Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-41-2-GK/06
z 29 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-41-2-GK/06
Data
2006.08.29
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura VAT
korekta podatku
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
stawki podatku
wartość brutto
Pytanie podatnika
Spólka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów:
- Czy może potraktować kwotę wykazaną na fakturze VAT, jako kwotę netto? - Czy możliwa jest późniejsza korekta całości podatku w przypadku wcześniejszego potraktowania kwoty wynikającej z faktury VAT jako kwoty netto?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 01 czerwca 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dokonania korekty podatku, jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 01 czerwca 2006 r. ( złożonym w tut. Urzędzie dnia 02 czerwca 2006 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Wystawienie faktury poprzedza moment wydania towarów z magazynu. Spółka na fakturze nie wykazuje kwoty podatku od towarów i usług, stosując stawkę podatku w wysokości 0%. W sytuacji, gdy Spółka nie otrzyma dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 1pkt 2 ustawy, przed złożeniem odpowiedniej deklaracji dla podatku od towarów i usług, opodatkowuje przedmiotowe transakcje stawką podatku od towarów i usług właściwą dla dostawy tych towarów na terytorium kraju, przy czym kwotę wynikającą z faktury traktuje, jako kwotę netto. Po otrzymaniu powołanych dokumentów Spółka dokonuje korekty sprzedaży poprzez zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%. Spółka zadała następujące pytania:
W opinii Podatnika brak jest przeszkód prawnych, aby potraktować kwotę wynikającą z przedmiotowej faktury, jako kwotę netto. Ponadto Podatnik zajął stanowisko, iż w przypadku potraktowania kwoty wynikającej z faktury, jako kwoty netto, możliwym jest późniejsza korekta całości podatku. Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż: Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 12 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju. Ustawodawca odwołał się w powołanym art. 42 ust. 12 ustawy, do "dostawy na terytorium kraju", dlatego, też w opinii tut. organu podatkowego przy ustaleniu podstawy opodatkowania należy również posłużyć się przepisami stanowiącymi o podstawie opodatkowania dostawy towarów na terytorium kraju. Zgodnie więc z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest nieprawidłowe, gdyż kwota wykazana na fakturze jest kwotą należną od nabywcy towarów, więc winna ona zostać pomniejszona o kwotę należnego podatku, tzn. winna być traktowana jako kwota brutto. Jednocześnie zgodnie z art. 42 ust. 13 ustawy otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, w której wykazał dostawę towarów. Powyższe powoduje, iż w przypadku, gdy Spółka otrzyma dowody, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, będzie uprawniona do dokonania korekty kwoty podatku należnego, przy czym bez znaczenia dla dokonania korekty pozostaje fakt, czy Spółka zawyżyła kwotę podatku należnego, poprzez potraktowanie kwoty wynikającej z faktury jako kwoty netto. Reasumując Spółka winna potraktować kwotę wynikającą z faktury jako kwotę brutto, niemniej w przypadku potraktowania tej kwoty jako kwoty netto jest uprawniona do dokonania korekty całości podatku należnego, w przypadku otrzymania dowodów o których mowa w powołanym art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy. Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania. Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.