Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/524/37/2006/SK
z 31 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/524/37/2006/SK
Data
2006.05.31



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
paliwo
usługi na majątku rzeczowym
usługi naprawy
usługi naprawy pojazdów samochodowych


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika:
a) W jakiej części należy opodatkować zakupy dokonywane przy użyciu kart typu Y i podobnych na terenie krajów Wspólnoty Europejskiej?
b) W której części deklaracji VAT-7 właściwym będzie wykazanie tych zakupów i podatku ?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku T. Sp. z o.o. , z dnia 06.03.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu), uzupełnionego w dniu 03.04.2006r. ( data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w związku z art. 2 pkt. 9, art. 9, art.17 ust. 1 pkt.4, art. 27, art. 28 , art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami),


Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, podane we wniosku, jest nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:


SPÓŁKA X prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego transportu drogowego i spedycji. Kierowcy korzystają z tzw. kart Y i Z pozwalających na bezgotówkowe: tankowania na stacjach paliw, przejazdy autostradami, opłaty za parkowanie, naprawy samochodów, itp. Dwa razy w miesiącu Spółka jest obciążana przez Y Sp. z o.o. ( lub Z) fakturami za korzystanie z kart. W załączeniu faktura z dnia 31 stycznia br. Na fakturze zestawione są wartości dla poszczególnych krajów wyrażone w walucie kraju i PLN w wartości netto oraz brutto. Nie ma rozbicia na rodzaj dokonanego zakupu - paliwo, parkingi, naprawy, przejazdy. Rozliczenie w rozbiciu na poszczególne zdarzenia przychodzi z opóźnieniem i zawiera kilkadziesiąt stron. Dział techniczny dla własnych celów dokonuje rozliczenia na poszczególne tytuły. Następuje to po dacie obowiązku podatkowego i złożeniu deklaracji. Z tak wystawionej faktury wybierane są kwoty nie zawierające podatku VAT, - dla których wartość netto jest równa wartości brutto i dla nich naliczany jest podatek VAT. Ze względu na brak możliwości przypisania tytułu zakupu kwoty te prezentowane są w deklaracji VAT-7 w pozycji "import usług" ( poz. 34 i 35) oraz odpowiednio w pozostałych nabyciach ( poz. 46 i 47). Co prawda gro zakupów dotyczy paliwa, ale nie znamy NIP bezpośredniego sprzedawcy. Dlatego też zdecydowano się na taką właśnie prezentacje dokonanych zakupów. Od kwot, w których znajduje się podatek od wartości dodanej nie naliczamy podatku VAT i nie wykazujemy ich w deklaracji w pozycji 34 i 35.

Nadto jesienią ubiegłego roku Spółka podpisała kontrakt z XXX na realizację przewozów po krajach europejskich zgodnie, z którym to XXX pokrywa wszystkie wydatki dotyczące eksploatowanych zestawów transportowych, następnie obciąża SPÓŁKĘ X fakturami zbiorczymi. W tych fakturach w części jest podatek od wartości dodanej już naliczony , w części nie ma tego podatku. Z tego typu zakupami postępujemy podobnie jak z omawianymi wcześniej zakupami dokonywanymi przy użyciu kart Y, naliczając VAT w sytuacji gdy tego podatku nie ma na fakturze i prezentując go jako należny w imporcie usług ( poz. 35) oraz jako naliczony ( poz.47) w nabyciach pozostałych. Od kwot zawierających podatek nie dokonujemy naliczenia. W załączeniu faktur z 16 i 31 stycznia 2006r. W uzupełnieniu Wniosku Spółka stwierdza, że kupowane paliwo służy wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej tj. do świadczenia usług transportowych, podlega zużyciu w trakcie eksploatacji i nie jest dalej odsprzedawane. Odpowiedź Urzędu powinna uwzględniać również zakupy paliwa dokonywane za pomocą kart płatniczych na terenie Unii Europejskiej.


Pytanie podatnika:


  1. W jakiej części należy opodatkować zakupy dokonywane przy użyciu kart typu Y i podobnych na terenie krajów Wspólnoty Europejskiej?
  2. W której części deklaracji VAT-7 właściwym będzie wykazanie tych zakupów i podatku ?


Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:


Zdaniem Spółki wszystkie zakupy dokonywane przez kierowców przy pomocy kart płatniczych ( zakup paliwa, nabycie usług), jeśli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w kraju UE traktuje jako import usług i opodatkowuje stawką VAT- 22% naliczając i odliczając podatek. Jednostka stosuje uproszczenie polegające na tym , że poczynione wydatki nie są rozdzielane na te , które dotyczą nabycia usług i zakupu towarów ( paliwo). Zastosowanie powyższego uproszczenia wynika z faktu niemożności w chwili otrzymania faktury rozliczenia dokonanych zakupów na te dotyczące usług i towarów.


Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym


Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis ten stosuje się pod warunkiem ,że:
1) nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15 w/ w ustawy lub podatnik podatku od wartości dodanej , a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem , o którym mowa powyżej z zastrzeżeniem art. 10 cytowanej ustawy.
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Z sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę wynika, że Podatnik tankuje paliwo do baków pojazdów za pomocą kart płatniczych ( kart paliwowych) w krajach członkowskich Unii Europejskiej i paliwo zostaje zużyte w trakcie eksploatacji pojazdu.
Kupowane paliwo służy wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej , nie jest przywożone do kraju i nie jest dalej odsprzedawane. W takim przypadku należy stwierdzić , iż nabyty towar ( paliwo) nie został wysłany lub przetransportowany do Polski. Skoro nie wystąpiło przemieszczenie towaru ( paliwa do kraju) , nabycie paliwa na terenie państw członkowskich zużytego w trakcie eksploatacji nie będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Czynność powyższa tj. nabycie paliwa wlewanego bezpośrednio do baków pojazdów na terenie Unii Europejskiej nie jest również importem usług przez który zgodnie z art. 2 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
A zatem biorąc powyższe pod uwagę ,czynność nabycia paliwa wlewanego bezpośrednio do baków pojazdów na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
W powyższej sytuacji nie sporządza się faktury wewnętrznej, nie wykazuje się transakcji nabycia paliwa w deklaracji podatkowej VAT-7 zarówno po stronie podatku naliczonego jak i podatku należnego , a także w informacji podsumowującej VAT-UE.
Natomiast inaczej należy postąpić w przypadkach nabycia usług zaliczanych do usług o których mowa w art. 2 pkt. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami). Wg stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, oprócz nabycia paliwa, na terenie Unii Europejskiej Spółka dokonuje także opłat za przejazdy autostradami, opłat za parkowanie pojazdów , a także za naprawy samochodów ( pojazdów).
W przedstawionym stanie faktycznym kluczowym znaczeniem dla zaliczenia wykonanej usługi do importu usług jest ustalenie miejsca świadczenia usługi , które jest zarazem miejscem opodatkowania transakcji.
Miejsce świadczenia usług uregulowane zostało w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług , jako miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy.
W przypadku usług : parkowania pojazdów i opłat za przejazd autostradami, zastosowanie znajdzie przepis ogólny wyrażony w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju innego niż Polska - a zatem miejscem opodatkowania transakcji będzie miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. W tej sytuacji nie dochodzi zatem do importu usług , a co za tym idzie nie wykazuje się powyższych transakcji w deklaracji podatkowej VAT-7 i nie wystawia się faktury wewnętrznej.
Od zasady ogólnej wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług , istnieją jednak wyjątki, do których należy zaliczyć usługi naprawy pojazdów. Wszelkiego rodzaju procesy uszlachetniania, naprawiania wykonywane na towarach, jak również usługi polegające na wytworzeniu towarów z materiałów powierzonych przez zleceniodawcę, są pracami na ruchomym majątku rzeczowym. Wszelkie zatem usługi związane z naprawą pojazdów zaliczane są do usług na ruchomym majątku rzeczowym.
Miejsce świadczenia tej usługi należy określić w oparciu o zasadę wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) cytowanej ustawy. Zasada ta określa, iż w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Powyższe zastrzeżenie dotyczy usług świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane.
W takiej sytuacji, tj. zidentyfikowania nabywcy jako podatnika VAT UE, miejscem świadczenia w/w usług byłoby terytorium państwa członkowskiego, które wydało takiemu nabywcy usługi ten numer, jednakże pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane- art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli więc naprawa pojazdu na terenie któregoś z państw członkowskich skutkuje wywiezieniem z tego kraju samochodu po zakończeniu jego naprawy , opodatkowanie podatkiem VAT z tytułu wykonanych usług spoczywa na nabywcy tej usługi, czyli w tym przypadku na Wnioskodawcy. (pod warunkiem, gdy podatnik poda świadczącemu usługę, numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT w Polsce.) W przypadku niespełnienia powyższych warunków, podmiot świadczący usługę będzie miał obowiązek jej opodatkowania, na ogólnych zasadach.

W przypadku spełnienia powyższych warunków obowiązek rozliczenia podatku VAT od nabycia usług będzie spoczywał na nabywcy ( Wnioskodawcy) zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Jeżeli jednak podatek należny zostanie rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, usługobiorca zostanie zwolniony z obowiązku zapłaty podatku VAT- art. 17ust. 2 cytowanej ustawy ( za wyjątkami nie dotyczącymi Wnioskodawcy).

A zatem biorąc powyższe pod uwagę, do rozliczenia podatku VAT od nabycia usług naprawy pojazdów zobowiązany jest usługobiorca ( po spełnieniu w/ w warunków ) , które wykonał zagraniczny podatnik nierozliczający się w Polsce z tytułu podatku VAT. Import usług, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, powinien być dokumentowany fakturą wewnętrzną. Usługobiorca zobowiązany jest wykazać podatek VAT z tytułu importu usług wg właściwej stawki podatku VAT w deklaracji podatkowej VAT-7 w części C.10 - " import usług" tj. w pozycji 34 podstawę opodatkowania, a w pozycji 35 podatek należny.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podatek należny od importu usług podlega odliczeniu w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z importu usług - art. 86 ust. 10 pkt. 2 ustawy ,lub w miesiącu następnym zgodnie z zapisem art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, wyłącznie w sytuacji nabycia usług naprawy pojazdów ( po spełnieniu w/ w warunków ) mamy do czynienia z importem usług , które podlegają opodatkowaniu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej , a nabycie winno zostać opodatkowane podatkiem VAT wg stawki właściwej i obowiązującej na terenie kraju oraz wykazane w deklaracji podatkowej VAT-7. Natomiast w pozostałych przypadkach tj. ( zakup paliwa do pojazdów na terenie UE , opłata za parking i przejazd autostradami) są to czynności nie podlegające opodatkowaniu na terytorium kraju , a zatem nie wykazuje się ich w deklaracji podatkowej VAT-7. Powyższe dotyczy sposobu rozliczania podatku od towarów i usług zarówno w przypadku transakcji realizowanych za pomocą kart płatniczych jak i w inny sposób.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj