Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443/88/B/2007/GW
z 5 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443/88/B/2007/GW
Data
2007.09.05



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
pamięć kasy rejestrującej
wymiana pamięci kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące,oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948z późn. zm.) istnieje obowiązek wymontowania modułów fiskalnych kas rejestrujących i odesłania ich do serwisu centralnego producenta (importera) lub obowiązek odesłania kas rejestrujących w celu wymontowania modułu fiskalnego przez producenta (importera),w przypadku gdy podatnik zaprzestał używania kas i dokonał odczytów zawartości pamięci fiskalnej kas zamykając tym samym pracę kasy w trybie fiskalnym?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku XXX, z dnia 30. 10. 2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) oraz § 5 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 ze zm.), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Zgodnie z obowiązującymi przepisami Spółka prowadzi ewidencję obrotu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy wykorzystaniu kas rejestrujących. W przypadku pojawiających się błędów w trakcie użytkowania kas, urządzenia te każdorazowo oddawane są niezwłocznie do serwisu. Niekiedy zaistniałe uszkodzenia są na tyle poważne, że - zgodnie z opinią serwisanta - nie podlegają naprawie albo też - zważywszy na kilkuletni już okres eksploatacji posiadanych kas, awaryjność danej kasy oraz stosunkowo wysoki koszt naprawy - podjęcie decyzji o naprawie nie jest ekonomicznie uzasadnione. W takich wypadkach podejmowana jest decyzja o zaprzestaniu użytkowania danego urządzenia. Procedura zakończenia pracy kasy rejestrującej w trybie fiskalnym odbywa się - zgodnie z obowiązującymi przepisami - po uprzednim zawiadomieniu urzędu skarbowego i odczytaniu zawartości pamięci kasy rejestrującej w wyznaczonym terminie i w obecności pracownika urzędu. Następnie podejmowana jest decyzja o fizycznej likwidacji urządzenia i wycofaniu z ewidencji.

Pytanie Wnioskodawcy:
Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące,oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948z późn. zm.) istnieje obowiązek wymontowania modułów fiskalnych kas rejestrujących i odesłania ich do serwisu centralnego producenta (importera) lub obowiązek odesłania kas rejestrujących w celu wymontowania modułu fiskalnego przez producenta (importera),w przypadku gdy podatnik zaprzestał używania kas i dokonał odczytów zawartości pamięci fiskalnej kas zamykając tym samym pracę kasy w trybie fiskalnym?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
Zgodnie z zapisem § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 ze zm.), zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Natomiast zgodnie § 5 ust 9 cyt. rozporządzenia pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, jest przechowywana przez producenta lub importera przez okres 3 miesięcy od daty ich dokonania, a po tym okresie - komisyjnie zniszczona. Przedstawiony przez nas na wstępie stan faktyczny sprowadza się - po dokonaniu z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz sporządzeniu na tę okoliczność protokołu - do zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. Po dokonaniu powyższych czynności następuje całkowite zaprzestanie użytkowania kasy. Przepisy nie precyzują co należy uczynić z bezużyteczną już kasą rejestrującą po zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym. Konstrukcja przepisu par. 5 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002r. sugeruje, iż wymiana pamięci fiskalnej a zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym to dwie różne czynności. Z literalnego brzmienia ustępu 9 wynikają wyłącznie obowiązki w zakresie wymiany pamięci fiskalnej a nie zakończenia pracy w trybie fiskalnym i nie można, naszym zdaniem, interpretować tego przepisu stosując wykładnię rozszerzającą. Tak więc w naszej ocenie, w opisanej sytuacji, przepis par. 5 ust. 9 rozporządzenia nie będzie miał zastosowania, ponieważ nie dokonujemy wymiany pamięci fiskalnej. Nie istnieje zatem, naszym zdaniem, obowiązek wymontowania pamięci i odesłania jej do producenta. Ponadto każda kasa dostarczona podatnikowi musi być, zgodnie z par. 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia zaplombowana plombą ołowianą co sugeruje, że podatnik nie jest uprawniony do samodzielnego wymontowania modułu fiskalnego i odesłania go do producenta. Rozporządzenie nie zawiera też przepisu, który pozwalałby serwisom na taką operację. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wymiany modułu pamięci fiskalnej może dokonać wyłącznie producent lub importer. Otrzymaliśmy dodatkowo informację, że serwis lokalny nie jest upoważniony przez producenta posiadanego przez nas typu kas do samodzielnego wymontowania modułu fiskalnego. W konsekwencji urządzenie fiskalne - stanowiące w całości własność Spółki - musiałoby zostać przesłane do producenta. O ile, w przypadku wymiany modułu fiskalnego kasy, która następnie będzie dalej użytkowana przez podatnika, operacja taka jest oczywiście zasadna i zgodna z zapisami par. 5 ust. 9 rozporządzenia, o tyle w pierwszym przypadku, tj. zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym, operacja taka nie jest ani celowa, ani ekonomicznie uzasadniona, ani też poparta zapisami rozporządzenia. Przywołany powyżej zapis par. 5 ust. 9, jest naszym zdaniem jednoznaczny i zgodnie z wykładnią gramatyczną odnosi się wyłącznie do czynności wymiany pamięci fiskalnej kasy. Uważamy, że nie istnieją ważne racje, aby nadawać temu przepisowi interpretację rozszerzającą. Mając na uwadze to, że obowiązujące przepisy nie konkretyzują terminu, ani sposobu zniszczenia urządzenia fiskalnego po zakończeniu pracy w trybie fiskalnym, uważamy, że kasa -po dokonaniu czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia - może być przekazana przez podatnika do fizycznej likwidacji, zgodnie z przepisami o gospodarowaniu odpadami. Należy też zauważyć, ze nieobowiązujące już przepisy rozporządzenia z dnia 12 maja 1993 r. (Dz. U. Nr 39, póz. 178 z późn zm.) również nie zawierały takiego zapisu. Stanowiły natomiast w par 3 pkt 2, że pamięć fiskalna kasy powinna być wystarczająca do zapisu i przechowywania danych dotyczących sprzedaży dobowej przez okres pięciu lat, natomiast kopie dokumentów kasowych powinny być przechowywane przez podatnika, zgodnie z par. 6 pkt 6 przez czas określony w przepisach o zobowiązaniach podatkowych, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie o rachunkowości. Odnosząc się do powyższych zapisów nieaktualnego już obecnie rozporządzenia, mającego jednak zastosowanie w sprawie będącej przedmiotem wniosku innego podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku w interpretacji z dnia 15.03.2005 r. stwierdził, że tenże podatnik, z związku z upływem 5 lat od zakończenia ewidencjonowania obrotów za pomocą kas rejestrujących, może dokonać zniszczenia kas po uprzednim wykreśleniu kas z ewidencji. Dodatkowo, co jest istotne w przedmiotowej sprawie, w swojej interpretacji wskazał na brak konkretnych terminów i sposobów zniszczenia urządzeń fiskalnych zarówno w przepisach rozporządzenia z 1993 roku, a także obowiązującego obecnie rozporządzenia z 2002 roku. Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko potwierdza - opierając się wyłącznie o obowiązujące przepisy rozporządzenia z 2002 r. - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w interpretacji z dnia 21.06.2006 r. znak: l US II/443/75/06, stwierdzając, że w sytuacji gdy jednostka zaprzestała używać kasy, po dokonaniu określonych prawem czynności prowadzących do zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym - nie ma ona obowiązku wymontowania pamięci fiskalnej i odesłania jej do producenta.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast warunki stosowania tych kas przez podatników określają przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, póz. 948 ze zm.) które mimo, iż zostało wydane na podstawie ustawy, która utraciła już moc, to – stosownie do art. 165 ustawy o VAT – obowiązuje nadal. Zgodnie z § 5 ust. 8 zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Zgodnie § 5 ust. 9 Rozporządzenia pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w załączniku nr 4 do Rozporządzenia, jest przechowywana przez producenta lub importera przez okres 3 miesięcy od daty ich dokonania, a po tym okresie - komisyjnie zniszczona. Natomiast pojęcie pamięci fiskalnej kasy zostało zdefiniowane w § 1 pkt 9 Rozporządzenia.

Terminem tym określa się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia. W załączniku nr 4 do Rozporządzenia określony został wzór „protokołu czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej”.

W treści tego protokołu należy podać m.in. datę zakończenia działalności oraz przyczynę jej zakończenia („w związku...”). Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu przyczyną zakończenia działalności pamięci fiskalnej kasy jest niewątpliwie również likwidacja kasy (nie tylko wymiana pamięci fiskalnej).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w sytuacji gdy Jednostka zaprzestała używać kasy, po dokonaniu z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz sporządzeniu na tę okoliczność protokołu, a tym samym kończąc pracę kasy w trybie fiskalnym - nie ma ona obowiązku wymontowania pamięci fiskalnej i odesłania jej do producenta.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj