Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Sączu
353000-RPA-911-10/06
z 4 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
353000-RPA-911-10/06
Data
2006.07.04
Autor
Urząd Celny w Nowym Sączu
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz
Słowa kluczowe
olej opałowy
oświadczenia
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
Pytanie podatnika
1. Czy jako sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do weryfikowania merytorycznego danych składanych przez kupujących olej opałowy tj. legitymowania kupujących z dowodu osobistego?2. Czy ma prawo odmowy sprzedaży oleju opałowego osobom które chcą kupić olej, a nie mają przy sobie dowodu tożsamości?3. Czy w razie nie kontrolowania dowodów tożsamości grozić będą jakieś niekorzystne konsekwencje podatkowe?
Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 5 kwietnia 2006 roku (wpływ do tut. Urzędu 10 kwietnia.2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dotyczącej zapytania czy jako sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do weryfikowania merytorycznego danych składanych przez kupujących olej opałowy tj. legitymowania kupujących z dowodu osobistego jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia z dnia 5 kwietnia 2006 roku (wpływ do tut. Urzędu 10 kwietnia 2006 roku) Podatnik zwrócił się z zapytaniem z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Strona prowadzi stację paliw. W najbliższym czasie zamierza dokonywać sprzedaży oleju opałowego zabarwionego na czerwono. Olej będzie rozlewany do baniek 20-30 litrowych i wystawiony na sprzedaż na stacji paliw. Przy zakupie odbiorcy będą wypełniać oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego zgodnie z § 4 ust. 1 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Oświadczenia te będą załączane do faktur lub paragonów.Dane będą odbierane na zasadzie oświadczenia kontrahenta, tj. sprzedawca na stacji otrzyma dane od nabywcy i sam je wypełni a podpis złoży odbiorca, albo odbiorca sam w całości uzupełni oświadczenie. Oświadczenia powyższe wraz z ich zestawieniem Strona przekaże do Naczelnika Urzędu Celnego do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich złożenia. Podatnik informuje, iż nie zamierza kontrolować swoich klientów z dowodu osobistego, gdyż uważa to za krępujące i podważające zaufanie stron umowy sprzedaży względem siebie.Podatnik zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Zdaniem Podatnika nie jest on zobowiązany do kontrolowania danych odbiorców z dowodów tożsamości a co za tym idzie nie ma żadnych podstaw do odmowy sprzedaży oleju po obniżonych stawkach, jeżeli ktoś nie posiada przy sobie dowodu tożsamości i nie okaże go przy zakupie oleju. Podatnik uważa, że żadne przepisy prawne nie nakładają obowiązku sprawdzania nabywców oleju opałowego z dowodów tożsamości.Według Strony sam fakt uzyskania od osoby fizycznej oświadczenia daje prawo do stosowania obniżonej stawki akcyzy na oleje opałowe, ponieważ nie ma obowiązku merytorycznego badania treści składanych oświadczeń. Podatnik uważa także, że jeśli odbiorca złoży pełne oświadczenie, to nie będą na nim ciążyć żadne negatywne konsekwencje, nawet w przypadku gdy nie będzie sprawdzał czy dane podawane w oświadczeniu są prawidłowe. Podatnik powołuje się na pismo Ministerstwa Finansów Nr PAII8168-34-MS/06/1018 z dnia 7 marca 2006 roku. Naczelnik tut. Urzędu Celnego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Zgodnie z § 4 ust 2 w/w rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej: Odnosząc się do stwierdzenia Podatnika, iż nie ma on obowiązku sprawdzenia nabywców oleju opałowego z dowodów tożsamości jeśli uzyska od nabywcy oleju oświadczenie zgodne z § 4 ust 1, ust 2 rozporządzenia Ministra finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego to zdaniem tut. Organu podatkowego sam fakt uzyskania oświadczenia zawierającego w swojej treści wszystkie elementy określone w z § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 w/w rozporządzenia daje podatnikowi prawo do stosowania obniżonej stawki akcyzy na oleje przeznaczone na cele opałowe. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu informuję, że jeśli w toku postępowania kontrolnego, podatkowego okaże się, że oświadczenia zawierają np. fikcyjne dane osoby która widnieje na oświadczeniu, to konsekwencje poniesie Podatnik który dokonuje sprzedaży oleju.Naczelnik tut. Urzędu Celnego wyjaśnia, że pismo Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów z 7 marca 2006 roku nr PAII-8168-34-MS/06/1018 na które powołuje się Podatnik, potwierdza prawidłowość udzielenia takiej interpretacji w tej sprawie.Zgodnie bowiem z konkluzją zawartą w zdaniu ostatnim tego pisma, weryfikacja danych zawartych w zakwestionowanych oświadczeniach może zostać dokonana w ramach postępowania kontrolnego. Odnosząc się do pytań Strony dotyczących prawa odmowy sprzedaży oleju opałowego osobom które chcą kupić olej, a nie mają przy sobie dowodu tożsamości oraz czy w razie nie kontrolowania dowodów tożsamości grozić będą sprzedającemu jakieś niekorzystne konsekwencje podatkowe to tut. Organ podatkowy informuje, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują tego zagadnienia. Należy jednak zauważyć, że sprzedający olej opałowy winien dołożyć wszelkich starań celem zgromadzenia rzetelnych oświadczeń nabywców o przeznaczeniu oleju opałowego na cele opałowe, sprzedający może więc żądać od kupujących dokumentów stwierdzających ich tożsamość, gdyż to jego dotyczyć będą skutki prawne będące konsekwencją naruszenia obowiązujących w tym zakresie przepisów. Zastosowanie niższej stawki podatku akcyzowego ma charakter warunkowy, odpowiedzialność za ich spełnienie ponosić będzie podatnik, który z tych preferencji korzystał. Ryzyko nierzetelności, wadliwości czy też fikcyjności oświadczeń będzie obciążało podatnika, który we wszystkich wątpliwościach może odmówić sprzedaży oleju opałowego ze stawką preferencyjną. To na prowadzącym działalność gospodarczą ciąży ryzyko doboru kontrahentów. Powyższa interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji;- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.Pouczenie:Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.