Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-653/12/HK
z 10 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-653/12/HK
Data
2012.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nagrody w konkursach
obowiązek płatnika
płatnik
pracownik
stosunek pracy
umowa zlecenia
wynagrodzenia
zleceniobiorca


Istota interpretacji
Czy Bank, jako organizator opisanych konkursów jest zobowiązany – jako płatnik – do obliczania, poboru i odprowadzenia podatku od przekazanych nagród, tj.:
- podatku wg skali podatkowej (18% albo 32%), stosownie do art. 12 ust. l w związku z art. 32 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w stosunku do zwycięzców, którzy są pracownikami Banku, w rozumieniu art. 2 Kodeksu Pracy,
- 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w stosunku do zwycięzców konkursów, którzy zatrudnienie są w banku na podstawie umowy cywilnoprawnej?



Wniosek ORD-IN 904 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012r. (data wpływu do tut. Biura – 10 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez organizatora konkursu wartości nagród przekazanych zwycięzcom:

  • w części dotyczącej konkursów adresowanych do zleceniobiorców, mających charakter motywacyjny, związanych z czynnościami zawodowymi – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez organizatora konkursu wartości nagród przekazanych zwycięzcom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank (Wnioskodawca) zamierza zorganizować konkursy, które adresowane są do:

  1. pracowników, w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy,
  2. osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia).

Konkursy organizowane dla pracowników Banku w przeważającej części mają mieć charakter motywacyjny, tzn. ich celem jest zmotywowanie osób pracujących na rzecz Banku do jeszcze lepszego i wydajniejszego wykonywania obowiązków służbowych, czy też obowiązków wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych.

Mogą też zostać zorganizowane konkursy adresowane zarówno do pracowników jak i osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, których cel nie wykazuje tak silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Banku – np. konkurs fotograficzny na najciekawsze zdjęcie z wakacji.

Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, ale z odrębnych regulaminów konkursu opublikowanych przez Bank. Treść regulaminu określa zasady rywalizacji oraz kryteria wyboru zwycięzców, zazwyczaj wg kryterium: najbardziej efektywnego pracownika (tzn. osoby, która pozyskała największą liczbę nowych klientów, sprzedała największą liczbę kredytów hipotecznych, itp).

W przypadku konkursów, których temat nie jest bezpośrednio związany z wykonywana pracą (np. konkurs fotograficzny) – kryteria wyboru zwycięzcy wskazują na charakter rywalizacji – tj. wybór „najładniejszego”, „najciekawszego”, „najbardziej oryginalnego” zdjęcia.

W treści regulaminu konkursu nie pojawia się element losowości, a wynik konkursu nie jest uzależniony od przypadku. Nagrodami w konkursie mogą być nagrody rzeczowe lub pieniężne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank, jako organizator opisanych konkursów jest zobowiązany – jako płatnik – do obliczania, poboru i odprowadzenia podatku od przekazanych nagród, tj.:

  • podatku wg skali podatkowej (18% albo 32%), stosownie do art. 12 ust. l w związku z art. 32 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w stosunku do zwycięzców, którzy są pracownikami Banku, w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy,
  • 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w stosunku do zwycięzców konkursów, którzy zatrudnieni są w Banku na podstawie umowy cywilnoprawnej...

Uzasadniając swe stanowisko Wnioskodawca powołuje się na treść art. 12 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzając, iż wskazany w powołanym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego. Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy.

Wnioskodawca wskazuje, że co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej, bądź są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy.

Wnioskodawca podkreśla jednakże, iż w omawianym przypadku uczestnikami konkursu będą pracownicy Banku, możliwość wzięcia udziału w konkursie jest zatem uwarunkowana zakresem obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę, a treść konkursu jest swoistym dopełnieniem i odwołaniem do tychże obowiązków służbowych wynikających z prawnej relacji: pracownik-pracodawca. W takiej sytuacji otrzymana przez uczestnika konkursu – pracownika, od organizatora konkursu – pracodawcy nagroda jest, w opinii Wnioskodawcy, przychodem w naturze immanentnie związanym ze stosunkiem pracy, ergo powinna zostać zakwalifikowana jako przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane świadczenie będzie pozostawać w ścisłym związku przyczynowo – skutkowym z łączącym pracownika z pracodawcą stosunkiem pracy. Gdyby nie ów stosunek pracy, pracownicy nie otrzymaliby przychodu z tytułu wygranej w konkursie.

Natomiast jedynie w sytuacji, w której przedmiot konkursu nie jest związany z obowiązkami pracowniczymi – tzn. z wynikiem, rezultatem pracy wchodzącej w skład obowiązków pracownika określonych zwartą umową o pracę (np. w przypadku konkursu na najładniejsze zdjęcie z wakacji) można pokusić się o stwierdzenie, że wartość nagrody winna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Analogiczna kwalifikacja będzie miała zastosowanie w przypadku uczestników konkursów, których nie łączy z Bankiem umowa o pracę, a jedynie umowa cywilnoprawna (np. umowa zlecenia). W tym przypadku, biorąc pod uwagę fakt, że treść regulaminów konkursu zawiera element rywalizacji, a o wyborze zwycięzcy decyduje uzyskanie najlepszego wyniku – należy stwierdzić, że opodatkowanie nagrody przekazanej zwycięzcy powinno nastąpić na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Stosownie bowiem do powołanego przepisu – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. l pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie przewidywanego zdarzenia przyszłego. W pozostałym zakresie, dotyczącym stanu faktycznego, została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.) od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) – art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy.

Tymczasem z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wskazany w powołanym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Z kolei stosownie do art. 13 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zatem również wskazany w powyższym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody z działalności wykonywanej osobiście nie ma charakteru zamkniętego. Obejmuje bowiem swym zakresem wszelkie przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło – które nie są uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz nie są przychodami, o których mowa w pkt 9 – uzyskiwane od podmiotów wymienionych w tym przepisie.

Na podmiocie wypłacającym świadczenie z tytułu wyżej wymienionych przychodów ciążą obowiązki płatnika wynikające odpowiednio z treści art. 31 i następnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w przypadku przychodów ze stosunku pracy i z treści art. 41 i następnych cyt. ustawy – w przypadku przychodów uzyskanych na podstawie umowy-zlecenia.

Wypłacając należności ze stosunku pracy płatnik pobiera zaliczkę według skali podatkowej na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przekazując natomiast świadczenia z tytułu umowy zlecenia zleceniodawca pobiera zaliczkę – na zasadach uregulowanych w art. 41 cyt. ustawy – według najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Bank (Wnioskodawca) zamierza zorganizować konkursy, które adresowane są do pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia).

Konkursy organizowane dla pracowników Banku w przeważającej część mają mieć charakter motywacyjny, tzn. ich celem jest zmotywowanie osób pracujących na rzecz Banku do jeszcze lepszego i wydajniejszego wykonywania obowiązków służbowych, czy też obowiązków wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych.

Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, ale z odrębnych regulaminów konkursu opublikowanych przez Bank.

Treść regulaminu określa zasady rywalizacji oraz kryteria wyboru zwycięzców, zazwyczaj wg kryterium: najbardziej efektywny pracownik (tzn. osoba, która pozyskała największą liczbę nowych klientów, sprzedała największą liczbę kredytów hipotecznych).

Oprócz ww. mogą też zostać zorganizowane konkursy, adresowane zarówno dla pracowników jak i osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, których cel nie wykazuje tak silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Banku – np. konkurs fotograficzny na najciekawsze zdjęcie z wakacji.

W przypadku tych konkursów kryteria wyboru wskazują na charakter rywalizacji – „najładniejsze”, „najciekawsze”, „najbardziej oryginalne” zdjęcia.

W regulaminie nie pojawia się element losowości, a wynik konkursu nie jest uzależniony od przypadku.

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej.

Jednakże w przypadku, gdy konkurs będzie adresowany do pracowników Wnioskodawcy i jednocześnie możliwość wzięcia udziału w tym konkursie będzie wynikać z łączącego Wnioskodawcę ze zwycięzcami konkursu stosunku pracy, a wynik tego konkursu (wygrana) uzależniony jest od konkretnych zachowań pracowników wynikających z obowiązków służbowych (czyli – z uwagi na kryteria wyboru zwycięzcy, np. najbardziej efektywny pracownik – charakter konkursu ma w efekcie zmotywować pracownika do lepszych wyników w pracy), to wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. W takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników Wnioskodawcy nagród, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podobnie w przypadku gdy konkurs będzie adresowany do zleceniobiorców Wnioskodawcy i jednocześnie możliwość wzięcia udziału w tym konkursie będzie wynikać z łączącej Wnioskodawcę ze zwycięzcami konkursu umowy-zlecenia i charakter konkursu również ma na celu zmotywowanie zleceniobiorcy do efektywniejszego wykonywania zadań nałożonych umową-zlecenia, to wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (zleceniobiorcy) od Wnioskodawcy (zleceniodawcy), będącego organizatorem tego konkursu, należy kwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy-zlecenia. W takim przypadku wartość otrzymanych przez zleceniobiorców nagród, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych zleceniobiorców przychodu, o którym mowa w art. 13 ust. 8 lit. a) cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Istotnym jest bowiem, czy otrzymane przez pracowników lub zleceniodawców świadczenie będzie pozostawać w ścisłym związku przyczynowo – skutkowym z łączącym pracowników z pracodawcą stosunkiem pracy i odpowiednio – zleceniobiorcę z Wnioskodawcą umową zlecenia.

Gdyby bowiem nie ów stosunek pracy czy umowa-zlecenia, pracownicy czy zleceniobiorcy nie otrzymaliby przychodu z tytułu wygranej w konkursie.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym – zgodnie z opinią Wnioskodawcy – w sytuacji, gdy otrzymane przez pracowników świadczenie będzie pozostawać w związku przyczynowo – skutkowym z łączącym pracowników z pracodawcą stosunkiem pracy, na Spółce ciążą obowiązki płatnika wynikające z treści art. 31 i następnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tym stanowiskiem Wnioskodawcy należy się więc zgodzić; jest prawidłowe.

Nie można natomiast przyznać racji Wnioskodawcy, iż wszystkie wygrane przez zleceniobiorców należy opodatkować według art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku konkursu, o którym mowa powyżej (dotyczącym motywowania do lepszego wykonywania czynności zawodowych), tj. w sytuacji, gdy świadczenie otrzymane przez zleceniobiorcę będzie pozostawać w związku przyczynowo – skutkowym z łączącą zleceniobiorcę z Wnioskodawcą umową zlecenia, na Spółce ciążyć będą obowiązki płatnika wynikające z treści art. 41 i następnych cyt. ustawy. W tym przypadku stanowisko Wnioskodawcy należy więc uznać za nieprawidłowe.

Przechodząc do oceny skutków podatkowych drugiego rodzaju konkursu, wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Z treści wniosku wynika, że mogą zostać zorganizowane przez Wnioskodawcę konkursy, adresowane zarówno dla pracowników jak i osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, których cel nie wykazuje bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Banku – np. konkurs fotograficzny na najciekawsze zdjęcie z wakacji. Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, ale z odrębnych regulaminów konkursu opublikowanych przez Bank. W przypadku konkursów, których temat nie jest bezpośrednio związany z wykonywaną pracą (np. konkurs fotograficzny) – kryteria wyboru zwycięzcy wskazują na charakter rywalizacji – tj. wybór „najładniejszego”, „najciekawszego”, „najbardziej oryginalnego” zdjęcia.

Jeżeli zatem w istocie – jak wynika z treści wniosku – w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wystąpią elementy niezbędne do uznania konkursów organizowanych przez Bank za konkursy w rozumieniu wskazanych definicji konkursu, to – w przypadku, gdy:

  • otrzymane przez pracowników świadczenie nie będzie pozostawać w związku przyczynowo – skutkowym z łączącym pracowników z pracodawcą stosunkiem pracy,
  • świadczenie otrzymane przez zleceniobiorcę nie będzie pozostawać w związku przyczynowo – skutkowym z łączącą zleceniobiorcę z Wnioskodawcą umową zlecenia

– spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. w przypadku konkursu fotograficznego na najciekawsze zdjęcie z wakacji).

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców powyższych konkursów podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. W tym przypadku na Spółce ciążą obowiązki płatnika wynikające z treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym wskazać należy, iż – w sytuacji gdy przedmiotem wygranych (nagród) nie są pieniądze – zastosowanie znajduje art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, w części dotyczącej konkursów adresowanych do zleceniobiorców w sytuacji, gdy zwycięstwo w konkursie uzależnione jest od efektów wykonywanego zlecenia (konkurs ma charakter motywacyjny) stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast w pozostałej części – za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj