Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Sączu
353000-RPA-911-10/06
z 4 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
353000-RPA-911-10/06
Data
2006.07.04



Autor
Urząd Celny w Nowym Sączu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
olej opałowy
oświadczenia
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
1. Czy jako sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do weryfikowania merytorycznego danych składanych przez kupujących olej opałowy tj. legitymowania kupujących z dowodu osobistego?2. Czy ma prawo odmowy sprzedaży oleju opałowego osobom które chcą kupić olej, a nie mają przy sobie dowodu tożsamości?3. Czy w razie nie kontrolowania dowodów tożsamości grozić będą jakieś niekorzystne konsekwencje podatkowe?


Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 5 kwietnia 2006 roku (wpływ do tut. Urzędu 10 kwietnia.2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dotyczącej zapytania czy jako sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do weryfikowania merytorycznego danych składanych przez kupujących olej opałowy tj. legitymowania kupujących z dowodu osobistego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia z dnia 5 kwietnia 2006 roku (wpływ do tut. Urzędu 10 kwietnia 2006 roku) Podatnik zwrócił się z zapytaniem z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Strona prowadzi stację paliw. W najbliższym czasie zamierza dokonywać sprzedaży oleju opałowego zabarwionego na czerwono. Olej będzie rozlewany do baniek 20-30 litrowych i wystawiony na sprzedaż na stacji paliw. Przy zakupie odbiorcy będą wypełniać oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego zgodnie z § 4 ust. 1 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Oświadczenia te będą załączane do faktur lub paragonów.Dane będą odbierane na zasadzie oświadczenia kontrahenta, tj. sprzedawca na stacji otrzyma dane od nabywcy i sam je wypełni a podpis złoży odbiorca, albo odbiorca sam w całości uzupełni oświadczenie. Oświadczenia powyższe wraz z ich zestawieniem Strona przekaże do Naczelnika Urzędu Celnego do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich złożenia. Podatnik informuje, iż nie zamierza kontrolować swoich klientów z dowodu osobistego, gdyż uważa to za krępujące i podważające zaufanie stron umowy sprzedaży względem siebie.Podatnik zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. czy jako sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do weryfikowania merytorycznego danych składanych przez kupujących olej opałowy tj. legitymowania kupujących z dowodu osobistego.
2. czy ma prawo odmowy sprzedaży oleju opałowego osobom które chcą kupić olej, a nie mają przy sobie dowodu tożsamości,
3. czy w razie nie kontrolowania dowodów tożsamości grozić będą jakieś niekorzystne konsekwencje podatkowe.

Zdaniem Podatnika nie jest on zobowiązany do kontrolowania danych odbiorców z dowodów tożsamości a co za tym idzie nie ma żadnych podstaw do odmowy sprzedaży oleju po obniżonych stawkach, jeżeli ktoś nie posiada przy sobie dowodu tożsamości i nie okaże go przy zakupie oleju. Podatnik uważa, że żadne przepisy prawne nie nakładają obowiązku sprawdzania nabywców oleju opałowego z dowodów tożsamości.Według Strony sam fakt uzyskania od osoby fizycznej oświadczenia daje prawo do stosowania obniżonej stawki akcyzy na oleje opałowe, ponieważ nie ma obowiązku merytorycznego badania treści składanych oświadczeń. Podatnik uważa także, że jeśli odbiorca złoży pełne oświadczenie, to nie będą na nim ciążyć żadne negatywne konsekwencje, nawet w przypadku gdy nie będzie sprawdzał czy dane podawane w oświadczeniu są prawidłowe. Podatnik powołuje się na pismo Ministerstwa Finansów Nr PAII8168-34-MS/06/1018 z dnia 7 marca 2006 roku.

Naczelnik tut. Urzędu Celnego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami), określił obniżenie stawek podatku akcyzowego, dla wyrobów akcyzowych, w tym warunki ich stosowania.
Zgodnie z § 3 ust.1 w/w rozporządzenia, stawki akcyzy, określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.
W myśl § 4 ust 1 cytowanego powyżej rozporządzenia, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:
1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia; oświadczenie może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;
2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż.

Zgodnie z § 4 ust 2 w/w rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:
-imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP;
-adres zamieszkania nabywcy;
-określenie ilości nabywanego oleju opałowego;
-określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony w pkt 2;
-wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;
-datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.
W zacytowanym powyżej przepisie wymieniono zatem co powinno być zawarte w oświadczeniu składanym przez nabywcę oleju opałowego na cele opałowe, aby spełniało ono właściwie swoją funkcję. Oświadczenie nabywcy o przeznaczeniu nabywanego oleju na cele opałowe to jedyny dokument, który potwierdza iż olej opałowy został sprzedany rzeczywiście do tych celów. Ustawodawca dając Podatnikowi prawo do skorzystania z niższej stawki podatku, nałożył jednocześnie pewne obowiązki, których niespełnienie skutkuje utratą tego prawa.

Odnosząc się do stwierdzenia Podatnika, iż nie ma on obowiązku sprawdzenia nabywców oleju opałowego z dowodów tożsamości jeśli uzyska od nabywcy oleju oświadczenie zgodne z § 4 ust 1, ust 2 rozporządzenia Ministra finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego to zdaniem tut. Organu podatkowego sam fakt uzyskania oświadczenia zawierającego w swojej treści wszystkie elementy określone w z § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 w/w rozporządzenia daje podatnikowi prawo do stosowania obniżonej stawki akcyzy na oleje przeznaczone na cele opałowe.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu informuję, że jeśli w toku postępowania kontrolnego, podatkowego okaże się, że oświadczenia zawierają np. fikcyjne dane osoby która widnieje na oświadczeniu, to konsekwencje poniesie Podatnik który dokonuje sprzedaży oleju.Naczelnik tut. Urzędu Celnego wyjaśnia, że pismo Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów z 7 marca 2006 roku nr PAII-8168-34-MS/06/1018 na które powołuje się Podatnik, potwierdza prawidłowość udzielenia takiej interpretacji w tej sprawie.Zgodnie bowiem z konkluzją zawartą w zdaniu ostatnim tego pisma, weryfikacja danych zawartych w zakwestionowanych oświadczeniach może zostać dokonana w ramach postępowania kontrolnego.

Odnosząc się do pytań Strony dotyczących prawa odmowy sprzedaży oleju opałowego osobom które chcą kupić olej, a nie mają przy sobie dowodu tożsamości oraz czy w razie nie kontrolowania dowodów tożsamości grozić będą sprzedającemu jakieś niekorzystne konsekwencje podatkowe to tut. Organ podatkowy informuje, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują tego zagadnienia. Należy jednak zauważyć, że sprzedający olej opałowy winien dołożyć wszelkich starań celem zgromadzenia rzetelnych oświadczeń nabywców o przeznaczeniu oleju opałowego na cele opałowe, sprzedający może więc żądać od kupujących dokumentów stwierdzających ich tożsamość, gdyż to jego dotyczyć będą skutki prawne będące konsekwencją naruszenia obowiązujących w tym zakresie przepisów. Zastosowanie niższej stawki podatku akcyzowego ma charakter warunkowy, odpowiedzialność za ich spełnienie ponosić będzie podatnik, który z tych preferencji korzystał. Ryzyko nierzetelności, wadliwości czy też fikcyjności oświadczeń będzie obciążało podatnika, który we wszystkich wątpliwościach może odmówić sprzedaży oleju opałowego ze stawką preferencyjną. To na prowadzącym działalność gospodarczą ciąży ryzyko doboru kontrahentów.

Powyższa interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji;- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.Pouczenie:Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj