Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włodawie
NPV-443/08/NO13/06
z 28 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NPV-443/08/NO13/06
Data
2006.08.28



Autor
Urząd Skarbowy we Włodawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podstawa opodatkowania
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Zawarł Pan umowę zlecenie z Wojewodą Lubelskim jako organem założycielskim na wykonywanie zarządcy komisarycznego w Przedsiębiorstwie Państwowym Komunikacji Samochodowej we Włodawie.Zadaniem zarządcy jest opracowanie i przedstawienie organowi założycielskiemu programu naprawy przedsiębiorstwa. W zakresie wykonywania zarządu, zarządca komisaryczny:- przejmuje kompetencje organów przedsiębiorstwa, z wyjątkiem przyjmowania i zatwierdzania sprawozdania finansowego, dokonywania podziału wygospodarowanego zysku przez przedsiębiorstwo na fundusze oraz zasad wykorzystywania tych funduszy- składa w imieniu przedsiębiorstwa oświadczenia woli,- reprezentuje przedsiębiorstwo na zewnątrz.Zarządca komisaryczny dokonuje czynności prawnych dotyczących mienia przedsiębiorstwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie o przedsiębiorstwach państwowych oraz przepisach szczególnych z zastrzeżeniem, iż na dokonanie czynności prawnej o wartości rynkowej przedmiotu przekraczającej 50 tys. netto niezbędna jest zgoda organu założycielskiego.Zleceniobiorca nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej.Czy powyższe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, kiedy powstaje obowiązek i co jest podstawą opodatkowania.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1, § 2, § 3 i §4 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (test jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.05.2006r. o udzielenie interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wynikających z umowy zlecenia w przedmiocie wykonywania zarządu komisarycznego postanawia przedstawione przez Pana we wniosku stanowisko uznać za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 31.05.2006 do Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie wpłynął wniosek o interpretację przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Z wniosku tego oraz załączonej umowy wynika, że zawarł Pan umowę zlecenie z Wojewodą Lubelskim jako organem założycielskim na wykonywanie zarządcy komisarycznego w Przedsiębiorstwie Państwowym Komunikacji Samochodowej we Włodawie.Zadaniem zarządcy jest opracowanie i przedstawienie organowi założycielskiemu programu naprawy przedsiębiorstwa. W zakresie wykonywania zarządu, zarządca komisaryczny:

- przejmuje kompetencje organów przedsiębiorstwa, z wyjątkiem przyjmowania i zatwierdzania sprawozdania finansowego, dokonywania podziału wygospodarowanego zysku przez przedsiębiorstwo na fundusze oraz zasad wykorzystywania tych funduszy

- składa w imieniu przedsiębiorstwa oświadczenia woli,

- reprezentuje przedsiębiorstwo na zewnątrz.

Zarządca komisaryczny dokonuje czynności prawnych dotyczących mienia przedsiębiorstwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie o przedsiębiorstwach państwowych oraz przepisach szczególnych z zastrzeżeniem, iż na dokonanie czynności prawnej o wartości rynkowej przedmiotu przekraczającej 50 tys. netto niezbędna jest zgoda organu założycielskiego.

Zleceniobiorca nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej.Czy powyższe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, kiedy powstaje obowiązek i co jest podstawą opodatkowania. Zdaniem wnioskodawcy wymienione usługi nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko organu podatkowego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późna. zm. ) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym pojęcie działalności gospodarczej stosownie do postanowień zawartych w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto art. 15 ust. 3 pkt 3 wspomnianej ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarcza nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą istniały więzy prawne w ramach których odpowiedzialność za wykonanie przez zleceniobiorcę czynności ponosiłby zleceniodawca, czy też by istniał element trwałego podporządkowania zleceniobiorcy zleceniodawcy.

Wykonywanie zarządu oraz jego efekty, o których mowa w § 3 umowy zlecenia nie oznacza przejęcia odpowiedzialności przez zleceniodawcę za czynności zleceniobiorcy, lecz jedynie sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań naprawczych. Ponadto organ założycielski określa wprawdzie w umowie Pana wynagrodzenie, lecz nie pokrywa ich kosztów, gdyż obciążają one przedsiębiorstwo. Otrzymując to wynagrodzenie działa Pan na własny rachunek, ponieważ organ założycielski nie odpowiada ani za działania ani za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonywania przez Pana obowiązków wynikających z umowy zlecenia. W związku z tym, organ założycielski nie jest z Panem związany więzami tworzącymi stosunek prawny, jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. organ podatkowy nie podziela Pana stanowisko w sprawie i stwierdza, iż wynagrodzenie z tytułu sprawowania zarządu komisarycznego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Kwota wynagrodzenia jest obrotem i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania. Natomiast obowiązek podatkowy w myśl art. 19 ust. 1 i 4 ustawy VAT powstaje z chwilą wystawienia faktury zleceniodawcy nie później jednak niż w 7 dni licząc od dnia wykonania usługi. Należy przy tym jednocześnie nadmienić, iż przepisy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zwolnienie od podatku VAT podatnikom u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 EURO ( do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku). Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży kwoty określonej w ust. 1.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj