Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-189/06/MS
z 22 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-189/06/MS
Data
2006.06.22
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
części
import (przywóz)
podatek od towarów i usług
statek morski
stawka preferencyjna podatku
wyposażenie
Pytanie podatnika
Czy import towarów przeznaczonych jako wyposażenie budowanych przez niego statków, stanowią czynność, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 4 tej ustawy i podlega opodatkowaniu stawka opodatkowaną w wysokości 0%?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.06.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do importu towarów stanowiących wyposażenie środków transportu morskiego, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stwierdza, że : stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zajmuje się budową statków na zlecenie kontrahentów. Efektem finalnym zawartych kontraktów jest dostawa gotowego statku na rzecz armatora morskiego. Dostarczane przez Podatnika statki znajdują się wśród wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (np. statek o symbolu PKWiU 35.11.24-40.00 - "Kontenerowce oraz liniowce szybkie, pełnomorskie"). W związku z powyższym Podatnik dokonuje importu towarów, które stanowią wyposażenie budowanego statku. Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie, iż import towarów (np. urządzenie sygnalizacyjne - syreny okrętowe z wyposażeniem) przeznaczonych jako wyposażenie budowanych przez niego statków (wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), stanowi czynność, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 4 tej ustawy i podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%. Zdaniem Podatnika w opisanym stanie faktycznym tj. w sytuacji, gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki - odpowiedni rodzaj środka transportu morskiego, do którego dane towary są importowane oraz fakt, iż w momencie dokonywania importu statek nosił wszelkie znamiona wyrobu gotowego - na podstawie powołanego wyżej przepisu stawką właściwą dla przedmiotowej czynności jest stawka podatku w wysokości 0%. Dodatkowym potwierdzeniem posiadania przez statek zasadniczych cech wyrobu kompletnego i gotowego było wyznaczenie na 7 dni później terminu rozpoczęcia prób morskich. Ponadto Podatnik posiada odpowiednie dokumenty, na podstawie których możliwe jest stwierdzenie, że przedmiotowy towar przeznaczony jest na statek wymieniony w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zaś właściwa klasyfikacja statystyczna znana jest już w momencie podpisania kontraktu. Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje : Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje dostawy statku znajdującego się wśród wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (np. statek o symbolu PKWiU 35.11.24-40.00). W związku z powyższym Podatnik dokonał importu towarów (urządzenie sygnalizacyjne - syreny okrętowe z wyposażeniem), które stanowią wyposażenie budowanego statku. W momencie dokonywania importu statek posiadał zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego (w terminie 7 dni od dokonania importu było wyznaczone rozpoczęcie prób morskich). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do importu części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika wprost zakres odesłania do pkt 1. Jest to odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego (odesłanie przedmiotowe). Przywołany pkt 1 wymienia :
Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z wyżej przywołanym przepisem art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta import części i wyposażenia statków. W związku z brakiem ustawowej definicji "części" i "wyposażenia" w przepisach cytowanej ustawy, należy przyjąć wykładnię językową, zgodnie z którą częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub urządzenia uważanego za główne (według Słownika języka polskiego PWN). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem dokonywanego przez Podatnika importu jest urządzenie sygnalizacyjne - syreny okrętowe z wyposażeniem. Towary te odpowiadają zatem pojęciu "wyposażenia" w rozumieniu art. 83. ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Zatem, w związku ze spełnieniem przesłanek przywołanego przepisu ustawy, Podatnik dokonując importu w/wym. towarów ma prawo skorzystać z preferencji podatkowej - opodatkowania stawką podatku w wysokości 0 %. Ponadto, tut. Organ - w odniesieniu do stwierdzeń zawartych przez Podatnika we wniosku - zwraca uwagę, iż nie wszystkie symbole PKWiU wymienione w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 1 stanowią podstawę do zastosowania podatkowej preferencji w zakresie stawki podatku w wysokości 0%, część z nich bowiem stanowią wyłączenia np. barki morskie bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3). Jednocześnie, należy nadmienić (co również zauważył Podatnik), iż regulowany przepisem art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT import części i wyposażenia na środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego obejmuje również import dotyczący budowanych statków, ale tylko pod warunkiem, iż stan budowy tych statków będzie pozwalał na określenie ich zasadniczych cech jako wyrobu kompletnego i gotowego i gdy możliwym będzie ich zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU. Jeżeli statki, dla potrzeb budowy których Podatnik dokonuje importu nie posiadają cech jednostek kompletnych i gotowych, nie można zaklasyfikować ich do określonego grupowania PKWiU, a jednocześnie wskazane statki nie mają zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia, należy zaklasyfikować je do podkategorii 35.11.33, nie wymienionej (w zakresie objętym wnioskiem) w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W takim przypadku do przedmiotowego importu nie będzie można zastosować obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o przywołany przepis ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.