Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sierpcu
1427/ZO/443-17/06
z 28 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1427/ZO/443-17/06
Data
2006.08.28



Autor
Urząd Skarbowy w Sierpcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja


Słowa kluczowe
aport
likwidacja działalności
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
spółka jawna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązków podatkowych związanych z likwidacją działalności spółki jawnej i wniesieniem jej przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie:- art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu potwierdza stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.08.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej obowiązków podatkowych związanych z likwidacją działalności spółki jawnej i wniesieniem jej przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz terminem ich wykonania .

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 16.08.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sierpcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiocie m. in. obowiązków podatkowych związanych z likwidacją działalności spółki jawnej i wniesieniem przedsiębiorstwa spółki jawnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz terminem wykonania tych obowiązków.Stan faktyczny opisany we wniosku:W lipcu 2006 r. trzech obecnych wspólników spółki jawnej założyło dodatkowo spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W najbliższym czasie zamierzają dokonać wniesienia przedsiębiorstwa spółki jawnej w formie wkładu niepieniężnego do nowoutworzonej spółki z ograniczona odpowiedzialnością. Po zarejestrowaniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Krajowym Rejestrze Sądowym i urzędzie skarbowym wspólnicy spółki jawnej chcą dokonać wyceny majątku według wartości rynkowej, a następnie zamierzają wnieść całe przedsiębiorstwo w formie aktu notarialnego do spółki z o.o. Następnie wspólnicy spółki jawnej dokonają likwidacji spółki jawnej.Stanowisko Wnioskodawcy:Zdaniem Spółki następnego dnia po wniesieniu spółki jawnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wspólnicy spółki jawnej powinni rozpocząć procedurę wyrejestrowania spółki jawnej z urzędu skarbowego i złożyć w tym celu formularze VAT-Z, NIP-2 oraz spis z natury towarów o wartości 0 zł. Jeśli chodzi o formalne wymogi zakończenia działalności przez spółkę jawną to przepis art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że obowiązek zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania działalności dotyczy zarejestrowanych podatników VAT, którzy zaprzestali wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast, zgodnie z art. 14 ust. 5 powołanej ustawy, podatnik, który zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych i obowiązany był do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, obowiązany jest również do sporządzenia spisu z natury towarów, przy czym spis ten należy sporządzić w terminie 14 dni, liczą od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Po przeanalizowaniu złożonego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu uprzejmie informuje:Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT (VAT-Z).Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia w którym nastąpiła zmiana - art. 96 ust. 12 w/w ustawy.Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, przy czym spis ten należy sporządzić w terminie 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu.Odnośnie ewidencji i identyfikacji podatników należy wspomnieć, iż podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Jednakże nie regulują tego przepisy prawa podatkowego i analiza tych przepisów nie mieści się w ramach określonych w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu nie jest uprawniony do zajęcia stanowiska w zakresie dotyczącym obowiązków wynikających z ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.).

Reasumując - stanowisko Spółki można uznać za prawidłowe.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia opisywanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłączne w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj