Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
DP1-415-7/06
z 18 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1-415-7/06
Data
2006.08.18
Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym
Słowa kluczowe
remonty
ulga mieszkaniowa
zwrot wydatków budowlanych
Pytanie podatnika
W jaki sposób mogę się rozliczyć w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu poniesionych wydatków na remont budynku mieszkalnego przeznaczonego na cele użyteczności publicznej i remont budynku mieszkalnego, w którym obecnie mieszkam i posiadam umowę użyczenia oraz czy mam prawo do zwrotu zęści podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków na remont obecnie zamieszkałego przeze mnie budynku mieszkalnego?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie przepisów art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5.06.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 9.07.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie, postanawia uznać za:
UZASADNIENIE W piśmie datowanym na 22.05.2006 r. (data wpływu 5.06.2006 r.) zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie. Po wezwaniu, w piśmie z dnia 9.07.2006 r. złożony wniosek uzupełnił, dokładniej przedstawiając stan faktyczny, uściślając zakres żądanej interpretacji oraz przedstawiając własne stanowisko. Z przedstawionych pism wynika, że w 2005 r. kupił Pan położone w K. przy ul. L. siedlisko, na którym znajduje się budynek mieszkalny oraz dwa budynki gospodarcze. Jeszcze tego samego roku rozpoczął Pan remont zakupionego budynku mieszkalnego, w którym zamierzał zamieszkać. Wykonane prace miały zwiększyć funkcjonalność budynku. Poniesione wydatki, zdaniem Pana dotyczyły zaspokajaniu Pana potrzeb mieszkaniowych. Po wykonaniu prac remontowych i złożeniu zeznania PIT-37 za 2005 r. podjął Pan decyzję o przekwalifikowaniu budynku z domu mieszkalnego na budynek użyteczności publicznej z zamiarem wynajęcia go na ośrodek zdrowia. Wszystkie poniesione wydatki na remont budynku położonego w K. przy ul. L. wykazał Pan w zeznaniu PIT-37 za 2005 r. W zeznaniu tym odliczył Pan również poniesione przez Pana koszty remontu, należącego do rodziców budynku mieszkalnego położonego w K. przy ul. N. W budynku tym Pan mieszka, posiadając umowę użyczenia. Pana wątpliwości dotyczą prawidłowości rozliczenia ulgi mieszkaniowej w zeznaniu za 2005 r. oraz możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT za zakupione materiały budowlane wykorzystane do remontu budynku przy ul N. Zawierając we wniosku swoje stanowisko w sprawie, uważa Pan, że:
W przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie odliczenia w 2005 r. od podatku dochodowego wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, zastosowanie mają następujące przepisy prawa:
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne cele mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Odliczenia wydatków na remont i modernizację można dokonać pod warunkiem, że wydatek został poniesiony na artykuły lub usługi, które były wymienione w wyżej cytowanym rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, o czym stanowi treść art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość wydatków remontowych i modernizacyjnych ustala się zgodnie z przepisami art. 27a ust. 6, pkt 1 ustawy na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej. Kwota o którą zmniejsza się podatek, zgodnie art. 27a ust. 3 pkt 2, lit. a) i ust. 4 ustawy, nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r.: - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 3% kwoty o której mowa w ust. 2. Jeżeli podatnik dokonując remontu i modernizacji budynku mieszkalnego ponosił wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej lub urządzeń eksplozymetrycznych, lub urządzeń gazowych i w związku z tym przekroczy limity odliczeń określone w ust. 3 pkt 2, wysokość odliczeń podwyższa się o 0,5% kwoty o której mowa w ust. 2. Podstawę określania przysługującej kwoty odliczeń od podatku z tytułu wydatków remontowych i modernizacyjnych (art. 27a ust. 2 ustawy) ustala się na podstawie kwoty stanowiącej iloczyn 70 m 2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m 2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy. W latach 2003 - 2005 kwota odliczanej ulgi na remont i modernizację nie mogła przekroczyć 3% kwoty 189 000 zł tj. 5 670 zł, a w przypadku wykonywania również remontu instalacji gazowej ulegała podwyższeniu o 945 zł. Dodatkowym warunkiem, jakie musi spełnić podatnik aby móc korzystać z odliczenia wydatków na remont jest spełnienie przepisów art. 27a ust. 5 ustawy stanowiących, że zmniejszenie podatku może być dokonywane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu wynosi co najmniej 0,3% kwoty o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu. W latach 2003 - 2005 minimalna kwota poniesionych wydatków wynosiła 567 zł. Odpowiadając na Pana pytania dotyczące interpretacji przepisów w zakresie możliwości zastosowania odliczeń od podatku dochodowego ulgi mieszkaniowej z tytułu wydatków na remonty budynków położonych w miejscowości K. przy ul. L. i ul. N., wzięto poda uwagę stan faktyczny opisany w złożonych pismach a także ustalenia stanu faktycznego dokonane w postępowaniu podatkowym w sprawie zwrotu podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na remont budynku położonego przy ul. L. W postępowaniu tym stwierdzono, że remont budynku położonego przy ul. L. służył jego adaptacji na cele użyteczności publicznej. Świadczy o tym złożony 26 września 2005 r. w Urzędzie Gminy K. Pana wniosek o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na adaptacji budynku mieszkalnego na gabinet lekarski. Poniesione na ten cel wydatki, nie służyły zaspokajaniu Pana potrzeb mieszkaniowych. Zatem Pana stanowisko dotyczące konieczności zwrotu podatku w związku z dokonanymi w zeznaniu PIT-37 za 2005 r. odliczeniami z tytułu wydatków na remont i modernizację budynku położonego w K. przy ul L. jest prawidłowe. Nieprawidłowe jest Pana stanowisko dotyczące prawa do odliczenia od podatku ulgi mieszkaniowej z tytułu wydatków na remont budynku położonego przy ul. N. W zeznaniu wykazał Pan, że w 2005 r. z tytułu remontów i modernizacji łącznie wydatkował 22945 zł. Z kwoty tej 22705,69 zł stanowiły wydatki na remont budynku przy ul L. Z tego wynika, że na remont budynku przy ul. N. wydatkował 239,31 zł. Tym samym nie spełnione zostały przepisy art. 27a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wydatki podlegające odliczeniu były niższe niż 567 zł. Jednocześnie organ podatkowy informuje, że na podstawie przepisów art. 81 Ordynacji podatkowej może Pan skorygować zeznanie PIT-37 za 2005 r. Skorygowanie zeznania następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Zasady zwrotu podatku VAT związanego z zakupem materiałów budowlanych regulują przepisy:
Na podstawie przepisów art. 3 ust. 1 wymienionej powyżej ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
Zwrot części wydatków, przysługuje w przypadku spełnienia następujących warunków:
Ustawodawca określił, iż w okresie obowiązywania ustawy kwota zwrotu VAT jest limitowana. Wysokość przysługującego zwrotu oraz wysokość przysługującego limitu uzależniona jest od tego czy inwestycja, w związku z którą poniesiono wydatki na zakup materiałów budowlanych wymagała pozwolenia, oraz czy z tytułu poniesienia wydatków na zakup tych samych materiałów budowlanych, korzystano w latach 2004-2005 z ulg mieszkaniowych, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem należy stwierdzić, że stanowisko Pana w sprawie zwrotu podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych wykorzystanych do remontu budynku mieszkalnego położonego w K. przy ul. N. jest prawidłowe. Pouczenie. Przedstawiona interpretacja dotyczy aktualnego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (wnioskodawcy), jednakże w myśl art. 14b § 2 tej ustawy wiąże organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w L., za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.