Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-87/2007/AN
z 26 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-87/2007/AN
Data
2007.09.26



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
biokomponent
biopaliwo
olej
olej roślinny
paliwo
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż oleju roślinnego na cele przemysłowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% (art. 41 ust. 2 ustawy, z uwagi na zapis poz.21 załącznika Nr 3 do ustawy) niezależnie od miejsca produkcji (skład podatkowy) i końcowego przeznaczenia oleju roślinnego (do produkcji biopaliw)?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02 lipca 2007r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.2 pkt 6, art.5 ust.1 pkt 1, art.41 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.)
NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU
stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
-stan faktyczny podany we wniosku: „Podatnik dokonuje produkcji oleju rzepakowego jadalnego. Zgodnie z ustawą o biokomponentach i biopaliwach ciekłych z dnia 25 sierpnia 2006r.(Dz. U. Nr 196, poz.1199 z późn zm.) czysty olej roślinny uznawany jest za biokomponent (art. 2 ust. 1 pkt 3). Do uzyskania zgody na wytwarzanie biokomponentu konieczna jest zgoda Prezesa Agencji Rynku Rolnego (art. 4). Jej uzyskanie warunkowane jest m.in. posiadaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego (art.5 ust.1). Podatnik posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i uzyskał stosowny wpis do rejestru wytwórców. Produkowany olej rośliny w części przeznaczony jest do sprzedaży na cele jadalne, a w części na cele przemysłowe (do produkcji biopaliw).”

-treść pytania: Czy sprzedaż oleju roślinnego na cele przemysłowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% (art. 41 ust. 2 ustawy, z uwagi na zapis poz.21 załącznika Nr 3 do ustawy) niezależnie od miejsca produkcji (skład podatkowy) i końcowego przeznaczenia oleju roślinnego (do produkcji biopaliw)?

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego: „Produkowanym wyrobem jest olej roślinny i ma on wszystkie przymioty oleju jadalnego, gdyż tylko taki produkuje podatnik. Tak więc, jako olej jadalny podlega on opodatkowaniu wg stawki 7% niezależnie od miejsca produkcji i końcowego przeznaczenia, gdyż stawka podatku dotyczy istoty produktu, a nie sposobu jego wykorzystania. Tak wiec, olej jadalny roślinny sprzedawany na cele przemysłowe (do produkcji biopaliw) będzie miał taką samą 7% stawkę podatku VAT, jak olej jadalny roślinny dla odbiorców z branży spożywczej.”

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje dostawy oleju jadalnego z przeznaczeniem na cele jadalne, jaki i na cele przemysłowe - do produkcji biopaliw.

Stosownie do art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) - zwanej dalej „ustawą o VAT”opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, przez którą należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art.41 ust.2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art.114 ust.1. W pozycji nr 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne, o symbolu PKWiU ex 15.4.

Kwestia stawki podatku jaką należy zastosować przy dostawie towaru (oleju) uzależniona jest zatem od właściwego sklasyfikowania towaru będącego przedmiotem sprzedaży. Zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, decydujące w takim zakresie są klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, tj. na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz.U. z dnia 31 lipca 1995r. Nr 88, poz.439 ze zm.). Należy zaznaczyć, iż to podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest we własnym zakresie do zaklasyfikowania wytwarzanego produktu do właściwej grupy PKWiU. Zasadę taką sformułowano w pkt 7.3 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z 06 kwietnia 2004r w/s PKWiU (Dz.U. z 2004r Nr 89, poz.844 ze zm.)-zwanego dalej „PKWiU”. Wynika to z faktu, że właśnie producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu. Ponadto w pkt 7.3 załącznika do PKWiU zapisano, iż w przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z siedzibą przy ul.Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.

Jeżeli przedmiotowy olej będzie posiadał klasyfikację o symbolu PKWiU ex 15.4., tj. zgodną z wymienioną w pozycji nr 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT to właściwa będzie stawka 7% podatku od towarów i usług. Nie będzie miało znaczenia w przedstawionym stanie faktycznym dalsze przeznaczenie oleju, gdyż przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają zastosowania stawki 7% podatku od dalszego jego przeznaczenia. Analogicznie nie ma znaczenia miejsce produkcji oleju (skład podatkowy).

Stanowisko Wnioskodawcy organ podatkowy uznaje zatem za prawidłowe, co orzeczono w sentencji.

-pouczenie: Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj