Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Targu
PP/443-24/Int-33/06
z 24 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-24/Int-33/06
Data
2006.06.24
Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Targu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
inwestycje w obcych środkach trwałych
odliczenie podatku od towarów i usług
rozwiązanie umowy
zwrot nakładów
Pytanie podatnika
Czy można dokonać odliczenia podatku VAT od wystawionej przez byłego dzierżawcę nieruchomości (stanowiącej własność gminy X) faktury z tytułu poniesionych przez dzierżawcę nakładów na remont i modernizację wydzierżawionego budynku?.
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26 kwietnia 2006 r. wpłynął wniosek, w którym zwrócili się Państwo z zapytaniem o możliwość dokonania odliczenia podatku VAT od wystawionej przez byłego dzierżawcę nieruchomości, stanowiącej własność Gminy X, faktury z tytułu poniesionych przez dzierżawcę nakładów na remont i modernizację wydzierżawionego budynku. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę przedstawia się następująco: Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 12 maja 2005 r. po uprzednim wezwaniu do usunięcia jego braków formalnych poprzez doprecyzowanie rozbieżności pomiędzy postawionym na wstępie pytaniem, a pytaniem postawionym w treści opisującej stan faktyczny. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: W myśl art. 676 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swojego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina ma dokonać zwrotu nakładów poniesionych przez dzierżawcę, co ma zostać udokumentowane fakturą VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2006 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należ nego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124". Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdza się, iż Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT potwierdzającej zwrot nakładów poniesionych przez dzierżawcę, o ile nie zachodzą okoliczności, o których mowa w ustawie w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie jego złożenia, nie toczyło się postępowanie podatkowe, jak również kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.