Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-853/12/RS
Data
2012.09.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
stawka podstawowa podatku
umowa agencyjna
Istota interpretacji
Czy stosując art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować stawkę 0% dla Pani jako agenta? Czy faktura, którą Pani jako agent, obciąży firmę polską za usługi wykonywane na podstawie umowy agencyjnej może być wystawiona ze stawką 0%, gdyż dotyczy usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy agencyjnej?
Wniosek ORD-IN 764 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej na terytorium Rosji i Europy Wschodniej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej na terytorium Rosji i Europy Wschodniej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Prowadzi Pani firmę działającą w eksporcie i imporcie z krajami trzecimi. Kupuje z krajów trzecich i sprzedaje do krajów trzecich wyroby akcyzowe zharmonizowane. Chciałaby Pani zwiększyć asortyment o towary krajowe. W tym celu planuje Pani podpisać umowę agencyjną w rozumieniu Kodeksu Cywilnego (art. 758-764), tj. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16 poz.. 93 ze zm.) z firmą polską, która jest właścicielem firmy produkcyjnej prowadzącej skład podatkowy. Wysyła towary akcyzowe ze składu podatkowego do innych składów na terenie kraju i zagranicy, dokonując również eksportu. Pani jako agent reprezentowałby firmę polską na terytorium Rosji i innych krajów Europy Wschodniej. Do Jej obowiązków należeć będzie: promowanie sprzedaży wyrobów firmy polskiej na ww. terytorium, dbałość o ciągłość i cykliczność dostaw, przekazywanie zamówień na wyroby produkowane przez firmę polską, przedstawienie polskiej firmie propozycji ulepszenia produkowanych wyrobów po konsultacji z finalnymi odbiorcami w Rosji. Firma polska dostarczy agentowi niezbędne materiały marketingowe wraz z próbkami wyrobów i listami cenowymi dla poszczególnych odbiorców. Pani jako agent będzie otrzymywała prowizję wynikającą z umowy agencyjnej za każdą skuteczną sprzedaż wyrobów firmy polskiej do odbiorców z Europy Wschodniej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy stosując art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować stawkę 0% dla Pani jako agenta...
- Czy faktura, którą Pani jako agent, obciąży firmę polską za usługi wykonywane na podstawie umowy agencyjnej może być wystawiona ze stawką 0%, gdyż dotyczy usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy agencyjnej...
Zdaniem Wnioskodawcy, stosując art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować stawkę 0% dla Pani jako agenta - czyli faktura, którą Pani obciąży firmę polską za usługi wykonywane na podstawie umowy agencyjnej może być wystawiona ze stawką 0%, gdyż dotyczy usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy agencyjnej
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Dla prawidłowego określenia stawki podatku dla świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania. Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a ustawy wynika, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
- ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Na podstawie art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Stosownie do treści art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, stawkę podatku stosuje się w wysokości 0%, w odniesieniu do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów
- dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
- świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Analizując zapis powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy stwierdzić należy, że podstawowym warunkiem zastosowania obniżonej 0% stawki podatku jest wykonywanie czynności bezpośrednio związanych z towarami będącymi przedmiotem eksportu. Zatem wszelkie czynności, które nie są bezpośrednio związane z eksportowanym towarem nie mogą korzystać z wyżej wskazanej preferencji. Z treści wniosku wynika, że planuje Pani podpisać umowę agencyjną w rozumieniu Kodeksu Cywilnego z polską firmą produkcyjną, która wysyła towary akcyzowe ze składu podatkowego do innych składów na terenie kraju i zagranicą, dokonując eksportu. Pani jako agent reprezentowałaby ww. firmę na terytorium Rosji i innych krajów Europy Wschodniej, promowała sprzedaż jej wyrobów na ww. terytorium, dbała o ciągłość i cykliczność dostaw, przekazywała zamówienia, przedstawiała propozycje ulepszenia produkowanych wyrobów po konsultacji z finalnymi odbiorcami w Rosji. Z kolei firma polska dostarczy agentowi niezbędne materiały marketingowe wraz z próbkami wyrobów i listami cenowymi dla poszczególnych odbiorców. Pani jako agent będzie otrzymywać prowizję wynikającą z umowy agencyjnej za każdą skuteczną sprzedaż wyrobów firmy polskiej do odbiorców z Europy Wschodniej. Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy w zakresie miejsca świadczenia należy stwierdzić, że skoro świadczyć będzie Pani usługi na rzecz polskiej firmy (podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług), miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 powołanej ustawy – będzie terytorium Polski. W związku z tym, że planowane przez Panią czynności mają na celu promowanie na terytorium Europy Wschodniej produkowanych wyrobów przez firmę polską, z którą ma Pani zawartą umowę agencyjną, oraz dbanie o ciągłość i cykliczność dostaw, przekazywanie zamówień, czy przedstawianie propozycji ulepszeń produkowanych wyrobów, nie można uznać świadczonych usług za usługi bezpośrednio związane z eksportem, gdyż ww. czynności mają na celu sprzedaż wyrobów, których skutkiem dopiero jest ich dalszy eksport. Zatem usługi te nie będą korzystać z preferencyjnej, 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że ww. czynności nie są objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. z 2012 r. Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|