawiane są wspólne interesy, pozyskiwani są nowi kontrahenci.

W tym stanie faktycznym pytanie podatnika brzmi: czy wydatki Spółki poniesione na udział w spotkaniu towarzyskim biznesu morskiego – wykupienie stolika, zakup poczęstunku i napojów (w tym alkoholowych) – są wydatkami na reklamę i czy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem podatnika, spotkanie towarzyskie biznesu morskiego jest swoistego rodzaju targami zorganizowanymi w celu nawiązania kontaktów handlowych, uzyskania kontraktów i zleceń, a w efekcie zwiększenie w przyszłości sprzedaży oferowanych towarów lub usług. Udział spółki przeładunkowej, jaką jest Podatnik, w w/w spotkaniu ma na celu reklamowanie sprzedawanych przez nią usług w obrębie firm związanych ściśle z branżą morską, a koszty związane z tym przedsięwzięciem są kosztami reklamy i stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni stwierdza, co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Reprezentacja to działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów itp. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 06.05.1998r. (sygn. akt S.A./Sz 1412/97 niepubl.) stwierdził, że reprezentacja nie musi odnosić się do okazałości, wystawności, a odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jego logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów. Kosztami reprezentacji są w szczególności:

- wszelkie koszty związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji kontrahentów zagranicznych, jak też koszty uczestnictwa gospodarzy w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, w tym przykładowo koszt hoteli, przejazdów, przyjęcia, a także kieszonkowe dla gości i podejmujących ich osób,

- koszty poczęstunku gości danego podmiotu gospodarczego, uczestników konferencji czy członków władz statutowych podmiotów gospodarczych, przyjęć i posiedzeń (w tym cateringu), koszty poczęstunku z okazji świąt branżowych, państwowych, wręczania nagród i odznaczeń,

- koszty imprez artystycznych organizowanych z okazji uroczystości, zakupy kwiatów do dekoracji pomieszczeń i do wręczania ich określonym osobom (delegacjom).

Reklama, natomiast to rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki służące temu celowi (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.).

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie można mówić o targach, na które mają dostęp wszystkie zainteresowane osoby. Jak wskazano we wniosku, udział firm w spotkaniu polega na wykupieniu własnego stolika, co świadczy o ograniczonym gronie jego uczestników. Mamy tu bezsprzecznie do czynienia z reprezentacją. Przedmiotowe spotkanie towarzyskie nie polega, ponadto, jedynie na rozpowszechnianiu informacji o usługach świadczonych przez Podatnika ani na samym przedstawieniu Spółki, ma ono na celu w sposób okazały i wytworny zaprezentować Spółkę w gronie przedsiębiorców branży morskiej, a także lokalnych i regionalnych polityków oraz reprezentantów władz samorządowych i państwowych. A zatem, w świetle cytowanego art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie można do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć wydatków Spółki poniesionych na udział w przedmiotowym spotkaniu towarzyskim biznesu morskiego takich jak: wykupienie stolika, zakup poczęstunku i napojów (w tym alkoholowych).

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Postanowienie niniejsze dotyczy jedynie pytania Spółki odnośnie wydatków związanych ze spotkaniem towarzyskim biznesu morskiego. Na pytania związane z wydatkami dotyczącymi publikacji artykułów prasowych w czasopismach branżowych i umowy sponsoringu zostaną wydane odrębne postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj