Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
PF/415-72S.S./II/06
z 10 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF/415-72S.S./II/06
Data
2006.05.10
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
koszty uzyskania przychodów
najem
podatek dochodowy
wezwanie
zapłata
Pytanie podatnika
Czy w celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu najmu wydatków związanych z wynajmem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe konieczny jest dokument księgowy w postaci faktury lub rachunku?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu najmu wydatków związanych z wynajmem nieruchomości na cele mieszkaniowe stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. U z a s a d n i e n i e Podatnik uzyskuje dochody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej i poza działalnością gospodarczą z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego, stanowiącego jego własność. Od dochodów osiąganych zarówno z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i wynajmu lokalu mieszkalnego podatnik opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Lokal mieszkalny, będący przedmiotem wynajmu stanowi część składową nieruchomości Wspólnoty. Wspólnota administrowanie przedmiotową nieruchomością powierzyła firmie , realizującej zarządzanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Za koszty eksploatacyjne dotyczące przedmiotowego lokalu firma ta wystawia Podatnikowi wezwanie do zapłaty, a nie fakturę, czy rachunek. Zdaniem podatnika w celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu najmu wydatków związanych z wynajmem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe konieczny jest dokument księgowy w postaci faktury lub rachunku. Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian. / kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę zwrotu wszelkie koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodu oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek ze źródłem przychodu, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu i nie zostały one wymienione w art. 23 w/w ustawy zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów. O możliwości zaliczenia przez Podatnika wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje także to, czy fakt poniesienia tego wydatku zostanie przez Podatnika należycie udowodniony. Podatnicy osiągający dochody z tytułu najmu, dla których najem nie stanowi działalności gospodarczej, nie mają obowiązku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (ani ksiąg rachunkowych). Podatnicy ci powinny jednak gromadzić dokumenty wskazujące zarówno wysokość osiąganych przychodów, jak i poniesionych w celu uzyskania tych przychodów wydatków. Takimi dokumentami mogą być faktury, rachunki, ale także inne dowody potwierdzające fakt poniesienia przez Podatnika konkretnego wydatku (np. KP - dowód wpłaty gotówki do kasy, polecenie przelewu, przekaz pocztowy, pokwitowanie wystawione przez sprzedawcę itp.). Ponadto w myśl postanowień art. 180 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, a jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia, organ podatkowy odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (...). Ponadto jak stanowi to art. 181 Ordynacji podatkowej dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z pewnymi zastrzeżeniami, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. W związku z powyższym Podatnik osiągający dochody z tytułu najmu, dla którego najem nie stanowi działalności gospodarczej, może zaliczyć wydatki ponoszone na eksploatację wynajmowanego lokalu mieszkalnego do kosztów uzyskania przychodów z tytułu najmu mimo braku faktury, rachunku, czy paragonu, jeżeli tylko potrafi wykazać innymi dowodami, że rzeczywiście wydatek taki poniósł. Jednocześnie, z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że koszty eksploatacyjne dotyczące wynajmowanego lokalu mieszkalnego dokumentowane są wezwaniem do zapłaty wystawianym przez firmę zarządzającą nieruchomością Wspólnoty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Firma ta ma jednak obowiązek wystawienia faktury VAT lub rachunku na żądanie kupującego w celu udokumentowania kosztów eksploatacyjnych związanych z przedmiotowym lokalem. Biorąc powyższe pod uwagę uznano, iż stanowisko przedstawione przez stronę nie jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.