Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-659/07-4/AK
z 7 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-659/07-4/AK
Data
2008.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Jeżeli roboty budowlane z użyciem produkowanego przez siebie betonu, będą wykonywane na rzecz obiektów budownictwa mieszkaniowego lub obiektów zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to Podatnik będzie miał prawo do zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług, bez względu na złożenie przez klienta oświadczenia o wielkości budynku lub lokalu mieszkalnego.



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana …, przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2007r. (data wpływu 10.12.2007r.), uzupełnione pismem z dnia 09.01.2008r. (data wpływu 14.01.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku w odniesieniu do robót budowlanych z betonu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.12.2007r. (data nadania) został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11.01.2008r. (data nadania), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku w odniesieniu do robót budowlanych z betonu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą … w …, przy ulicy …. Rodzaj działalności określony w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej to m. in. produkcja i sprzedaż mas betonowych i prefabrykatów betonowych, usługi remontowo – budowlane w zakresie budownictwa ogólnego i specjalistycznego oraz handel materiałami budowlanymi.

Zgodnie z art. 41 Ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11.03.2004r. wszelkie materiały budowlane objęte zostały stawką 22% i taką wysokość jako producent masy betonowej Podatnik stosuje dotychczas. Na fakturach umieszczana jest informacja o sprzedaży betonu np. klasy B-15 i PKWiU 26.63.10-00.10. Jednakże w chwili obecnej, mając na uwadze fakt, że niemożliwa jest sprzedaż tylko betonu towarowego, firma którą Podatnik prowadzi, wyszła naprzeciw oczekiwaniom klientów i rozpoczęła roboty budowlane typu: betonowanie fundamentów i stropów w domkach jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych, tzn. typowe budownictwo mieszkaniowe. Całość procesu technologicznego rozpoczyna się od produkcji masy betonowej, poprzez dostarczenie jej specjalistycznym sprzętem do klienta na budowę i wylanie do wcześniej przygotowanych szalunków.

Zgodnie z zapisem Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r., po zmianach z 19.09.2007r. Wnioskodawca chce na fakturach wystawianych dla klientów umieszczać zapis: „Roboty budowlane z betonu B-15 – Fundament (strop)” i PKWiU 45.21.11-00.00 (Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkaniowych jedno- lub dwurodzinnych) i stosować stawkę 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może stosować stawkę VAT w odniesieniu do robót budowlanych z betonu (fundament, strop) realizowanych w ramach budownictwa społecznego na podstawie PKWiU 45.21.11-00.00 czy PKOB 11 od 01.01.2008 na podstawie podpisanego przez klienta oświadczenia...

Zdaniem wnioskodawcy od dnia 01.01.2008r., zgodnie z cytowanymi wcześniej zmianami dotyczącymi budownictwa społecznego stosowanie 7% stawki podatku jest tu jak najbardziej możliwe. W celu zabezpieczenia się przed konsekwencjami nieprawdziwych informacji podawanych przez klienta co do przeznaczenia materiału i prowadzonej budowy, na fakturach VAT Wnioskodawca umieszczać będzie oświadczenie następującej treści:

„Ja niżej podpisany świadomy odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 par. 1 i par. 6 kk za złożenie fałszywego zeznania oświadczam, że materiały i roboty budowlane wykazane na niniejszej fakturze VAT przeznaczone są na budowę budynku mieszkalnego o powierzchni nie większej niż 300 m2 (lokali mieszkalnych o powierzchni nie większej niż 150 m2), a zatem realizowane w ramach budownictwa społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7. Przy czym zarówno towary jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług są identyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, o czym stanowią przepisy art. 2 pkt 6 cyt. ustawy i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c), art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Uregulowania ust. 12 art. 41, zmienionego od dnia 1 stycznia 2008r. ustawą z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) wskazują, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jak stanowi ust. 12a przywołanego art. 41 ustawy z dnia 19 września 2007r. przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Natomiast zgodnie z ust. 12b ust. 41 ustawy z dnia 19 września 2007r. do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zlicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z ust. 12c art. 41 ustawy z dnia 19 września 2007r. w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Ponadto przepisy art. 41 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) stanowią, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższą delegacją w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) od dnia 1 stycznia 2008r. dodano, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861) ust. 1a, który stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Natomiast definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w § 5 ust. 1a rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2007r. została zawarta w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 19 września 2007r. i stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż oprócz produkcji i sprzedaży masy betonowej wykonuje również roboty budowlane polegające na betonowaniu fundamentów i stropów w domkach jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych. Całość procesu technologicznego rozpoczyna się od produkcji masy betonowej, poprzez dostarczenie jej specjalistycznym sprzętem do klienta na budowę i wylanie do wcześniej przygotowanych szalunków. Na fakturach VAT dokumentujących wykonanie powyższych usług Podatnik zamierza wskazywać: „Roboty budowlane z betonu B-15 – Fundament (strop)” i podawać symbol PKWiU 45.21.11-00.00.

Jak wskazują powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, tj. uregulowania art. 2 pkt 12 i art. 41 ust. 12-12c wprowadzone ustawą z dnia 19 września 2007r. (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), obniżona do 7% stawka podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2008r. ma zastosowanie generalnie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast do zakresu takiego budownictwa należą trzy kategorie obiektów, tj.

  • obiekty budownictwa mieszkaniowego, czyli budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale11 lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz
  • lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także
  • budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zaliczają się, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 19 września 2007r.

  • budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak wynika z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę będzie świadczył usługi budowlane o symbolu PKWiU 45.21.11-00.00 na rzecz obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W PKOB 11sklasyfikowane są:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112);
  • budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem niezależnie od wielkości powierzchni budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego Podatnik będzie miał prawo do zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług, na co wskazują przepisy wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1861) ust. 1a pkt 1) § 5 stanowiącego, iż obejmuje się stawką 7% roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych jako PKOB 12 oraz obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264, w zakresie w jakim roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Tak więc budynki mieszkalne jednorodzinne i lokale mieszkalne, które przepisami art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 19 września 2007r. zostały wyłączone z opodatkowania stawką 7% ze względu na powierzchnię przekraczająca odpowiednio 300 m2 i 150 m2, zostały objęte preferencyjną stawką podatku VAT na podstawie przywołanych powyżej przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. Wystawiona faktura VAT, potwierdzająca wykonanie przez Podatnika robót budowlanych, winna zawierać określenie wykonanych robót wraz ze wskazaniem z jakim rodzajem budynku są one związane (przywołanie odpowiedniego kodu PKOB wskazującego na związek z budownictwem mieszkaniowym lub budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym). Do zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług nie jest wymagane żadne oświadczenie klienta o powierzchni budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, na rzecz którego usługa będzie świadczona.

Zgodnie bowiem z ust. 7 § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4, tj. nazwa towaru lub usługi, obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Reasumując, należy stwierdzić, że jeżeli roboty budowlane wykonywane przez Wnioskodawcę z użyciem produkowanego przez siebie betonu, zostaną zaklasyfikowane do grupowania o symbolu PKWiU 45.21.11-00.00 „Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkaniowych jedno- lub dwurodzinnych”, i usługi te będą wykonywane na rzecz obiektów budownictwa mieszkaniowego lub obiektów zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to Podatnik będzie miał prawo do zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług, bez względu na złożenie przez klienta oświadczenia o wielkości budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, na co wskazują uregulowania art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861), obowiązujące od dnia 1 styczna 2008r. Podatnik będzie zobowiązany do wskazania na fakturze VAT rodzaju wykonanej usługi oraz określenia rodzaju budynku, w którym usługa budowlana będzie świadczona, tj. sklasyfikowania budynku zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj