Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/1CF/413/IP_82/06/UO
z 22 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/1CF/413/IP_82/06/UO
Data
2006.08.22



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
pomoc bezzwrotna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie krajowego wypoczynku urlopowego wypłacane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, który został utworzony w ciężar tych środków, osobom bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy może być także zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.05.2006r. (wpływ do Urzędu dnia 22.05.2006r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do stanu faktycznego, w którym:Wnioskodawca realizuje program mieszczący się w kategorii bezzwrotnej pomocy i zgodnie z regulaminem wykorzystania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może wypłacać pracownikom dofinansowanie do krajowego wypoczynku urlopowego prezentuje stanowisko, iż świadczenia z w/w tytułu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznychNaczelnik Trzeciego urzędu skarbowego Warszawa - Śródmieście


POSTANOWIŁ


uznać powyższe stanowisko za niezgodne z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w dacie wydania niniejszego postanowienia


Uzasadnienie


Z treści Państwa pisma wynika, iż firma, zgodnie z regulaminem wykorzystania Zakładowego Funduszu Świadzceń Socjalnych, może wypłacać pracownikom dofinansowanie do krajowego wypoczynku urlopowego. Źródłem finansowania odpisów na Zakładowy Fundusz Świadzceń Socjalnych są środki, z których jest finansowane wynagrodzenie zasadnicze danych pracowników. Wynagrodzenie to zaś wypłacane jest m. in. ze środków bezzwrotnej pomocy w związku z realizacją przez pracowników programów finansowanych z tych środków i nie podlega opodatkowaniu.

W związku z tym w ocenie wnioskodawcy również przedmiotowe dofinansowanie do wypoczynku podobnie jak wynagrodzenie zasadnicze wolne jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otzrymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji miedzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytuacjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nia ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujacy cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast jak wynika z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 04.03.1994r. o zakładowym funduszu świadzceń socjalnych (Dz. U z 1996r. Nr 70 poz. 335 z późn. zm.) Zakładowy fundusz Świadzceń Socjalnych tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Zgodnie z ust. 2 tego przepisu wysokośc odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

W myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy środki tego Funduszu zwiększ się m.in. o :

  • darowizny oraz zapisy osob fizycznych i prawnych,
  • odsetki od środków Funduszu,
  • wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe,
  • przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nie przeznaczonej na utrzyamnie lub otworzenie zakładowych obiektów socjalnych,
  • inne środki określone w odrębnych przepisach.

Środki te zgodne z art. 12 w/w ustawy gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.

Nadmienić należy, że ze środków tego funduszu pracodawca może wypłacać świadczenia również osobom z którymi nie łączy go stosunek pracy np. emerytom i rencistom.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwaelnty za nie wykorzytsany urlop i wszelkie inne kwoty nienaleznie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świaczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadzceń lub świadzceń częściowo odpłatnych.

Po analizie w/w przepisów tut. organ podatkowy stwierdza, że wypłacone dofinansowanie do wypoczynku ze środków zgromadzonych na Zakładowym Funduszu Świadzceń Socjalnych nie należy do przychodów ze stosunku pracy, a więc nie nalezy do pzrychodówuzyskanych z tytułu bezpośredniej realizacji programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Źródłem bowiem finansowania tych wypłat są środki pochodzące z Zakładowego Funduszu Świadczeń socjalnych, a nie środki bezzwrotnej pomocy.

W związku z tym dofinansowanie to nie podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. wiąże natomiast tut. organ podatkowy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj