Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-480/05/TM
z 8 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-480/05/TM
Data
2005.09.08



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
nowy środek transportowy


Pytanie podatnika
Zdaniem Strony w przypadku opisanej transakcji nie mamy do czynienia z importem usług i usług ta podlega wyłącznie opodatkowaniu w kraju będącym siedzibą wynajmującego - czyli w Niemczech.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Strony, który wpłynął do tut. Urzędu dnia 14 lipca 2005r., uzupełniony pismami z dnia 26 i 28 lipca 2005r. oraz 4 sierpnia 2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie ustawy o podatku od towarów i usług

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w ramach swojej działalności wynajmuje od firmy niemieckiej wagony kolejowe. Na fakturach za usługę najmu, które Spółka otrzymuje od podmiotu niemieckiego naliczony jest podatek VAT w wysokości 16 %. Wagony są wykorzystywane do prowadzenia działalności na terenie Polski oraz poza jej granicami. W związku z powyższym Spółka pyta, czy najem wagonów stanowi import usług w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony w przypadku opisanej transakcji nie mamy do czynienia z importem usług i usług ta podlega wyłącznie opodatkowaniu w kraju będącym siedzibą wynajmującego - czyli w Niemczech. Ponadto w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie Strona podkreśla, że stanowisko to wynika z art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonywania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art 17 ust. 1 pkt 4. Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Ust. 3 przytoczonego art. 17 określa ponadto, że w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  • osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  • podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
    • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Art. 27 ust. 4 pkt 6 stanowi, że przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyłączeniem środków transportu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia "środek transportu". Jednakże w art. 2 pkt 10 lit. a ustawa o podatku od towarów i usług definiuje pojęcie nowych środków transportu jako przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruc
    • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Art. 27 ust. 4 pkt 6 stanowi, że przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyłączeniem środków transportu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia "środek transportu". Jednakże w art. 2 pkt 10 lit. a ustawa o podatku od towarów i usług definiuje pojęcie nowych środków transportu jako przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

W załączniku nr 1 do ustawy nie zostały wymienione wagony torowe kolejowe bez własnego napędu. Należy zauważyć, Ministerstwo Finansów Departament Podatków Pośrednich wyraziło w piśmie z dnia 1 lipca 2004r. nr PP3-812-443/2004/BK/1638 PP stanowisko, że "(...) za inne środki transportu winny być uznane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu (w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9-10, 15-20 załącznik nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów), nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu w postaci przebiegu lub okresu który upłynął od dopuszczenia takiego środka do użytku." Istotną okolicznością jest również fakt, że zgodnie z art. 28a (2)(a) IV Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych (77/388/EEC) za środki transportu uznaje się jednostki pływające o długości powyżej 7,5 metra, statki powietrzne o masie startowej przekraczającej przekraczającej 1550 kilogramów oraz lądowe pojazdy silnikowe o pojemności silnika powyżej 48 centymetrów sześciennych lub mocy powyżej 7,2 kilowatów, przeznaczone do przewozu osób lub towarów, z wyjątkiem jednostek pływających i statków powietrznych, o których mowa w art 15(5)(6). Zatem w kontekście przytoczonych przepisów oraz pisma Ministerstwa Finansów stwierdzić należy, że aby daną rzecz ruchomą można zaliczyć do środków transportu musi ona posiadać własny napęd. W związku z tym, że wagony dzierżawione przez Podatnika nie posiadają własnego napędu nie można traktować ich jako środka transportu, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług. Konsekwencją tego musi być przyjęcie, że do wagonów nie posiadających własnego napędu nie odnosi się wyłączenie zawarte w art. 27 ust. 4 pkt 6, natomiast do przedmiotowego stanu faktycznego odnosi się dyspozycja art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy. W związku z powyższym Strona - jako nabywca tych usług dokonuje importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Miejsce świadczenia tych usług należy określić na podstawie cytowanego powyżej art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 6 tj. miejscem świadczenia (opodatkowania) będzie miejsce, gdzie nabywca usługi, a więc Storna posiada siedzibę - będzie to terytorium Polski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj