Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-180/222/06/PK
z 7 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-180/222/06/PK
Data
2006.07.07



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dochody wolne od podatku
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
podstawa opodatkowania
pomoc bezzwrotna
szkolenie pracownicze
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 różnica między planowaną wartością wydatków objętych regułami pomocy publicznej (5.397,36 zł) a zaliczką na wkład własny (944,54 zł), tj. kwota 4.452,82 zł, uzyskana jako dotacja tytułem uczestnictwa pracowników w szkoleniu ze środków z bezzwrotnej pomocy Europejskich Funduszy Społecznych nie stanowi podstawy opodatkowania, jest wolna od podatku (zwolnienie przedmiotowe)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 18.05.2006 r. (wpłynęło do tut. urzędu 22.05.2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym pracownicy Spółki uczestniczyli w szkoleniu realizowanym przy wykorzystaniu środków Europejskich Funduszy Społecznych. Wartość tego szkolenia wynosi 5.397,36 zł, jednakże koszt (wpłata) poniesiony przez Spółkę wynosi 944,54 zł.

Mając na uwadze powyższe Spółka zastosowała zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 23 - wolne od podatku są: uzyskane dochody podatników (...) pochodzące ze środków z bezzwrotnej pomocy (...)". W związku z tym otrzymana dotacja w wysokości 4 452,82 zł nie stanowi podstawy opodatkowania.

Spółka prosi o interpretację, czy poprawnie zinterpretowała literę prawa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Pismem z dnia 09.06.2006 r. Spółka uzupełniła wniosek o poniższe informacje:

Spółka nie jest bezpośrednim beneficjentem środków Funduszy Społecznych. Nie realizuje bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Podatnik realizujący cel programu nie zleca innym osobom fizycznym lub prawnych wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Mając na uwadze przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy Spółka nie zaliczyła do podstawy opodatkowania kwoty 4 452,82 zł. Kwota ta stanowi różnicę pomiędzy planowaną wartością wydatków objętych regułami pomocy publicznej (5.397,36 zł) a zaliczką na wkład własny (944,54 zł).

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zauważa, co następuje:

Obowiązujące przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zawierają regulacje zwalniające otrzymywane środki pomocowe od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Zwolnienie obejmuje otrzymane środki pomocowe, pochodzące z bezzwrotnej pomocy. Dotyczy to również sytuacji, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowany z bezzwrotnej pomocy.

Warunkiem koniecznym do korzystania z powyższego zwolnienia jest jednak to, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych czy prawnych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu art. 17 ust 1. pkt 23 ustawy, zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody (uzyskane od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego) uzyskane przez podatników, którym służyć ma ta pomoc, a nie podmioty, które wykonują prace finansowane z tych środków. Zatem zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którym przyznana została pomoc. Nie można tego przepisu rozciągać na podmioty, które wykonują prace finansowane z tych środków.

Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie można zatem stwierdzić, że otrzymane przez Podatnika środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, gdyż jak oświadczył Podatnik nie realizuje on bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Z wniosku wynika, że Spółka jest jedynie podmiotem korzystającym z wdrażanych programów, a nie podmiotem, któremu została przyznana ta pomoc finansowa.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Spółce służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj