Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-341/12/BJ
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-341/12/BJ
Data
2012.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
działalność pożytku publicznego
odliczenie od dochodu


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca dokonał zgodnie z prawem odpisu darowizny na rzecz Fundacji?



Wniosek ORD-IN 466 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 30 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2012 r. i w dniu 10 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. do Urzędu Skarbowego wpłynął łączny wniosek - złożony przez Wnioskodawcę i jego żonę - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny. Wniosek za pismem z dnia 6 marca 2012 r. Naczelnik ww. Urzędu Skarbowego przekazał do tut. Biura celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismami z dnia 01 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-341/12/BJ oraz z dnia 27 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-341/12/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 15 czerwca 2012 r. i w dniu 10 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 28 lutego 2012 r. do Urzędu Skarbowego zostało złożone zeznanie podatkowe na druku PIT-37 – rozliczenie wspólne z małżonką i załącznik PIT/O.

W załączniku PIT/O – poz. 12 dokonane zostało odliczenie darowizny na rzecz Fundacji. Darowizna została przekazana z dochodów Wnioskodawcy na cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja ta prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie ochrony i promocji zdrowia, działalność charytatywną, pomoc społeczną.

Wnioskodawca wraz małżonką osiągnęli dochody za 2011 r. i rozliczyli się wspólnie. W marcu bieżącego roku żona Wnioskodawcy otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego wezwanie w celu dokonania korekty w załączniku PIT/O poz. 12 odpisu darowizny dokonanej przez Wnioskodawcę na ww. Fundację. Wnioskodawca nie otrzymał takiego wezwania mimo, że odpis był dokonany z jego dochodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego nakazując żonie skorygowanie zeznania podatkowego wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty w zeznaniu stwierdził, że odpis dokonany na Fundację jest niezgodny z przepisami prawa podatkowego. W rozmowie telefonicznej przeprowadzonej przez żonę z pracownikiem Urzędu Skarbowego żona uzyskała informację, iż darowizna na Fundację nie może być odpisana od dochodu Wnioskodawcy jako darowizna, gdyż Fundacja nie jest na liście organizacji pożytku publicznego wystawionej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast w rozmowie telefonicznej przeprowadzonej z Ministerstwem Finansów – Departamentem Podatków od Osób Fizycznych żona pozyskała informację, iż postąpiono zgodnie z prawem.

We wniosku Wnioskodawca nadmienił, iż nie tylko on dokonuje odpisu ze swoich dochodów na rzecz Fundacji.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku (data wpływu – 10 lipca 2012 r.), Wnioskodawca wskazał, iż Fundacja jest organizacją w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i nie działa w celu osiągnięcia zysku, to znaczy całość dochodu przeznacza na realizację celów statutowych, tj.: ochronę zdrowia, zakup leków, udzielanie pomocy finansowej na leczenie i zakup sprzętu rehabilitacyjnego, świadczenie pomocy rzeczowej i finansowej dla klinik, szpitali i specjalistycznych placówek służby zdrowia, które świadczą usługi. Ponadto Fundacja nie przeznacza zysków do podziału między swoich członków.

Darowizna w wysokości 6% od dochodu została przekazana zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 26 ust. 1 pkt 9) na cel określony w art. 4 pkt 6 i 7 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to znaczy na ochronę i promocję zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Dlaczego we wspólnym rozliczeniu za 2011 rok nie można dokonać odliczenia darowizny na rzecz Fundacji mimo, że Fundacja jest zarejestrowana pod nr KRS (…), ma formę prawną jako fundacja i spełnia wymogi zgodnie z art. 4 ustawy o
  • Czy Wnioskodawca dokonał zgodnie z prawem odpisu darowizny na rzecz ww. Fundacji...
  • Co z odpisem darowizny w rozliczeniu za 2012 rok, gdyż obecnie już wpłacona jest darowizna na ww. Fundację...

Wnioskodawca uważa, iż odpis wpłaconej przez niego darowizny na rzecz Fundacji został dokonany zgodnie z przepisami prawa. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 26 ust. 9 lit. a) odnosząc się do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w art. 3 ust. 2 i 3 wyraźnie mówi, że wpłaconą kwotę darowizny można odpisać od dochodów, nie więcej niż kwoty stanowiące 6% dochodu. W PIT/O wykazane są dane Fundacji zgodnie z art. 26 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obejmuje zadania w zakresie ochrony i promocji zdrowia, które realizuje wymieniona Fundacja. Obszarem działań Fundacji jest pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej.

W odniesieniu do darowizny dokonanej w roku 2012 Wnioskodawca uważa, że darowizna w wysokości 6% od dochodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 26 ust. 1 pkt 9) jest darowizną przekazaną na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja jest organizacją, która spełnia wymogi zawarte w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli nie działa w celu osiągnięcia zysku bo całość dochodu przeznaczona jest na cele statutowe – ochronę i promocję zdrowia, zakup sprzętu rehabilitacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska dotycząca możliwości odliczenia od dochodu darowizny. W zakresie pozostałych pytań zadanych we wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPB II/1/415-601/12/BJ z dnia 27 czerwca 2012 r.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.; od 03 kwietnia 2012 r. – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681 ze zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy

-w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

W myśl z art. 26 ust. 5 ww. ustawy łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres (art. 26 ust. 6b ww. ustawy)

Stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy wysokość wydatków w przypadku darowizny pieniężnej ustala się na podstawie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Katalog zawarty w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) zawiera różne cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 6 wymieniono zadania w zakresie ochrony i promocji zdrowia.

Jak wynika z wniosku, Fundacja, na rzecz której Wnioskodawca przekazał darowiznę prowadzi działalność pożytku publicznego m. in. w zakresie ochrony i promocji zdrowia, a zatem mieszczącą się w zakresie art. 4 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy.

Kolejnym, niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ww. ustawy organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zatem, zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana była jednostką prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, niedziałającą w celu osiągnięcia zysku (tj. nieprowadzącą działalności gospodarczej).

Wnioskodawca wskazał, iż Fundacja, na rzecz której dokonał darowizny jest organizacją w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i nie działa w celu osiągnięcia zysku, to znaczy całość dochodu przeznacza na realizację celów statutowych, tj.: ochronę zdrowia, zakup leków, udzielanie pomocy finansowej na leczenie i zakup sprzętu rehabilitacyjnego, świadczenie pomocy rzeczowej i finansowej dla klinik, szpitali i specjalistycznych placówek służby zdrowia, które świadczą usługi. Ponadto Fundacja nie przeznacza zysków do podziału między swoich członków.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy zatem stwierdzić, że przekazana przez Wnioskodawcę w 2011 r. darowizna na rzecz wskazanej Fundacji podlega odliczeniu od dochodu w zeznaniu za 2011 r.: również przekazana przez niego w 2012 r. darowizna na rzecz ww. Fundacji będzie podlegać odliczeniu od dochodu za 2012 r. (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny), gdyż – jak wskazano we wniosku – Fundacja ta jest organizacją, o której mowa w ww. przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, niedziałającą w celu osiągnięcia zysku oraz darowizna została przekazana na cel określony w art. 4 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. W przypadku, gdyby przytoczony we wniosku stan faktyczny różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego, gdyż tutejszy Organ w toku wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 di od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj