Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/535/45/2006/MK
z 12 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/535/45/2006/MK
Data
2006.06.12



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport (wywóz)
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 ze zmianami, jako potwierdzenie przez Urząd Celny wywozu towaru drobnicowego należy uznać fakt otrzymania przez Spółkę dokumentu SAD 3 z pieczęcią CŁO oraz z pieczęcią prostokątną informującą o nadaniu procedury tranzytu (załącznik nr 1) oraz otrzymanie zaświadczenia dla celów podatkowych wystawionego przez przewoźnika ( załącznik 2) z załączoną kserokopią dokumentu MRN ( załącznik nr 3).


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.03.2006r. (data wpływu do urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka jest eksporterem produkowanych przez siebie wyrobów. Procedura wywozowa przebiega w następujący sposób:
- wystawienie przez Urząd Celny w Pruszkowie świadectwa EUR. 1,
- nadanie przesyłki drobnicą do przewozu na trasie Płochocin (PL) - St. Gallen (CH) przewoźnikowi X
- odprawa wywozowa przeprowadzona przez Agencję Celną X. w Urzędzie Celnym w Rzepinie,
- zgłoszenie do Urzędu Celnego i nadanie procedury tranzytu przesyłki Spółki, wraz z innymi przesyłkami, na zbiorczym dokumencie MRN,wywóz nadanej przesyłki zbiorczym transportem do Szwajcarii przez przewoźnika,otrzymanie przez Spółkę dokumentu SAD 3 z okrągła pieczęcią "CŁO" UC w Rzepinie oraz z pieczęcią prostokątną UC w Rzepinie z podaniem nr dokumentu "PWZ" informującym o nadaniu procedury tranzytu,otrzymanie od X zaświadczenia dla celów podatkowych potwierdzający wywóz przesyłki poza terytorium Unii Europejskiej, powołujący się na zbiorczą deklarację "MRN" Wystawioną przez Centralne Biuro Tranzytu w Łodzi w której dany ładunek dostał wyspecyfikowany (waga, ilość, opis towaru) i potwierdzony kontrolą Urzędu Celnego Wyjścia ( lewy dolny róg dokumentu)


Pytanie podatnika :

Czy zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 ze zmianami, jako potwierdzenie przez Urząd Celny wywozu towaru drobnicowego należy uznać fakt otrzymania przez Spółkę dokumentu SAD 3 z pieczęcią CŁO oraz z pieczęcią prostokątną informującą o nadaniu procedury tranzytu (załącznik nr l) oraz otrzymanie zaświadczenia dla celów podatkowych wystawionego przez przewoźnika ( załącznik 2) z załączoną kserokopią dokumentu MRN ( załącznik nr 3).


Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego :

Spółka stoi na stanowisku, iż w każdym przypadku dokonywania eksportu, otrzymanie przez Spółkę dokumentu SAD 3 z pieczęcią CŁO oraz z pieczęcią prostokątną informującą o nadaniu procedury tranzytu oraz otrzymanie zaświadczenia dla celów podatkowych wystawionego przez przewoźnika z załączoną kserokopią dokumentu MRN w której wyszczególniona jest przesyłka Spółki jest podstawą do zastosowania zerowej stawki V A T w eksporcie .


Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 2 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0%.

Art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, iż stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium wspólnoty. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nie otrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 w/w ustawy).

Z powyższego wynika, iż eksport uwarunkowany jest 2 czynnikami: wywozem towarów, potwierdzeniem wywozu przez urząd celny określonym w przepisach celnych, Problematykę potwierdzania przez organy celne faktycznego wyprowadzenia towarów regulują stosowne przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992) oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993). W zakresie uzupełniającym prawo wspólnotowe, kwestia ta jest regulowana postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, póz. 902). Istota przedmiotowej procedury sprowadza się do wyprowadzenia towarów wspólnotowych poza obszar celny Unii Europejskiej. Pisemne zgłoszenie celne do procedury wywozu powinno być dokonane we właściwym urzędzie celnym ( w tzw. urzędzie celnym wywozu) z zastosowaniem dokumentu SAD składającego się z kart l, 2 i 3. Urzędem tym, zgodnie z zasadą wynikającą ze Wspólnotowego Kodeksu Celnego (art. 161 ust. 5), jest urząd celny właściwy ze względu na siedzibę osoby dokonującej wywozu lub ze względu na miejsce, gdzie towary zostały zapakowane bądź załadowane do transportu wywozowego. O właściwości urzędu, w którym należy dokonać zgłoszenia wywozowego przesądza więc siedziba eksportera (art. 788 Rozporządzenia Wykonawczego) lub miejsce, gdzie towary zostały zapakowane (załadowane) celem wywozu poza obszar celny Wspólnoty. Z powołanego powyżej art. 161 ust. 5 Wspólnotowego Kodeksu Celnego wynika, że wyjątki od ww. zasady określane są zgodnie z procedurą Komitetu. Przewidują je przepisy Rozporządzenia Wykonawczego, a mianowicie:

a) art. 789 ww. Rozporządzenia stanowi, iż w przypadkach podwykonawstwa, zgłoszenie wywozowe może być również złożone w urzędzie celnym właściwym dla miejsca siedziby podwykonawcy (np. jeśli eksporter dokona zakupu towaru od podmiotu, któremu jednocześnie zleci dokonanie wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty - zgłoszenie celne może być dokonane w urzędzie celnym właściwym dla siedziby tego podmiotu (podwykonawcy);
b) jeżeli (stosownie do postanowień art. 790 Rozporządzenia Wykonawczego) ze względów organizacyjnych nie można zastosować przepisów art. 161 ust. 5 zdanie pierwsze Kodeksu, to zgłoszenie może zostać złożone w każdym urzędzie celnym właściwym do przyjmowania takich zgłoszeń w danym państwie członkowskim (tytułem przykładu: urząd celny właściwy ze względu na siedzibę eksportera nie będzie miał we właściwości rzeczowej możliwości obejmowania procedurą wywozu danego rodzaju towarów);
c)jeśli (stosownie do postanowień art. 791 ust. l Rozporządzenia Wykonawczego) wystąpią uzasadnione przyczyny, zgłoszenie wywozowe może zostać przyjęte:
d)w urzędzie celnym innym niż określony w art. 161 ust. 5 zdanie pierwsze Kodeksu, lub e)w urzędzie celnym innym niż określony w art. 790. Jednocześnie w takim przypadku, kontrole związane z przestrzeganiem zakazów i ograniczeń wywozowych powinny być przeprowadzane z uwzględnieniem szczególnego charakteru tej sytuacji.

Ponieważ prawo wspólnotowe nie określa katalogu przypadków, których dotyczą ww. regulacje, istnieje konieczność poddawania indywidualnej ocenie każdego zdarzenia z osobna. W przypadku dokonania zgłoszenia celnego z zastosowaniem kart l, 2 i 3 dokumentu SAD, obieg ww. kart jest następujący. Karta l jest przeznaczona dla urzędu celnego, w którym nastąpiło dokonanie zgłoszenia celnego, karta 2 służy do celów statystycznych, natomiast karta 3 jest przeznaczona dla zgłaszającego. Po załatwieniu formalności w urzędzie celnym wywozu, karta ta jest wydawana zgłaszającemu, celem dostarczenia jej wraz z towarem do urzędu celnego wyprowadzenia. Urząd ten będzie nadzorował faktyczny wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty i dokonywał potwierdzenia, że towary opuściły obszar Unii Europejskiej. W myśl przepisów wspólnotowych, urzędem celnym wyprowadzenia jest: w przypadku towarów wywożonych koleją, drogą pocztową, morską lub lotniczą, urząd celny właściwy dla miejsca, w którym towary przejmowane są w ramach jednej umowy przewozu w celu transportu do kraju trzeciego przez towarzystwo kolejowe, organy pocztowe, przedsiębiorstwo lotnicze lub żeglugowe; w przypadku towarów wywożonych transportem przesyłowym (gaz, ropa naftowa, energia elektryczna), urząd wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się siedziba eksportera; w przypadku towarów wywożonych w inny sposób lub w okolicznościach nie objętych pkt l i 2 - ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty (zasadniczo - wywóz towarów transportem drogowym). Po przedstawieniu towaru i karty 3 SAD w urzędzie celnym wyprowadzenia, zgłaszający może zażądać jej zwrotu oraz dokonania potwierdzenia przez funkcjonariusza celnego, że towar opuścił Wspólnotę. Żądanie takie powinno być wyrażone poprzez umieszczenie w polu 44 SAD adnotacji "RET-EXP". Zgłaszający może jednakże wyrazić wolę zwrotnego otrzymania karty 3 i potwierdzenia wywozu - w jakikolwiek inny sposób, np. ustnie. Potwierdzenie wywozu zostanie dokonane poprzez umieszczenie przez funkcjonariusza celnego na odwrocie karty 3 SAD pieczęci wskazującej datę i nazwę urzędu celnego. Po dokonaniu ww potwierdzenia, karta 3 powinna zostać wydana osobie, która ją przedstawiła wraz z towarem (zgłaszający, jego przedstawiciel, przewoźnik) lub jeśli jest to niemożliwe - osobie wskazanej w polu 50 dokumentu SAD (tj. osobie mającej miejsce zamieszkania/siedzibę na obszarze właściwości miejscowej urzędu celnego wyprowadzenia). Szczególny tryb postępowania przy potwierdzaniu wywozu towarów poza obszar celny Wspólnoty dotyczy sytuacji, gdy: a) wysyłka związana jest ze stosowaniem procedury tranzytu tj. mamy do czynienia ze zgłoszeniem do procedury wywozu, po której następuje procedura tranzytu -potwierdzenia na karcie 3 dokumentu SAD dokonuje urząd celny wyjścia w rozumieniu przepisów regulujących procedurę tranzytu, czyli urząd, w którym nastąpiło zgłoszenie celne towaru do procedury tranzytu (art.793 ust.6 Rozporządzenia Wykonawczego) b) towary objęte procedurą zawieszenia podatku akcyzowego są wysyłane do kraju trzeciego przy użyciu administracyjnego dokumentu towarzyszącego - potwierdzenia na karcie 3 dokumentu SAD dokonuje urząd celny, w którym towar został zgłoszony do procedury wywozu (art. 793 ust. 6 a Rozporządzenia Wykonawczego). W wytycznych zawartych w "Instrukcji wypełniania i stosowania dokumentu SAD" - zwanej dalej "instrukcją" - opracowanej w Departamencie Ceł Ministerstwa Finansów - wersja 1.6 z dnia 05.07.2005r zamieszczonej na stronie internetowej Izby Celnej w Warszawie, wynika iż: pole l w rubryce 3 karty SAD 3 (strona 5 instrukcji) wypełnia się przy procedurze tranzytu, pole 37 karty SAD 3 (strony 24, 25 instrukcji), które określa procedurę. Wynika z zapisów w nim czy wywóz poprzedzony został jakąś procedurą, pole 52 karty SAD 3 (strona 32 instrukcji) wypełnia się tylko w tranzycie i podaje się w nim rodzaj gwarancji lub rodzaj zwolnienia z gwarancji, pole 29 karty SAD 3, które określa urząd celny wywozu (np. jeśli ma nim być urząd polski figurować tam tam będzie kod o prefiksie PL, jeżeli niemiecki urząd to prefiks DE).

W świetle powyższych regulacji celnych oraz art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym jest mowa o potwierdzeniu przez "urząd celny określony w przepisach celnych" wywozu towarów z terytorium Wspólnoty, musi to być dokument w postaci egzemplarza 3 (SAD), ze stosownym potwierdzeniem na jego odwrocie, co do fizycznego wywozu towaru ze Wspólnoty - opatrzony pieczęcią z nazwą urzędu oraz datą. Z dniem 1 stycznia 2005r. Pieczęć "Polska-Eksport" zastąpiła stosowany dotychczas stempel "SAD" oraz pieczęć "Polska -Cło", wobec czego otrzymanie przez Spółkę dokumentu SAD 3 z okrągłą pieczęcią CŁO oraz pieczęcią prostokątną informującą o nadaniu procedury tranzytu nie stanowi podstawy do zastosowania stawki 0%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj