Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-482/2005/JJ
z 8 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-482/2005/JJ
Data
2005.09.08



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nieodpłatna dostawa towarów
nieodpłatne przekazanie rzeczy


Pytanie podatnika
Spółka stoi na stanowisku, że w opisanej sytuacji nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, ponieważ zapłacona przez nabywcę cena, pomimo, iż formalnie naliczana jest tylko za paliwo, w rzeczywistości obejmuje również wartość towarów promocyjnych.


W związku z wnioskiem Spółki z dnia 30.06.2005 r., (data wpływu do Urzędu 30.06.2005) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w przedmiocie sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegających na wydawaniu towarów w ramach sprzedaży premiowej,


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Spółka przeprowadza akcje promocyjne w celu zwiększenia sprzedaży paliw na prowadzonych przez siebie stacjach. Klient, który zakupi paliwo w określonej ilości otrzymuje premię w postaci towaru będącego w ofercie Spółki lub zakupionego specjalnie w celu wydania w sprzedaży premiowej. Mogą to być również artykuły spożywcze bądź posiłki zakupione w sąsiadującym ze stacją punkcie gastronomicznym. Spółka stoi na stanowisku, że w opisanej sytuacji nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, ponieważ zapłacona przez nabywcę cena, pomimo, iż formalnie naliczana jest tylko za paliwo, w rzeczywistości obejmuje również wartość towarów promocyjnych.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż nie można uznać za uzasadnione stwierdzenia, że przekazanie towarów promocyjnych na zasadach opisanych powyżej następuje za wynagrodzeniem. Oczywiste jest, że w każdym przedsiębiorstwie nastawionym na zysk, wszelkie ponoszone koszty są elementem kalkulacji ceny sprzedaży towarów handlowych. Uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe doprowadziłoby jednak do stwierdzenia, że materiały promocyjne w każdym przypadku są przekazywane za wynagrodzeniem, ponieważ koszty ich nabycia lub wytworzenia zawsze zwiększają cenę sprzedaży towarów handlowych. Jednak w opisanej przez Spółkę sytuacji nabywca płaci oznaczoną cenę za litr paliwa niezależnie od tego, czy będzie uprawniony do otrzymania nagrody premiowej, czy nie. Nie ma również obowiązku przyjęcia tej nagrody. Nabywca, jeśli otrzyma nagrodę, uzyskuje prawo do rozporządzania dwoma odrębnymi towarami, z których każdy posiada właściwy dla siebie numer klasyfikacji PKWiU. Czynności nie mogą być zatem uznane za jedną odpłatną dostawę. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi transakcjami: 1) odpłatną dostawą paliwa; 2) przekazaniem towaru premiowego bez wynagrodzenia.

W zakresie przepisów o podatku VAT dochodzi do wypełnienia hipotezy dwu przepisów: art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /.../; oraz art. 7 ust. 2 pkt 2, który zrównuje z dostawą wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 3, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Z treści wyłączenia dotyczącego towarów, które co do zasady przekazywane są w związku z działalnością przedsiębiorstwa wynika, że jako dostawę należy traktować wszelkie przekazanie towarów, zarówno na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jak i niemające związku z tym przedsiębiorstwem. Obowiązek opodatkowania przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem wynika również z zakresu przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jedną z bezspornych zasad podatku od towarów i usług jest bezpośredni związek podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Warto zauważyć, że sytuacja opisana przez Wnioskodawcę jest w zasadzie identyczna z wielokrotnie powoływanym w literaturze przypadkiem Kuwait Petroleum (GB) Ltd., gdzie Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku nr C-48/97 rozstrzygnął o konieczności opodatkowania towarów wydawanych klientom przy okazji zakupów paliwa na stacjach benzynowych.

Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że Spółka ma obowiązek opodatkowania wartości towarów wydawanych jako nagrody premiowe, jeżeli:

Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów - niezależnie, czy z tego prawa skorzystała. W przypadku nabycia usług gastronomicznych odliczenie nie przysługuje z mocy art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zatem nieodpłatne świadczenie (przekazanie) takich usług również nie jest opodatkowane;

nie znajdują zastosowania przepisy art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT, zgodnie z którymi nie stanowi dostawy nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (netto), a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj