Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/GV/443-45/2006/LŚ
z 18 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/GV/443-45/2006/LŚ
Data
2006.07.18



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
monety
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi działalność w zakresie handlu numizmatami. Zakupuje od Narodowego Banku Polskiego (dalej NBP) monety obiegowe o nominale 2 zł oraz monety kolekcjonerskie - srebrne monety o nominałach 10 i 20 zł. Do maja 2004 roku sprzedaż monet obiegowych i kolekcjonerskich była zwolniona z podatku od towarów i usług. Natomiast od maja 2004 roku czyli od momentu obowiązywania ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, NBP sprzedając monety kolekcjonerskie, opodatkowuje je podatkiem VAT według stawki 22%. Wnioskodawca, który następnie sprzedaje monety w ramach prowadzonej działalności, nalicza podatek VAT w wysokości 22% zawarty w marży, stosując procedurę z art. 120 ustawy o VAT, zarówno w stosunku do monet obiegowych jak i monet kolekcjonerskich zakupionych od NBP przed majem 2004 roku. Monety kolekcjonerskie zakupione od NBP po maju 2004 roku podatnik opodatkowuje na zasadach ogólnych stosując stawkę 22%, posiadając przy tym prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z powyższym podatnik zwraca się z zapytaniem czy opisany przez niego sposób opodatkowania sprzedawanych monet jest prawidłowy w świetle przepisów podatkowych. Zdaniem wnioskodawcy powyższy sposób rozliczania podatku od towarów i usług jest prawidłowy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Zatem przepis ten wyłącza ze zwolnienia przedmioty kolekcjonerskie, za które należy uznać monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. W świetle przytoczonego przepisu nie korzystają z powyższego zwolnienia monety kolekcjonerskie, które sprzedaje wnioskodawca w ramach swojej działalności. Powyższe odnosi się również do tzw. monet obiegowych, które są sprzedawane po cenie wyższej niż nominalna, nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy oraz mają wartość numizmatyczną. Na gruncie prawa podatkowego, monety takie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT są zaliczone do przedmiotów kolekcjonerskich, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Artykuł 120 ustawy o VAT, przewiduje odstępstwo od zasady opodatkowania podatkiem VAT dotyczące sposobu opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi. Zgodnie z ust. 4 omawianego przepisu w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, która ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Należy przy tym pokreślić, iż przepisy ust. 4 dotyczą w/w przedmiotów, które podatnik nabył od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej; podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5; dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców; dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7 %.

Na mocy art. 120 ust. 19 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5. Należy przy tym podkreślić, iż niniejsza procedura szczegółowa ma charakter fakultatywny i zgodnie z art. 120 ust. 14 podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 120. Zastosowanie zasad ogólnych oznacza opodatkowanie całej kwoty należnej z tytułu dostawy tych towarów, a nie tylko marży oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towaru.

W świetle powyższych unormowań należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie podatnik prawidłowo dokonuje rozliczenia podatku od towarów i usług stosując procedurę szczególną przewidzianą w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT w stosunku do monet kolekcjonerskich i obiegowych (stanowiących przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 b) zakupionych przed pierwszym maja 2004 roku oraz monet obiegowych zakupionych po maju 2004 roku, stosując stawkę podatku w wysokości 22% do podstawy opodatkowania, którą zgodnie z art. 120 ust. 4 jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Natomiast w przypadku monet kolekcjonerskich zakupionych po maju 2004 roku, ma prawo uznać zgodnie z art. 120 ust. 14, że sprzedaż powyższych będzie opodatkowana na zasadach ogólnych i w tym przypadku podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT będzie obrót z tytułu tej sprzedaży. Zgodnie z art. 41 ust. 1 wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 22% oraz na podstawie art. 86 ust.1 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj