Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-267/06/AM
z 17 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-267/06/AM
Data
2006.05.17
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
faktura
faktura korygująca
podpis
potwierdzenie odbioru
Pytanie podatnika
Zdaniem Wnioskodawcy, cyt. ,,... skoro podpisy stron nie zostały wymienione w § 9 ust. 1 rozp. MF z 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z 31.05.2005 r.), jako konieczne elementy faktury VAT to faktury VAT nie muszą być podpisane ani przez wystawcę faktury ani przez jej odbiorcę." Ponadto, zdaniem wnioskodawcy § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, pozwala na posiadane faktury korygującej bez podpisu odbiorcy; na potwierdzenie odbioru wystarczający jest inny dowód np. zwrotne poświadczenie odbioru pocztowej przesyłki poleconej, w którym zaznaczono, iż dotyczy ona konkretnej faktury korygującej. Według Podatnika przechowywanie rejestru VAT dla celów rozliczania podatku może nastąpić, zgodnie z art. 112 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą VAT - poprzez przechowywanie go na nośniku komputerowym i nie jest konieczne posiadanie go w formie wydrukowanego dokumentu.
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 16.02.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu 17.02.2006 r.), uzupełnionym pismem z dn. 24.04.2006 r. (termin do wniesienia uzupełnienia przywrócono postanowieniem z dn. 11.05.2006 r.), w sprawie interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego
Zdaniem Wnioskodawcy, cyt. ,,... skoro podpisy stron nie zostały wymienione w § 9 ust. 1 rozp. MF z 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z 31.05.2005 r.), jako konieczne elementy faktury VAT to faktury VAT nie muszą być podpisane ani przez wystawcę faktury ani przez jej odbiorcę." Ponadto, zdaniem wnioskodawcy § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, pozwala na posiadane faktury korygującej bez podpisu odbiorcy; na potwierdzenie odbioru wystarczający jest inny dowód np. zwrotne poświadczenie odbioru pocztowej przesyłki poleconej, w którym zaznaczono, iż dotyczy ona konkretnej faktury korygującej. Według Podatnika przechowywanie rejestru VAT dla celów rozliczania podatku może nastąpić, zgodnie z art. 112 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą VAT - poprzez przechowywanie go na nośniku komputerowym i nie jest konieczne posiadanie go w formie wydrukowanego dokumentu. Odnosząc się do opisanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Na podstawie delegacji ustawowej - art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT, Minister Finansów zawarł w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), zwanym dalej rozporządzeniem, m. in szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które powinny zawierać. Również w powyższym rozporządzeniu nie istnieje zapis nakazujący podpisywać faktury przez jej wystawcę lub odbiorcę. Zgodnie z powyższym faktury VAT nie muszą być podpisane ani przez wystawcę faktury ani przez jej odbiorcę. W myśl § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), zwanego dalej rozporządzeniem, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego. Ustawodawca nie określił jakiego rodzaju dowód potwierdza u sprzedawcy odbiór faktury korygującej przez nabywcę. W szczególności, gdyby wolą ustawodawcy było, aby dowodem otrzymania faktury korygującej był podpis nabywcy, wyraził by to wprost - tak jak to uczynił np. w § 18 ust. 4 ww. rozporządzenia. Wobec powyższego należy uznać, że posiadanie przez sprzedawcę również innych dowodów, które w sposób oczywisty świadczą o fakcie odebrania przez nabywcę faktury korygującej (również zwrotne poświadczenie odbioru pocztowej przesyłki poleconej, w którym zaznaczono, iż dotyczy ona konkretnej faktury korygującej) jest równoznaczne z posiadaniem przez niego "potwierdzenia odbioru faktury korygującej". Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112 ustawy VAT). Zgodnie z definicją zapisaną w ordynacji podatkowej (art. 3 pkt 4), księgami podatkowymi są księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, są obowiązani podatnicy, płatnicy lub inkasenci. Ordynacja podatkowa reguluje tylko ogóle warunki jakie powinny spełniać księgi, nie odnosi się przy tym do kwestii formy w jakiej powinny być przechowywane księgi podatkowe. Z uwagi na nieuregulowanie przez ustawodawcę w prawie podatkowym szczególnej formy w jakiej powinny być przechowywane rejestry VAT (tak jak to uczynił np. w stosunku do podatkowej księgi przychodów i rozchodów - art. 31 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26.08.2003 r. /Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz.1475 ze zm.) należy uznać, że rejestry VAT mogą być przechowywane na nośniku komputerowym bez konieczności wydruku. Jednak należy mieć na uwadze, że powinny być one przechowywane w sposób umożliwiający, na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, dostęp do tych ewidencji, tak jakby były prowadzone w formie papierowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.