Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-REK-INT-3/06
z 7 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-REK-INT-3/06
Data
2006.09.07



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów


Słowa kluczowe
cła
import towarów
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy kwota tymczasowego cła antydumpingowego wchodzi do podstawy wyliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu?


Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie, działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 lipca 2006 roku, uzupełnionego w dniu 31 sierpnia 2006roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

W dniu 31 lipca 2006 roku do tut. Urzędu wpłynął wniosek, bez znaku, w którym wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stosowania przepisów dotyczących wliczenia kwoty tymczasowego cła antydumpingowego do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług od importowanego towaru. Wnioskodawca oświadczył, iż w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem znak 351000-REK-3/06/INT z dnia 23 sierpnia 2006 rOKU Naczelnik Urzędu Celnego wezwał wnioskodawcę do dokładnego opisania problemu i zajęcia jednoznacznego stanowiska w sprawie.W dniu 31 sierpnia 2006 roku wnioskodawca uzupełnił wniosek we wskazanym w wezwaniu zakresie.

Stan faktyczny przedstawia się następująco: wnioskodawca zajmuje się między innymi importem towarów odzieżowych i obuwia. Od 7 kwietnia 2006 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji (WE) nr 553/2006 z dnia 23 marca 2006 roku nakładające tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu (DZ U WE NR L 98 z 6 kwietnia 2006 roku). Rodzaj obuwia, kody CN (TARIC), na które zostało nałożone tymczasowe cło antydumpingowe określa art. 1 ust. 1 wyżej przytoczonego rozporządzenia, natomiast art. 1 ust. 4 warunkuje dopuszczenie do swobodnego obrotu we Wspólnocie produktów wymienionych w art. 1 ust. 1 od złożenia zabezpieczenia równoważnego kwocie cła tymczasowego.

Pytanie podatnika brzmi: czy kwotę tymczasowego cła antydumpingowego należy wliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT z tytułu importu towarów ?

Zdaniem wnioskodawcy kwoty tymczasowego cła antydumpingowego winny być doliczane do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu z Chin obuwia skórzanego. Na potwierdzenie swojego stanowiska podatnik przytoczył art. 29 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w brzmieniu "podstawą opodatkowania w imporcie jest wartość celna powiększona o należne cło" oraz "Instrukcję wypełnienia i stosowania SAD" punkt 2.3. "Podstawa naliczenia podatku od towarów i usług (VAT)" - "(...) do podstawy opodatkowania dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów (w tym także cło antydumpingowe)".

W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia co następuje.Kwestię wszczęcia i prowadzenia postępowania antydumpingowego oraz nakładania ceł antydumpingowych reguluje rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 roku w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej (Dz.U. L 56 z 6 marca06.03.1996r. ze zm.)

Cło tymczasowe nakładane jest na importowane towary w przypadku, gdy jeszcze w trakcie trwania postępowania antydumpingowego, tymczasowo potwierdzono dumping i wynikającą z niego szkodę dla przemysłu wspólnotowego, zaś interes Wspólnoty wymaga interwencji w celu zapobieżenia tej szkodzie. W takim przypadku dopuszczenie importowanego towaru do swobodnego obrotu we Wspólnocie uzależnione jest od złożenia zabezpieczenia równoważnego kwocie cła tymczasowego. Postępowanie może zostać zakończone nałożeniem ostatecznych ceł antydumpingowych lub bez ustanowienia środków ostatecznych.

W przypadku gdy zostało nałożone cło tymczasowe i ostatecznie stwierdzono istnienie dumpingu oraz szkody, Rada decyduje, bez względu na fakt czy zostanie nałożone ostateczne cło antydumpingowe, jaka część cła tymczasowego zostanie ostatecznie pobrana. Jeśli zostało nałożone ostateczne cło antydumpingowe i jest wyższe od cła tymczasowego kwoty różnicy nie pobiera się, natomiast jeżeli ustalenia postępowania antydumpigowego są negatywne, cło tymczasowe nie jest potwierdzone, a zabezpieczenie podlega zwrotowi.

Wobec powyższego, tymczasowe cło antydumpingowe nie jest cłem należnym, lecz może ono stać się cłem należnym po zakończeniu postępowania antydumpingowego. Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 29 ust. 13 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 54, poz.535 ze zmianami) podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło.(...).Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Celnego brak jest podstaw do ujmowania tymczasowego cła antydumpingowego - jako cła nienależnego - w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przy obliczaniu kwoty podatku, która ulega uiszczeniu. Pod pojęciem cła należnego należy rozumieć "cło faktycznie do zapłaty przez importera".

Jednak, stosownie do art. 33 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług, "organ celny zabezpiecza kwotę podatku, jeżeli podatek ten nie został uiszczony, w przypadkach i trybie stosowanych przy zabezpieczeniach należności celnej na podstawie przepisów celnych" istnieje obowiązek dokonania zabezpieczenia kwoty podatku VAT stanowiącej różnicę między kwotą tego podatku wyliczoną z uwzględnieniem w podstawie opodatkowania tymczasowego cła antydumpingowego, a kwotą tego podatku do zapłaty wyliczoną bez ujmowania tymczasowego cła antydumpingowego w podstawie opodatkowania.

Podsumowując, składając zgłoszenie celne o objęcie procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu we Wspólnocie towarów, na które zostało nałożone cło tymczasowe (rozporządzenie Komisji (WE) nr 553/2006 z dnia 23 marca 2006r) podlegające zabezpieczeniu, w celu określenia prawidłowej kwoty podatku od towarów i usług należy dokonać dwóch kalkulacji.
1) Pierwszej kalkulacji należy dokonać w celu określenia kwoty podatku od towarów i usług do zapłaty, bez ujmowania w podstawie opodatkowania tymczasowego cła antydumpingowego (gdyż jest ono jeszcze nienależne w rozumieniu art. 29 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie zabezpieczone).
2) Drugiej kalkulacji należy dokonać z uwzględnieniem w podstawie opodatkowania tymczasowego cła antydumpingowego w celu określenia kwoty podatku od towarów i usług podlegającej zabezpieczeniu. Różnica między kwotą podatku obliczoną zgodnie z drugą kalkulacją, a kwotą do zapłaty obliczoną zgodnie z kalkulacją pierwszą stanowi kwotę podatku od towarów i usług podlegającą zabezpieczeniu.Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Celnego orzekł jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cytowanej ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie (art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa)Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj