Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-486/07-2/GJ
z 8 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-486/07-2/GJ
Data
2008.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
dopłata
dotacja
opodatkowanie
przewoźnicy
przychód


Istota interpretacji
Przychody podlegającego opodatkowaniu równowartości 50% dotacji otrzymanej od Przewoźnika, koszty uzyskania przychodów, wydatków sfinansowanych powyższą kwotą.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.11.2007r (data wpływu 21.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dopłaty do biletów kolejowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.11.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dopłaty do biletów kolejowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w celu przystąpienia do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług publicznych w zakresie regionalnych przewozów osób oraz wykonywania przedmiotowych usług, zawarła umowę konsorcjum z podmiotem ( Przewoźnikiem ), który uzyskał wymaganą licencję na wykonywanie przewozów kolejowych. W ramach konsorcjum strony uzgodniły przedstawienie wspólnej oferty przetargowej, podział obowiązków w zakresie podejmowania decyzji, koordynacji realizacji kontraktu do czasu powołania przez strony wspólnej spółki celowej mającej realizować kontrakt, a także pozostałe obowiązki i sposób rozliczeń między stronami.

W związku ze świadczeniem w/w usług publicznych, Przewoźnik będzie otrzymywał od Skarbu Państwa dotacje do oferowanych biletów ulgowych. Przedmiotowa dotacja będzie wypłacana do sprzedaży ulgowych biletów kolejowych ( tj. w jej wyniku Przewoźnik obniży ceny sprzedawanych przez siebie biletów). Spółka nie została wskazana jako dodatkowy beneficjent przedmiotowej dotacji.

Zgodnie z umową, Spółka, mimo że nie będzie faktycznie wykonywać transportu kolejowego, ani też sprzedawać biletów kolejowych, uczestniczyć będzie proporcjonalnie w kosztach realizacji przedsięwzięcia i przychodach z nim związanych. W konsekwencji, strony ustaliły, że również przedmiotowa kwota dotacji zostanie uwzględniona w w/w rozliczeniach, tj. Przewoźnik będzie określoną część tejże dotacji ( tj. 50% ) po odprowadzeniu należnego podatku od towarów i usług, przekazywał Spółce.

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym Spółka zwróciła się o potwierdzenie jej stanowiska w zakresie uznania:

  • jako przychodu podlegającego opodatkowaniu równowartości 50% dotacji otrzymanej od Przewoźnika,
  • jako kosztów uzyskania przychodów, wydatków sfinansowanych powyższą kwotą.

W opinii Spółki, w związku z otrzymaniem od Przewoźnika kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość części dotacji przyznanej Przewoźnikowi, po stronie Spółki wystąpi przychód podatkowy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem są m. in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Przedmiotowa dotacja, jako udzielona w związku z umową konsorcjum, stanowi przychód, który powinien być rozliczany zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychód ze wspólnego przedsięwzięcia. Regulacja tego artykułu w połączeniu z uzgodnieniami umownymi stron, zgodnie z którymi Spółka i Przewoźnik partycypują w 50% w przychodach i kosztach konsorcjum, pozwala na podział wskazanego przychodu w stosunku po 50 % dla każdej ze stron.

Przychód z tytułu kwoty przekazanej przez Przewoźnika nie będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania tj. nie znajdzie zastosowania zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje zwolnienie z opodatkowania dotacji z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W przedmiotowej sprawie dotacja nie jest dotacją w rozumieniu w/w przepisów. Spółka nie jest bowiem beneficjentem dotacji, a otrzymana kwota pieniężna stanowi wyłącznie formę rozliczenia się stron umowy konsorcjum. W konsekwencji , w ocenie Spółki, kwota ta nie będzie korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii Spółki, wydatki sfinansowane z w/w kwoty pieniężnej będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów , przy spełnieniu warunku ich związku z przychodem Spółki.

Przyjmując, że przychód nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy , który wyłącza z kosztów wydatki sfinansowane z dochodów zwolnionych m. in. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy, należy przyjąć, że wydatki sfinansowane kwotą przekazaną Spółce przez Przewoźnika, będą stanowić koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj