Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-344/2006/PS
z 20 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-344/2006/PS
Data
2006.06.20



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
informacja podsumowująca
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy Strona powinna opodatkować poniższą dostawę stawką podatku VAT 0%?. Czy przedstawiony przez kontrahenta dokument jest wystarczający do potwierdzenia jego statusu jako organizacji międzynarodowej ?
Czy brak numeru identyfikacyjnego kontrahenta nie zwalniania z obowiązku wykazania dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej w informacji podsumowującej?


POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 20.03 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 21.03.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego - Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona w ramach prowadzonej działalności dokonuje m. in. dostaw dla kontrahentów z terytorium Unii. Ostatnio Strona otrzymała zamówienie od Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (dalej: MAEA) z siedzibą w Austrii na zakup płytki srebrnej. MAEA udzieliła Stronie informacji, iż nie jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium Austrii ani na terytorium żadnego innego państwa członkowskiego. Na poparcie swoje stanowiska MAEA przesłała Stronie kopię dokumentu potwierdzającego zwolnienie z podatku VAT. Zdaniem Strony z uwagi na to, iż przepisy polskiej ustawy o VAT nie przewidują żadnej preferencji w odniesieniu do dostaw na rzecz organizacji międzynarodowej (jaką jest MAEA) będzie miała prawo do bezpośredniego zastosowania rozwiązania przewidzianego w art. 15 (10) VI Dyrektywy. W rezultacie Strona stoi na stanowisku, iż powinna ona opodatkować powyższą dostawę stawką podatku VAT 0%. Strona uważa ponadto, iż przedstawiony przez kontrahenta dokument jest wystarczający do potwierdzenia jego statusu. Dodatkowo w przekonaniu Strony brak numeru identyfikacyjnego kontrahenta nie zwalniania z obowiązku wykazania dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej w informacji podsumowującej.

Ustosunkowując się do treści wniosku Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, jak niżej.

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) została utworzona w 1957 r. przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) jako organizacja autonomiczna. MAEA stanowi najważniejsze międzynarodowe rządowe forum w dziedzinie współpracy naukowej i technicznej w zakresie pokojowego wykorzystania technologii jądrowej. Polska przyjęła statut tej organizacji 23 maja 1957 r. (zob. Dz. U. z 1958 r. Nr 41, poz. 487 ze zm.).

W Dzienniku Ustaw Nr 193 z dnia z 5 października 2005 r. pod poz. 1617 opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 września 2005 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z dodanym § 7c ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 października 2005 r. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, uznane za takie państwo siedziby, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji. Ponadto, na podstawie § 7c ust. 2 ww. rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podmioty o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów i usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy:

  1. wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996 r.. Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

W sytuacji zatem, gdy Strona dokona dostawy towarów na rzecz MAEA do celów służbowych tej instytucji na podstawie § 7c ww. rozporządzenia dostawa taka podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku VAT 0 %.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT do składania informacji podsumowującej obowiązani są m. in. podatnicy, o których mowa w art. 15 dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Nie wszystkie czynności powodujące wywóz towarów do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej mogą być uznane w świetle polskiej ustawy o VAT za wewątrzwspólnotową dostawę towarów. Z art. 13 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż do uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, konieczne jest aby dostawa towarów odbywała się na rzecz:

  • podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego dla tych celów na terenie innego państwa członkowskiego, lub
  • osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w sytuacji gdy podmiot taki jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terenie innego państwa członkowskiego, lub
  • podatnika podatku od wartości dodanej lub też osoby prawnej w sytuacji, gdy przedmiotem transakcji są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, lub
  • również innego podmiotu, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

W przypadku, gdy nabywcą towarów są podmioty inne niż wymienione powyżej, nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Sytuacja taka ma miejsce w przedmiotowym przypadku. Oznacza to, że Strona zobowiązana będzie do potraktowania dokonanej dostawy na rzecz MAEA jako dostawy krajowej. Tym samym nie zachodzić będzie potrzeba ujmowania takiej dostawy towarów w informacji podsumowującej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj