Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-174/07-4/AMN
z 8 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-174/07-4/AMN
Data
2008.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
spółdzielnie mieszkaniowe
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy umorzona ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych część wkładu budowlanego, którą członek był zobowiązany wcześniej uiścić w celu nabycia własnościowego prawa do lokalu, stanowi przychód tej osoby w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 oraz art. 42a?



Wniosek ORD-IN 324 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 9 listopada 2007 r.), uzupełnionym w dniu 14 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania części wkładu budowlanego umorzonego ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania części wkładu budowlanego umorzonego ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 31 grudnia 2007 r. nr ILPB1/415-174/07-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 4 stycznia 2008 r., wniosek uzupełniono w dniu 14 stycznia 2008 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z obowiązującą do 30 lipca 2007 r. ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni mieli prawo do przekształcenia spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych w spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. Jednym z warunków takiego przekształcenia było uregulowanie przez członka spółdzielni wpłaty wkładu budowlanego. Spółdzielnia, chcąc ułatwić członkom możliwość wykupienia mieszkań, szczególnie tym, których nie byłoby stać na jednorazową zapłatę, ustaliła preferencyjne warunki spłaty uzupełnienia wkładu budowlanego. W obowiązującym w spółdzielni regulaminie ustalono, że uzupełnienie wkładu budowlanego mogło być dokonane w formie ratalnej, tj. spłatę części należnej kwoty zawieszono na 10 lat, natomiast pozostałą część członek mógł spłacać przez okres maksymalnie do 30 lat.

W znowelizowanej ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r., w art. 6 ust. 1 wprowadzono zapis mówiący, że w związku z przekształceniem po dniu 23 kwietnia 2001 r., prawa lokatorskiego na prawo własnościowe lub w związku z nabyciem po tym dniu własności tego lokalu, jeżeli członek nie dokonał całkowitej spłaty należności spółdzielni, to z dniem wejścia w życie tej ustawy niespłaconą kwotę umarza się jako nienależną.

W związku z powyższym członkowie, którzy skorzystali z dogodnych regulaminowych warunków spłaty wartości wkładu i do 30 lipca 2007 r., tj. do dnia obowiązywania poprzedniej ustawy, nie spłacili całej jego wartości, to po wejściu w życie nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tj. z dniem 31 lipca 2007 r. zostali zwolnieni ze spłaty pozostałej nieuregulowanej kwoty zobowiązań.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy umorzona ustawą z 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych roku część wkładu budowlanego, którą członek był zobowiązany wcześniej uiścić w celu nabycia własnościowego prawa do lokalu, stanowi przychód tej osoby w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 oraz art. 42a, który należy wykazać w PIT-8C...


Zdaniem Wnioskodawcy, umorzona ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. część wkładu budowlanego, którą członek był zobowiązany wcześniej uiścić w celu nabycia własnościowego prawa do lokalu, stanowi przychód tej osoby w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 oraz art. 42a, który należy wykazać w PIT-8C za 2007 rok.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do przepisu art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, to zgodnie z treścią art. 11 ust. 2b cyt. ustawy przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Oznacza to, że przychodem z tytułu uzyskania rzeczy lub prawa po obniżonej cenie (tj. częściowo odpłatnego) jest różnica pomiędzy ceną rynkową stosowaną w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, a kwotą zapłaconą zbywcy przez nabywcę.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym do uznania świadczenia częściowo odpłatnego za przychód jest jego otrzymanie przez podatnika.

Natomiast stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 873), jeżeli członek spółdzielni mieszkaniowej, któremu przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, w związku z przekształceniem po dniu 23 kwietnia 2001 r. tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub w związku z nabyciem po tym dniu własności tego lokalu, nie dokonał całkowitej spłaty należnej spółdzielni z tego tytułu, to z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy niespłaconą kwotę umarza się jako nienależną, jeżeli dokonana spłata pokrywa całkowite koszty budowy lokalu.

Umorzenie części spłaty należnej spółdzielni mieszkaniowej przez jej członka, któremu przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, w związku z przekształceniem po dniu 23 kwietnia 2001 r. tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub w związku z nabyciem po tym dniu własności tego lokalu wynika wprost z ustawy, a nie decyzji spółdzielni.

W związku z powyższym umorzenie niespłaconych rat należnych spółdzielni nie powoduje przysporzenia majątkowego u członka spółdzielni. Tym samym umorzenie nie rodzi skutków podatkowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, umorzona ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych część wkładu budowlanego, którą członek był zobowiązany wcześniej uiścić w celu nabycia własnościowego prawa do lokalu, nie stanowi przychodu z innych źródeł tej osoby. W związku z powyższym Spółdzielnia nie jest zobowiązana do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł na druku PIT–8C po upływie roku podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj