Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-542/IV/2005/JW
z 24 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-542/IV/2005/JW
Data
2006.02.24



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dokumentacja
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
obowiązek podatkowy
przemieszczanie towarów
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy towar który zostanie przemieszczony z Polski do magazynu położonego na terytorium Belgii, a nie zostanie sprzedany finalnemu odbiorcy (nie nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT w 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy tych towarów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 22.11.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.11.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu transakcji polegającej na przemieszczeniu przez Podatnika wyrobów własnych do magazynu na terytorium Belgii (celem ich wydania ostatecznemu odbiorcy w zależności od jego potrzeb produkcyjnych), które nie zostaną sprzedane finalnemu odbiorcy - w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik będzie dokonywał dostaw wyrobów własnych do konkretnego odbiorcy w Belgii. W tym celu została zawarta przez niego umowa najmu powierzchni magazynowych w Belgii od podmiotu niezwiązanego z bezpośrednim odbiorcą. Towary będą wysyłane z magazynu wyrobów gotowych w Polsce do magazynu w Belgii i do chwili opuszczenia tego magazynu będą własnością Podatnika (stanowią zapasy Spółki). W momencie przesunięcia towaru do magazynu w Belgii nie następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś Podatnik nie będzie dokonywał rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Belgii. Towary znajdujące się w magazynie, będą tam składowane maksymalnie przez dwa tygodnie.

Kontrahent z Belgii będzie pobierał towar z magazynu partiami, w zależności od potrzeb i wówczas Podatnik będzie wystawiał fakturę VAT dotyczącą wydanych towarów. Dostawy dokonywane na rzecz odbiorcy belgijskiego dokumentowane są zgodnie z wymogami art. 42 ust. 3 tzn. Podatnik posiada następujące dowody:

  • oryginał dokumentu przewozowego CMR potwierdzony przez pracownika nabywcy lub pracownika firmy logistycznej,
  • oryginał dokumentu CMR podpisany przez pracownika Spółki i przez pracownika przewoźnika, któremu zlecono przewóz na dowód odebrania towaru od Spółki,
  • kopię faktury dostawy,
  • specyfikację poszczególnych sztuk ładunku przewożonego na terytorium Belgii,
  • dokument potwierdzający przyjęcie towaru przez nabywcę.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy towar który zostanie przemieszczony z Polski do magazynu położonego na terytorium Belgii, a nie zostanie sprzedany finalnemu odbiorcy (nie nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT w 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy tych towarów.

Zdaniem Podatnika przesunięcie towaru z magazynu wyrobów gotowych w Polsce do magazynu w Belgii nie stanowi dostawy towarów, nie następuje bowiem przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

W konsekwencji - w opinii Podatnika - w stosunku do przemieszczonych towarów, które nie zostaną następnie sprzedane (stanowią zapasy Podatnika) nie będzie konieczności opodatkowania ich podatkiem VAT w 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy tych towarów.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik w ramach prowadzonej działalności będzie dokonywał dostaw wyrobów własnych do odbiorcy w Belgii. Wyroby te będą przemieszczane na terytorium Belgii, gdzie początkowo będą składowane w wynajętym przez Podatnika magazynie. Natomiast nabywca towarów (kontrahent belgijski) będzie pobierał przedmiotowe towary partiami, w zależności od potrzeb produkcyjnych. Przedmiotowe towary do momentu wydania towarów kontrahentowi belgijskiemu, pozostaną własnością Podatnika.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Ponadto, stosownie do treści art. 13 ust. 3 ustawy o VAT za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza  obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami ustawodawca wskazał, iż jednym z warunków, aby transakcję przemieszczenia towarów (opisaną we wniosku Podatnika) można było uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jest wymóg posiadania przez dokonującego dostawy towarów statusu podatnika, o którym mowa w art. 15, oraz podatnika podatku od wartości dodanej, a przemieszczane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako tego podatnika.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju oraz podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Belgii, prowadzi bowiem działalność gospodarczą na terytorium Belgii poprzez wynajem powierzchni magazynowych (na podstawie umowy najmu), a następnie dokonywanie dostaw z tego magazynu na rzecz ostatecznego odbiorcy.

A zatem, przemieszczenie przez Podatnika własnych produktów z terytorium kraju na terytorium Belgii (do wynajmowanego przez Podatnika na podstawie umowy magazynu) należy niewątpliwie uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.

A zatem, Podatnik powinien dokonać rejestracji w Belgii dla potrzeb rozliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji, uzyskując numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4.

Natomiast w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 2 ustawy o VAT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik nie wystawił faktury przed upływem terminu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż w analizowanej sprawie obowiązek podatkowy powstanie na zasadach określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o VAT tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów (w tym przypadku - przemieszczenia towarów z terytorium Polski do magazynu na terytorium Belgii).

Powyższe oznacza, iż dostawa towarów, które nie zostaną następnie sprzedane (stanowią zapasy Podatnika) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy (przemieszczenia) tych towarów - towary te bowiem zostały przemieszczone na terytorium Belgii w celu dokonania tamże ich późniejszej dostawy, a więc niewątpliwie miały one w momencie przemieszczenia służyć czynnościom wykonywanym przez wnioskodawcę jako podatnika podatku od wartości dodanej.

Natomiast stosownie do treści art. 41 ust. 3 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W art. 42 zostały określone warunki, od spełnienia których uzależnione jest zastosowanie stawki podatku 0%.

W miejscu tym, tut. Organ zwraca uwagę, iż zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 14 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-4 i 11-13 stosuje się odpowiednio do WDT, o której mowa w art. 13 ust. 3.

I tak, zgodnie z ust. 1 cyt. przepisu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W art. 42 ust. 3 oraz w ramach rozszerzenia katalogu - w ust. 11 cyt. ustawy zostały wymienione rodzaje dowodów, o których mowa w powyższym przepisie.

Dowodami tymi są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (art. 42 ust. 3 ustawy o VAT):

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku, gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ustawodawca nie określił szczegółów dotyczących dokumentów potwierdzających przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium innego państwa członkowskiego, jednak w ocenie Organu podatkowego muszą to być dowody, które łącznie potwierdzają wywóz z kraju oraz dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy.

Dodatkowo tut. Organ zauważa, iż w wyniku dokonanej przez Podatnika wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (przemieszczenia towarów), Podatnik dokona również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium Belgii.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj