Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-317/05/IS
z 14 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-317/05/IS
Data
2005.06.14
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
podatek naliczony
refakturowanie
świadczenie usług
Pytanie podatnika
"Czy Spółka zobowiązana jest naliczać podatek należny z tytułu korzystania przez pracowników z telefonów służbowych do celów prywatnych, z prawem do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od powyższej czynności, czy też czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?"
POSTANOWIENIE
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu stwierdza , co następuje: Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Zgodnie z ust. 2 nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Wnioskodawca zatem błędnie przyjął, iż w przypadku korzystania przez pracowników z telefonów służbowych do celów prywatnych zastosowanie znajduje przepis, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zużycie towarów (i usług) na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy), ponieważ przepis ten odnosi się jedynie do dostawy towarów i nie ma zastosowania do usług. W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, iż przeniesienie kosztu nabytych usług telekomunikacyjnych (tzw. refakturowanie) - zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowym -trzeba uznać za świadczenie tych usług (por. Wyrok NSA z 25.10.2001 r sygn. akt III SA 1466/00, LEX nr 4933). Naczelnik Urzędu zauważa, że argumentacja Podatnika, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług telekomunikacyjnych, nie ma znaczenia w sytuacji, w której nie można zastosować ani art. 7 ust. 2 pkt 1 ani art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż obciążanie pracowników kosztami prywatnych rozmów telefonicznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W związku z powyższym Spółka zobowiązana jest do opodatkowania niniejszej czynności, zaś podatek naliczony z faktury pierwotnej dotyczący kosztów rozmów prywatnych pracowników stanowi dla Spółki podatek podlegający odliczeniu. Jednocześnie Naczelnik Urzędu informuje, iż interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. W związku z powyższym każda zmiana stanu faktycznego oraz prawnego może spowodować również zmiany w zakresie praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.