Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP/443-34/06
z 28 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-34/06
Data
2006.03.28



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
gmina
kasa rejestrująca
usługi wywozu nieczystości


Pytanie podatnika
1. Czy pobierana od mieszkańców gminy opłata za śmieci podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?.2. Czy pobierane opłaty za śmieci podlegają ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej?.


POSTANOWIENIE

Naczernik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe dot. pytania pierwszego, prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2006 r. w tut. organie podatkowym został złożony wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarto pytania:
1. czy pobierana od mieszkańców gminy opłata za śmieci podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
2. czy pobieranie opłaty za śmieci podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Z treści pisma wynika, że:
1. w 2003 r. Jednostka przeprowadziła referendum w sprawie przejęcia od mieszkańców Gminy obowiązków w zakresie zbierania i usuwania śmieci. Wynik referendum był ważny co znaczy, że Gmina X przejęła te obowiązki od mieszkańców ustanawiając w odrębnej uchwale sposób zbierania śmieci. Uchwaliła również na mocy art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. - o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) powszechną zryczałtowaną opłatę pobierana od mieszkańców Gminy z tego tytułu. Opłata wymierzana jest w trybie decyzji administracyjnej, wydawanie decyzji rozpoczęto od 1 stycznia 2004 r. Na mocy tych decyzji każdy właściciel budynku bądź lokalu mieszkalnego wnosi te opłaty do budżetu Gminy w wysokości zależnej od liczby osób zamieszkałych w budynku, w terminach takich jak podatek od nieruchomości (wysokość tej opłaty określa Rada Gminy na podstawie kosztów poniesionych przez Gminę na wykonywanie przejętych obowiązków). Jednostka zaś zajmuje się wywozem śmieci wrzucanych przez mieszkańców do kontenerów, wybierając w trybie zamówienia publicznego firmę wywozową.

Zdaniem Jednostki, sprzedawana jest usługa i w ślad za tym powinna naliczać podatek VAT w wysokości 7 %.

2. Do dnia złożenia wniosku Jednostka nie rozpoczęła ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej ponieważ korzystała ze zwolnienia wynikającego z rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Wartość sprzedaży za 2005 r. wymienionych w tym załączniku wyniosła 65 022 zł, w tym:
- usług w póz. 32 o symbolu PKWiU 90.0 " usługi w zakresie gospodarowania ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów , usługi sanitarne i pokrewne (w tym opłata za wywóz śmieci) - 52 309 zł,
- usługi z poz. 40 energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda - 939 zł,
- usługi z poz. 16 o symbolu PKWiU 70.2 "usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek 7 792 zł, co stanowi 79 % obrotów ogółem gminy ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzącychdziałalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych która wyniosła w roku 2005 - 81 969 zł.
Zdaniem Jednostki, nie powinna wprowadzać kasy fiskalnej.

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl ust. 2 cytowanego artykułu 15 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują tym, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należą między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny przez Stronę we wniosku oraz zacytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że opłaty pobierane przez Jednostkę a ustalone na podstawie decyzji administracyjnej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdyż w tym zakresie Jednostka nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 273 , poz. 2706), do dnia 31 grudnia 2005 r. oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2005 r. (Dz. U. 242, poz. 2043) z § 3a w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 marca 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był większy niż 70%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Jednostka nie ma obowiązku ewidencjonować opłat za wywóz śmieci przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 marca 2006 r., gdyż wartość sprzedaży z usług wyszczególnionych w załączniku do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów przekroczył za 2005 r. - 70 %. W związku z tym, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 oraz § 3a ww. rozporządzeń Jednostka jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 marca 2006 r.
Na dzień wydania niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Saązu w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj