Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-132/06/JW
z 5 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-132/06/JW
Data
2006.07.05



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
rusztowanie
stawki podatku
świadczenie usług
wynajem


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usług montażu i demontażu rusztowań na budynkach, które oprócz lokali mieszkalnych obejmują też lokale użytkowe, oraz do samej dzierżawy rusztowań.
Podatnik zapytuje czy poprawne jest połączenie przez niego w jedną usługę wymienionych powyżej czynności, czy też z uwagi na istnienie odrębnych grupowań w klasyfikacji PKWiU dla wynajmu rusztowań (71.32.10) i ich stawiania (45.25.10), należy fakturować je osobno.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 25.04.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.04.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 16.06.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku VAT właściwej dla świadczonych przez Podatnika usług, polegających na wynajmowaniu rusztowań wraz z ich montażem i demontażem, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi wynajmu rusztowań wraz z ich montażem i demontażem sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU o symbolu 71.32.10 tj. "usługi dzierżawy lub wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez obsługi".

Podatnik zwraca się z zapytaniem, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usług montażu i demontażu rusztowań na budynkach, które oprócz lokali mieszkalnych obejmują też lokale użytkowe, oraz do samej dzierżawy rusztowań. Podatnik zapytuje czy poprawne jest połączenie przez niego w jedną usługę wymienionych powyżej czynności, czy też z uwagi na istnienie odrębnych grupowań w klasyfikacji PKWiU dla wynajmu rusztowań (71.32.10) i ich stawiania (45.25.10), należy fakturować je osobno.

Zdaniem Podatnika, opisane powyżej usługi winny być w całości opodatkowane stawką 22%, jako usługi wynajmu rusztowań wraz z ich montażem i demontażem (PKWiU 71.32.10).

W opinii Podatnika, montaż i demontaż rusztowań jest ściśle związany z usługą najmu, dlatego Spółka nie wyodrębnia tych usług (sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU o symbolu 45.25.10 tj. "roboty związane ze stawianiem rusztowań"), traktując je jako integralną część usługi najmu, nawet jeśli w okresie najmu dokonuje ich przenoszenia na inny obiekt.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Podatnik podkreśla dodatkowo, iż sugerowane przez kontrahenta Spółki zastosowanie stawki 7% (dla wynajmowania rusztowań wraz z ich montażem i demontażem) do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym, jest nieprawidłowe, gdyż Podatnik nie wykonuje usług budowlanych (roboty związane ze stawianiem rusztowań PKWiU 45.25.10), lecz wynajmuje własne rusztowania wraz z ich montażem i demontażem (PKWiU 71.32.10).

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi polegające na wynajmowaniu rusztowań wraz z ich montażem i demontażem, które kwalifikuje jako "usługi dzierżawy lub wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez obsługi" (PKWiU 71.32.10).

W miejscu tym, wskazać należy, iż zaliczenie określonego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta lub świadczącego usługę. Organy podatkowe nie są uprawnione do wydawania opinii klasyfikacyjnych dotyczących towarów czy usług.

Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), co znajduje również potwierdzenie w art. 41 ust. 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie klasyfikacji nadal obowiązują - dla potrzeb podatkowych - klasyfikacje obowiązujące na dzień wejścia w życie ustawy tj. na dzień 20 kwietnia 2004r.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do odpowiedniego organu statystycznego tj. Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź), który udzieli informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT.

Co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z treścią art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3 % lub 7 % dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  • specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  • przebieg realizacji budżetu państwa;
  • przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, świadczone przez Podatnika usługi dzierżawy oraz montażu i demontażu rusztowań są wykonywane na budynkach, które oprócz lokali mieszkalnych obejmują też lokale użytkowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy do dnia 31 grudnia 2007r. stawkę w wysokości 7% stosuje się m.in. w odniesieniu do:

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Natomiast przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 cyt. ustawy).

Przy czym w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego chodzi wyłącznie o budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w trzech następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB):

  • PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne;
  • PKOB 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe;
  • PKOB ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie - budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże, jak zaznaczył Podatnik w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku, nie wykonuje on usług budowlanych (roboty związane ze stawianiem rusztowań PKWiU 45.25.10), lecz wynajmuje własne rusztowania wraz z ich montażem i demontażem (PKWiU 71.32.10).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że przedmiotem sprzedaży jest, co do istoty, jedna usługa, na którą w rzeczywistości składają się poszczególne elementy, m.in. montaż i demontaż rusztowań. Prace te z uwagi na ich specyfikę stanowią integralną część usługi wynajmu rusztowań (aby wynająć rusztowanie Podatnik dokonuje jego montażu i demontażu na budynkach). Między przedmiotowymi usługami istnieje zatem nierozerwalny związek, gdyż niewykonanie montażu (demontażu) rusztowania nie zapewnia możliwości pełnego jego wykorzystania. W ramach jednego świadczenia ma więc miejsce sprzedaż jednej usługi, o tym samym przeznaczeniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że odpłatne świadczenie usługi składającej się z pewnych elementów w ramach "wynajmu rusztowań" - na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką 22%.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sygn. C-349/96, zgodnie z którym w celu ustalenia dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu artykułu 2(1) VI Dyrektywy, z którego wynika, że każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Przy klasyfikowaniu określonego świadczenia jako jednej usługi, powinno się skupić na funkcjonalności sprzedawanej usługi, a nie czysto fizycznych jej cechach, w szczególności na tym, czy usługa składa się z kilku elementów, czy też nie. W sensie fizycznym oferowana usługa składa się z kilku elementów: montaż i demontaż rusztowań, a w konsekwencji ich wynajem, jednak w rozumieniu Podatnika usługa/świadczenie jest jedno i w takiej postaci jest ono oferowane.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu podatkowego wszystkie wymienione powyżej czynności, są elementami składowymi jednej kompleksowej usługi świadczonej przez Podatnika, której efektem końcowym jest właśnie wynajem rusztowań.

Tut. Organ jednocześnie zaznacza, iż dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie nie dokonywał oceny załączników do wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj