Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-67/2007/AN
z 11 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-67/2007/AN
Data
2007.09.11
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
premia pieniężna
rabaty
rabaty premiowe
rabaty transakcyjne
świadczenie usług
Pytanie podatnika
1. Czy należna premia wynikająca z przekroczenia progu obrotów może być rozliczana fakturą (VAT) wystawioną przez odbiorcę towarów za świadczenie usług? 2. Czy należna premia może być rozliczana fakturą korygującą wystawianą przez naszą firmę dokumentującą udzielone rabaty? 3. Czy premie te powinny być rozliczanie w formie not księgowych obciążeniowych od odbiorcy lub uznaniowych od dostawcy, - czyli niepodlegające pod ustawę o podatku VAT?.
POSTANOWIENIE UZASADNIENIE -treść pytania: -stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego: „1. W ocenie wnioskodawcy, rozliczanie należnych premii wystawianych przez kontrahenta jest właściwe i zgodne z obowiązującymi przepisami o podatku VAT do dnia umocowania wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06. 2. W ocenie wnioskodawcy, rozliczanie w formie faktur korygujących jest inną poprawną formą rozliczania należnych premii - bonusów do dnia umocowania wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06. 3. W ocenie wnioskodawcy, rozliczanie premii w formie not uznaniowych lub obciążeniowych powinno obowiązywać od momentu umocowania wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt I FSK 94/06. Uzasadnienie własnego stanowiska 1. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych i Ministerstwa Finansów, które 30 grudnia 2004 r. wydało interpretację przepisów w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej (pismo nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), dla potrzeb VAT premię pieniężną wypłaconą z tytułu dokonania przez nabywcę np. nabycia określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, należy traktować jako zapłatę za świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Wobec tego nabywca otrzymuje tę premię wystawiając fakturę VAT. Umowa zawarta z kontrahentem przewiduje wypłatę premii po dokonaniu zakupów w określonym czasie i po osiągnięciu pułapu obrotów, poprzez wystawienie faktury V A T przez odbiorcę. 2. W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet, jeżeli jest to premia po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku mają zastosowanie przepisy § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, czyli poprzez wystawienia faktury korygującej. Umowa zawarta z kontrahentem przewiduje wypłatę rabatu potransakcyjnego po osiągnięciu określonych umową poziomów obrotu. 3. Mając na uwadze stanowisko Naczelnego Sadu Administracyjnego zawartego w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. Akt I FSK 94/06 zgodnie, z którym dokonanie przez nabywcę towarów określonej umową wielkości zakupów u danego sprzedawcy nie jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT, co w konsekwencji wyłącza tego rodzaju premie (bonusy) z podstawy naliczania podatku od towarów i usług, uważamy za stosowne rozliczanie należnych premii w formie not uznaniowych.” -ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Po przeanalizowaniu przytoczonego stanu faktycznego organ podatkowy wyjaśnia, że premia pieniężna może być traktowana w dwojaki sposób, tj. w zależności od okoliczności:a) jeśli premia jest wypłacana po spełnieniu warunków określonych w umowie miedzy dostawcą i odbiorcą i nie jest możliwe przyporządkowanie jej do konkretnej dostawy wówczas powinna być traktowana na zasadach ogólnych jako świadczenie usług, b) jeśli może być przyporządkowana konkretnej dostawie to powinna być traktowana jako rabat. Gdy premii nie można przyporządkować żadnej konkretnej dostawie – ogólnie mówiąc gdy stanowią ona zapłatę za spełnienie takich zachowań, jak np. dokonanie nabyć o określonej wartości, niedokonywanie nabyć u konkurencji kontrahenta, i.t.p. - należy traktować te premie jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Zgodnie bowiem z brzmieniem art.8 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)- zwanej dalej „ustawą o VAT”, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W takim stanie rzeczy kontrahent Wnioskodawcy jako świadczący usługę zobowiązany jest wystawić fakturę VAT – zgodnie z art.106 ust.1 ustawy o VAT. W drugim wariancie, tj. gdy premia będzie stanowiła rabat, zastosowanie znajdą przepisy art.29 ust.4 ustawy o VAT. W konsekwencji czego Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą, co wynika z zapisu § 16 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowym zwrocie podatku, wystawiania faktur, sposobie ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r Nr 95, poz.798 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Należy stwierdzić zatem, że powyższe stanowisko organu podatkowego zgodne jest w części ze stanowiskiem Wnioskodawcy zawartym w pkt 1 i 2, z tym że Wnioskodawca dodatkowo jest zdania, że omawiane stany prawne miałyby obowiązywać do chwili uprawomocnienia się przywołanego wyroku NSA z 6 lutego 2007r, syg. akt I FSK 94/06. Od tego momentu przedmiotowe premie miałyby być rozliczane notami księgowymi lub obciążeniowymi – co Wnioskodawca zawarł w swoim stanowisku w pkt.3. Organ podatkowy nie zgadza sie z takim stanowiskiem, gdyż przywołany wyrok dotyczy konkretnej sprawy i tylko w tamtej sprawie jest wiążący. Ostatecznie zatem stanowiska jakie Wnioskodawca zawarł w punktach 1, 2, 3 organ uznaje za nieprawidłowe, co orzeczono w sentencji.-pouczenie: Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.