Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-65/06/DM-53873
z 6 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-65/06/DM-53873
Data
2006.08.06
Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
próbki
reklama
reprezentacja
Pytanie podatnika
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania przekazywanych klientom katalogów firmowych oraz wizytówek w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Z treści wniosku wynika, że Spółka wysyła nieodpłatnie do kontrahentów (urzędy administracji państwowej, agencje reklamowe, banki, prywatne przedsiębiorstwa...) katalogi reklamowe zwierające informacje o oferowanych towarach. Wysyłka katalogów obywa się masowo tj. raz lub dwa razy do roku, a także indywidualnie na prośbę klienta. Są one również dostępne w siedzibie spółki dla każdego potencjalnego klienta bez względu na branżę. Ponadto na spotkaniach z klientami wręczane są wizytówki, które zwierają jedynie informacje kontaktowe tj. nazwę i adres korespondencyjny, nr telefonów, adres e-mail, osobę kontaktową i jej stanowisko. Wizytówki dołączane są również do katalogów. Spółka zwraca się z pytaniem czy ww. katalogi firmowe oraz wizytówki należy zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy limitowanej, wystawić fakturę FV wewnętrzną oraz naliczyć podatek VAT należny. Zdaniem Spółki, wysyłane i przekazywane nieodpłatnie katalogi i wizytówki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym Spółka nie wystawia faktury wewnętrznej oraz nie nalicza podatku VAT należnego. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
W art. 7 ust. 2 wyżej cyt. ustawy wskazano, że przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
W świetle zaś art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zgodnie z art. 106 ust. 7 wyżej cyt. ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz w oparciu o obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazywanie potencjalnym klientom materiałów reklamowych jakimi są katalogi firmowe zawierające informacje o oferowanych towarach oraz wręczanie wizytówek, które zwierają jedynie informacje kontaktowe nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług zatem nie ma obowiązku wystawienia wewnętrznej faktury VAT. W związku z powyższym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.