Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-120B/07/AF
z 11 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-120B/07/AF
Data
2008.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów


Słowa kluczowe
deklaracje
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura
stawki podatku
zaliczka


Istota interpretacji
Czy na etapie otrzymania zaliczki Spółka stosuje prawidłowe i zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług zasady w zakresie rozliczania otrzymanych od zagranicznych kontrahentów zaliczek w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania zaliczek otrzymanych w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania otrzymanych od zagranicznych kontrahentów zaliczek w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fabryka „A” prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży dywanów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na poczet tych transakcji otrzymuje przed ich dokonaniem zaliczki. Po otrzymaniu takiej zaliczki Spółka w ciągu 7 dni wystawia fakturę dla udokumentowania jej uzyskania z zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług 0%. Otrzymaną zaliczkę Spółka wykazuje w deklaracji VAT-7 w wierszu 30 – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu jej otrzymania. Następnie Spółka wystawia fakturę na całą wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy i wykazuje ją w deklaracji VAT-7 za miesiąc powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na etapie otrzymania zaliczki Spółka stosuje prawidłowe i zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług zasady w zakresie rozliczania otrzymanych od zagranicznych kontrahentów zaliczek w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów...


Zdaniem Wnioskodawcy postępuje on prawidłowo bowiem zgodnie z odpowiednimi przepisami, a w szczególności zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązany jest do stosowania takich zasad. Jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano zaliczkę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W tym przypadku stosownie do zapisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4. W przypadku, gdy przed upływem tego terminu podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 2 ww. ustawy). Jednakowoż jeżeli przed dokonaniem dostawy otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny – art. 20 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 106 ust. 1 i 3 wspomnianego aktu prawnego podatnicy są obowiązani wystawić fakturę również w odniesieniu do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Stosownie do powyższego obrotem będącym podstawą opodatkowania jest kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku – art. 29 ust. 2 ww. ustawy. Przy czym, stosownie do treści § 13 ust. 1 i § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zmianami), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Podobnie jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.


Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymuje zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Po ich otrzymaniu, zgodnie z przytoczonymi przepisami, w ciągu siedmiu dni wystawia fakturę dla udokumentowania tego faktu, przy czym stosuje w tym przypadku stawkę podatku właściwą dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. 0%. Dlatego też powyższe zdarzenie uwidacznia w deklaracji VAT-7 w wierszu 30 – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki. Stosowana przez Wnioskodawcę stawka jest prawidłowa, o ile spełnione zostaną warunki określone w odpowiednich przepisach. Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. Z kolei z treści art. 42 ust. 1 wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że:


  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zatem zaliczki co do zasady podlegają opodatkowaniu taką samą stawką podatku jak wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, tj. stawką 0%.


Reasumując stwierdzić należy, że w opisywanym przypadku Wnioskodawca stosuje prawidłowe zasady rozliczania zaliczek w zakresie konieczności wystawiania faktur w ciągu siedmiu dni od dnia ich otrzymania, stosowania do nich stawki podatku 0% przy założeniu spełnienia wymienionych warunków i uwidaczniania tego faktu w deklaracji VAT-7 składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Niezgodnie z przepisami natomiast wiąże moment powstania obowiązku podatkowego z momentem otrzymania części zapłaty zamiast z chwilą wystawienia faktury na zaliczkę. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego na etapie otrzymania zaliczki należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj